וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מתמודדים עם נזלת אלרגית?

עונת המעבר בשיאה והאף שלכם לא מפסיק לנזול ולטפטף? אתם לא לבד, ואתם ממש לא חייבים להמשיך לסבול. למה זה בכלל קורה ומה אפשר לעשות כדי לחזור לנשום מהאף? כל התשובות

אילוסטרציה. Yuri Arcurs, ShutterStock
20% מהאנשים סובלים מנזלת אלרגית/ShutterStock, Yuri Arcurs

נזלת עונתית, נזלת אלרגית או קדחת השחת היא דלקת בתעלות האף שגורמת לתסמינים כמו התעטשות, גרד, גודש באף, נזלת ושיעול, כתוצאה מטפטוף נזלת אחורית לגרון. התופעה תוארה לראשונה על ידי הרופא האנגלי ד"ר ג'ון בוסטוק כבר בשנת 1819. הרופא הלונדוני היטיב לפרט את התסמינים כיוון שהוא סבל בעצמו מהמחלה מאז שהיה בן שמונה.

למה זה לא עובר? דלקת קצרה וחולפת באף נגרמת לרוב על ידי זיהום נגיפי (הצטננות). דלקת כרונית באף נגרמת על פי רוב על רקע אלרגיה, אך לעיתים גם כתופעת לוואי של תרופות מסויימות (כמו נוגדי דלקת, תרופות ללחץ דם, נוגדי דיכאון ועוד) או חשיפה לכימיקליים (כמו פליטת מכוניות, בשמים, צבעים). עבור הרבה אנשים דלקת באף היא תופעה שמלווה אותם לאורך רוב שנות החיים, עם עליות ומורדות לאורך הזמן. בשנים האחרונות היכולת לאבחן, להקל ולטפל בתופעה השתפרו מאוד.

עד כמה התופעה שכיחה? מחקרים שונים הראו תוצאות שונות, אך בממוצע כ-20% מהאנשים בכל קבוצות הגיל סובלים מנזלת אלרגית. הסיכון לכך עולה בקרב אנשים שסובלים מאסתמה, מאקזמה ואצל אנשים בעלי נטייה משפחתית לאלרגיות.

באיזה גיל זה מתחיל? המחלה יכולה להופיע בכל גיל, אך רוב החולים בה מפתחים את התסמינים בגיל הילדות או כמבוגרים צעירים. במהלך ההתבגרות התסמינים יכולים להשתנות בחומרתם או להיעלם כליל.

מה בדיוק גורם לנזלת אלרגית? חלקיקים קטנים שנישאים באוויר ומכונים "אלרגנים" על שום יכולתם לעורר תגובה אלרגית. החלקיקים יכולים לגרום באופן דומה לגירוי בדרכי הנשימה ולגרום לאסתמה, או לגירוי ברירית העיניים ולגרום לאלרגיה עינית. הגורמים השכיחים כוללים פרחים, עשב, פטריות, קשקשי חיות והפרשותיה של קרדית אבק הבית.

אילוסטרציה. ShutterStock
הכי חשוב - למזער את החשיפה לאלרגן/ShutterStock

מה התסמינים? נזלת מיימית, קושי נשימה דרך האף, שיעול יבש וטורדני, תחושת לחץ סביב האף והעיניים, גרד בעיניים, נפיחות מתחת לעיניים, דמע בלתי נשלט ועיניים אדומות, כאבי גרון וצרידות, אוזניים "סתומות" וקושי לישון כתוצאה מקושי לנשום מהאף.

איך מאבחנים? האבחנה מבוססת על בירור רקע רפואי ונטייה לאלרגיות, הופעת תסמינים אופייניים ובדיקת רופא. לעיתים יידרש בירור אלרגיה.

אחך מטפלים? הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא למזער את החשיפה לאלרגן. טיפול לא תרופתי יעיל אחר הוא מי מלח (ניתן לקנות בתרסיס מוכן) שעוזרים בניקוי ובהקטנת כמות ההפרשות והורדת הבצקת בדרכי הנשימה. הטיפול התרופתי היעיל ביותר הוא תרסיס סטרואידלי עם או בלי נטילת נוגדי אלרגיה בכדורים (אנטיהיסטמינים).

בשנים האחרונות קיימים טיפולים בזריקות (אימונותרפיה) למניעת אלרגיה כנגד אלרגנים שכיחים ולכן ניתן לקבוע תור דרך רופא המשפחה אצל מומחה לאלרגיה (אלרגולוג) והתאמת טיפול פרטני.

רוצים שנכתוב על הבעיה הרפואית שמטרידה אתכם? שלחו לנו מייל

  • עוד באותו נושא:
  • אלרגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully