פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מה החלפת השעון עושה לגוף שלכם?

      הלילה אומנם הרווחנו עוד שעת שינה, אבל היא עלולה לעלות לנו ביוקר. שינוי מזג האוויר והחשכה מזמנים עבור רבים תופעות פיזיות כמו השמנה ודיכאון, אבל לא צריך להמתין עד הקיץ כדי לפתור אותן

      שעון חורף (מערכת וואלה! NEWS)
      הרוויחנו שעה, קיבלנו תופעה חדשה (אילוסטרציה: מערכת וואלה)

      שפעת, דחף בלתי נשלט למתוקים, עליה במשקל, דיכאון קל, ירידה באנרגיות, שינה מרובה, בעיות ריכוז וחרדה. השעון התחלף והחורף כאן, ומלבד מטריות צבעוניות, גשם רומנטי וקפיצות במגפיים, אלו הדברים שהיום הקצר וחילופי העונה מסמלים עבור חלק מאיתנו. לתופעה הזו יש גם שם תואם (SAD (Seasonal Affective Disorder ולצערנו היא מגיעה ישר אחרי החגים וממשיכה רצף של תחושות פיזיות ונפשיות פחות נעימות.

      ד"ר אלפרד ג' לואי, פסיכותרפיסט שכתב ספר על התופעה שמשפיעה על 3-5 אחוזים מאוכלוסיית העולם, מצא כי התקצרות הימים בסתיו ובחורף מביאה עימה שינוי במחזורי השינה וההתעוררות שלנו, ממש כמו התחושות של ג'ט לג. מחקרים אחרים מצאו כי הירידה בחשיפה לשמש גורמת לירידה ברמות הסרוטונין (שאחראי להתרוממות מצב הרוח), ומשנה את השעון הביולוגי, שאחראי לוויסות ההורמונלי והפעילות הביוכימית בגוף. מאותה סיבה קיימת גם עליה ביצור המלטונין, הורמון השינה שתפקודו הנורמלי משפיע לא רק על השינה שלנו , אלא גם על תפקוד תקין של גורמים נוספים ביניהם השמנה, מטבוליזם נמוך ודיכאון.

      שינוי בקצב הטבעי של הגוף

      "גלגל העין מעביר ישירות למוח את האור שהוא קולט, והאור החשוב ביותר הוא זה של הבוקר מפני שהוא לא רק עוזר לנו להתעורר, אלא גם משאיר אותנו ערניים במהלך היום", מסביר ד"ר מיכאל האוול, מומחה שינה מאוניברסיטת מינסוטה, שמסביר כי הירידה בשעות האור גורמת לשינוי בקצב הטבעי של הגוף שלנו. לדבריו, "לגוף האדם יש שני שעונים, אחד לחורף ואחד לקיץ, והם שניהם נקבעים על ידי אור השמש שאנחנו חשופים אליו". אור של פלורסנטים במשרד לא יועיל, וברוב המקרים לוקח לגוף כמה שבועות להתרגל לשינויים בשעות האור ובמזג האוויר.

      שני צעירות בריטיות מסתתרות תחת מטריה אחת ברחוב אוקספורד בלונדון, דצמבר 2013 (רויטרס)
      לא רק כיף (צילום: רויטרס)

      גם שינוי הטמפרטורות משפיע עלינו, ורובנו נעדיף להישאר בבית החם ונמנע מלצאת החוצה, מה שגורם לנו הפסיק לעשות פעילות גופנית, אם עשינו אותה קודם לכן. החשיבות של הפעילות הגופנית למניעת הסימפטומים של התקצרות היום היא רבה, ובהימנעות ממנה אנחנו בעצם מחמירים אותה. ההשפעה של השהייה הארוכה בבית החם, עלולה לגרום גם לעלייה במשקל ולעיתים גם מביאה עימה תחושות נפשיות לא קלות של בדידות והסתגרות.

      איך מטפלים בתסמיני התופעה?

      מי שסובלים בעיקר מהתופעות של שינויי מזג האוויר והתקצרות היום הן נשים, בני נוער וילדים, ואנשים בעלי היסטוריה משפחתית ואישית של דיכאונות. גם לגיאוגרפיה יש השפעה ואילו שגרים רחוק מקו המשווה, צפונית או דרומית, נוטים לסבול מתופעות אלה בצורה משמעותית יותר. כך או כך, כולנו נוטים להתעייף כשלוש שעות לאחר שיורד האור, כך שהחושך המוקדם ישפיע על כולנו בדרך זו או אחרת.

      מה עושים כדי להקל על התופעה? במדינות קרות, בהן השמש כמעט ואינה יוצאת במהלך החורף משתמשים בטיפול של פוטותרפיה. פה בישראל אין צורך בכך מפני שמזג האוויר טוב יחסית, אך עדיין מומלץ לצאת אל השמש כמה שניתן. 30 דקות באור השמש, עדיף בשילוב פעילות גופנית, יעזרו למוח לייצר כימיקלים שיעלו את מצב הרוח שלכם, והשינוי יורגש כבר אחרי כמה ימים. עוד מומלץ, גם כשאתם בעבודה, לנסות ולהיצמד לחלון, כדי לקבל קצת אור ממקור חיצוני. בנוסף, הקפדה על אכילה נכונה, והוספה מתונה של פחמימות מורכבות לתפריט, שמספקות לגוף אנרגיה לאורך זמן, תשאיר אתכם שבעים לאורך היום, ותעצור את העלייה במשקל.

      עוד בנושא:
      מי צריך כדורי שינה כשיש מיץ דובדבנים?
      רוצים זוגיות ארוכה? לכו לישון
      שימוש בטלפון במיטה עושה אתכם שמנים