פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      שימוש בטלפון במיטה עושה אתכם שמנים

      מרביתנו הולכים לישון כשהטלפון מוטען ליד הראש שלנו במיטה, אחרי שבדקנו בפעם האחרונה את הפייסבוק והאינסטגרם. חוקרים מזהירים כי האור מהמסך מפריע לנו לישון וגם גורם לנו להשמין

      אישה שוכבת במיטה ומשתמשת בסמארטפון (ShutterStock)
      הגיע הזמן להעיף את הטלפון מחדר השינה (אילוסטרציה: shutterstock)

      שיקום מי שלא מטעין את הפלאפון ליד המיטה בחדר השינה? אתם עדיין פה? אם כן, כדאי שתוציאו את המכשיר מהשקע. מחקר חדש של אוניברסיטת מנצ'סטר באנגליה מגלה כי האור ממסכי הטלפון ומכשירי הטאבלט בחדר השינה גורם להשמנה.

      הסיבה לכך, על פי החוקרים, היא שהאור פוגע בייצור המלטונין, הורמון השינה, ומעכב את המטבוליזם וחילוף החומרים בגוף. כשייצור ההורמון נפגע, נפגע גם מחזור השינה, מה שמוביל להאטה בכל מערכות הגוף.

      עוד בנושא:
      קשה להירדם? שימו את הסמארטפון בצד
      תורם לשינה: בשורה טובה לאוהבי האורז
      מה קורה לגוף שלכם שאתם לא ישנים?

      במחקר אחר, שנערך באוניברסיטת נורת' ווסטרן בשיקגו, מצאו חוקרים כי האור הכחול שפולטים המכשירים הניידים גורם לתחושת רעב. בניסוי השוו החוקרים בין חשיפה לאור הכחול לבין חשיפה לתאורה רגילה. הממצאים הראו כי 15 דקות אחרי שנדלק האור הכחול, התחילה תחושת הרעב אצל הנסיינים, והיא הסתיימה רק שעתיים לאחר שאכלו ארוחה.

      ד"ר סיימון קייל, חוקר שינה ומעורכי המחקר, מאשר כי האור הכחול של המחשבים הניידים, מכשירי הפלאפון והטאבלט הוא האור שפוגע בצורה הקשה ביותר בשינה שלנו, וכתוצאה מכך מוביל לפגיעה גם במטבוליזם. "אנחנו מנסים לברר האם שינוי בדפוסי השינה יכול להשפיע על סוכרת והשמנת יתר, שהפכו למגיפות בעולם המודרני", אמר קייל, "העניין במחקר שלנו גדול, מכיוון שאנו מתעסקים גם עם חוסר בשינה, שהיא תופעה שרק הולכת ומחמירה, כשבמקביל אנחנו חושפים את עצמנו יותר ויותר לתאורה מלאכותית".

      תחום ה-"לייט פולושן", ובעברית זיהום אור, הוא אחד מהנושאים הכי חמים בקרב חוקרי שינה בעולם. אף שרוב המחקרים מראים כי חשיפה מוגברת אל האור הכחול מזיקה לבריאות, קיימים מחקרים אחרים שטוענים כי הוא יכול דווקא להועיל בתיקון של השעון הביולוגי.

      "קשר מדעי מבוסס בין הפרעות שינה למחלות"
      לא מעט מחקרים כבר הוכיחו כי המלטונין מיוצר בגוף בצורה מוגברת בשעות החשיכה, וייצורו פוחת עם שעות האור. המחזוריות הזו חיונית עבור הגוף שלנו, והיא מאפשרת לנו לחזות בשינוי אקלים וסביבה. "לאור הכחול יש לא רק השפעה על המטבוליזם, אלא גם על המוח שלנו, לכן כדאי להמנע משימוש במכשירים שפולטים אותו, בעיקר בשעות הערב לפני השינה", מסביר ד"ר קייל.

      בעולם שלא נח לרגע, ושעות העבודה גולשות מחוץ למשרד, נדמה כי הדבר בלתי אפשרי. "יש קשר מדעי מבוסס בין הפרעות השינה לבין סוגים שונים של מחלות, וזה מחייב שינוי תפיסתי עולמי בקשר לחשיבות השינה".