בשורה מצוינת לכל אוהבי האורז

הרגילו אותנו לחשוב שפחמימות זה רע, אבל מחקר יפני חדש מגלה שדווקא אורז לבן יכול לסייע להפוך את השינה שלכם לארוכה וטובה יותר. ויש גם טיפ - מה לא כדאי לאכול לפני השינה

  • אורז
  • שינה
ד"ר עידן גורן
אורז לבן (צילום: shuttersock)

הרגילו אותנו לחשוב שפחמימות הן האויב, אבל מחקר יפני חדש מוצא יתרונות דווקא בהן. המחקר, שפורסם במגזין PLOS ONE, מצא כי אכילה של אורז בארוחת הערב מעודדת שינה ארוכה וטובה. בעוד שאורז נחשב למרדים, פסטה ואטריות דווקא יגרמו לכם לערנות - זה בהנחה שלא אכלתם את כל הסיר לפני השינה.

עוד בנושא:
מי צריך כדור שינה כשיש מיץ דובדבנים
רוצים זוגיות ארוכה? לכו לישון
חיות מחמד הורסות את השינה

אינדקס גליקמי הוא מדד שמדרג מזונות עשירים בפחמימות בהתאם למהירות שבה הם מעלים את רמת הסוכר בדם. מזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה מעלים בצורה מהירה ומשמעותית את רמת הגלוקוז בדם. את האינדקס מחלקים לשלוש רמות, כאשר הערך הגבוה ביותר הוא 100. באורז לבן יש כ-70 ערכי אינדקס ואילו בפסטה כ-55. אף שמזונות בעלי אינדקס גליקמי גבוה, כמו אורז, נחשבים לפחות בריאים, לפי המחקר הם מתקשרים לאיכות שינה טובה.

אחת הסברות לקשר שבין שינה איכותית לבין פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה קשורה לנוכחות של טריפטופן - חומצת אמינו חיונית שידועה בתכונות המרגיעות שלה. הפחמימות המדוברות גבירות את שחרור הטריפטופן, שמשפיע על המאזן הכימי במוח. בהמשך אותה חומצה אמינית מומרת לסרוטונין (הורמון בעל אפקט מרגיע ומשרה הנאה) והופכת גם חומר גלם לייצור מלטונין -הורמון החושך, שמשרה שינה והופך אותה לרציפה וטובה.

עוד בוואלה! NEWS

הכל יהיה בסדר: 3 טריקים שיגרמו לכם להרגיש ממש טוב

לכתבה המלאה
שנת ישרים (אילוסטרציה: shutterstock)

המחקר הנוכחי לא סתם נערך ביפן, ארץ השמש העולה והאורז, שם האזרחים אוכלים פי עשרה יותר אורז מאשר אזרחי אמריקה הצפונית ואירופה, והוא מהווה 28% מתצרוכת האנרגיה היומית שלהם. בנוסף, ביפן מחויבים מרבית המפעלים לערוך בדיקות בריאות שנתיות לעובדיהם, כך שהחוקרים השתמשו בנתונים אלה שכללו 1,848 עובדי מפעל, שגם מילאו שאלונים על הרגלי התזונה, הכושר והעישון שלהם.

כדי להעריך את איכות השינה של המשתתפים, שלא ביקרו במעבדות שינה, השתמשו החוקרים במדד יפני המקביל למדד איכות השינה של פיטסבורג (PSQI), בו משתמשים חוקרים מכל העולם כדי להעריך את איכות ואורך השינה. המחקר היפני בחן את איכות השינה, את כמות הזמן שנדרשה כדי להירדם אחרי שהאורות כבו, הפרעות במהלך השינה, יעילותה של השינה ואיך תפקדו העובדים במהלך היום שאחרי.

רוצים להירדם תוך 9 דקות?
התוצאות הראו כי אלה שהתפריט שלהם כלל יותר פחמימות עם אינדקס גליקמי גבוה ישנו טוב יותר והיו ממוקמים גבוה יותר בסקאלה. לעומת זאת, אלו שרוב התפריט שלהם נשען על אטריות ופסטה, סבלו משינה מרובת הפרעות, הרדמות איטית, שימוש מרובה בתרופות ותפקוד נמוך במהלך היום.

יש לציין כי במחקר שפורסם בשנת 2007 במגזין האמריקאי לתזונה קלינית הוכח על קבוצת ניסוי קטנה כי אכילת מזונות בעלות אינדקס גליקמי גבוה קשורה להרדמות מהירה יותר - 9 דקות בממוצע, בניגוד ל-17.5 דקות בקבוצה שאכלה מזונות בעלי מדד גליקמי נמוך לפני השינה.

בדומה למחקר הקודם, גם החוקרים של המחקר הנוכחי טוענים כי תוצאות המחקר מראות כי איכות ואורך שנת הלילה קשורים לערכי האינדקס הגליקמי השונים של המזון. אז בפעם הבאה שאתם מתלבטים אם להכין פסטה או אורז לארוחת הערב, תחשבו טוב, איך אתם רוצים שהלילה שלכם יראה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully