וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד הפסיק לגבוה ולהצמיח שיער? זה יכול להיות סימן לצליאק

יפעת ז'אק

עודכן לאחרונה: 15.9.2022 / 8:29

על כל מקרה צליאק מאובחן יש יותר מ-7 לא מאובחנים. גם בתה של יפעת ז'אק כמעט היתה מקרה לא מאובחן שכזה, עד שהיא התחילה לשים לב לכמה סימנים חשודים, שכל הורה צריך להכיר. זה הסיפור שלה

ילדה חולה. ShutterStock
היו קשובים לילדים שלכם. ילדה שסובלת מכאבי בטן/ShutterStock

כשבתי עלמה (13) הייתה בת חמש וחצי היא אובחנה עם צליאק. לאבחנה קדמו חודשים ארוכים, בהם עלמה נעדרה רבות מהגן בשל כאבי בטן וכאבי ראש חוזרים, שלא נמצאה להם סיבה פיזית. וגם אני כמו רוב ההורים שילדיהם מרבים להתלונן על מכאוב כזה או אחר, נטיתי לחשוב שמדובר כנראה בפינוק וניסיון למשוך תשומת לב או בכאב נקודתי חולף.

באותה התקופה הייתי סטודנטית ללימודי תזונה, ובמהלך הלימודים, אחד הנושאים בהם עסקנו הוא צליאק. כשהגענו לדבר על תסמיני המחלה, התחלתי לקשר בין החומר הנלמד למה שאני מזהה מהבת שלי בבית, כשהשיא היה בכל הקשור לתסמין הידוע של עיכוב בגדילה. פתאום קלטתי שעלמה נועלת את אותה מידת נעליים תקופה ארוכה וכל חבריה, בני גילה, כבר מזמן עלו מידה. במקביל שמתי לב לכך שמאז שהסתפרה לאחרונה, שיערה לא שב לצמוח. נוסף על אלו, עלמה סבלה מאפטות רבות ונישנות בחלל הפה, מאפיין פחות מוכר של המחלה, אבל בהחלט אחד משורת התסמינים שיכולים לרמז על צליאק.

אפטה בפה. ShutterStock
גם זה תסמין שיכול לרמז על צליאק. אפטה בפה/ShutterStock

נורות האזהרה שהחלו להבהב אצלי התחזקו ככל שהעמקתי בחומר הלימודי, והובילו אותי לרופאת המשפחה. כששיתפתי אותה בחשד שלי החלטנו לפנות לבירור של צליאק על ידי ביצוע בדיקת דם פשוטה. תוצאות הבדיקה העידו על מדדים גבוהים מהנורמה, ולאחריה נשלחנו לבדיקות גסטרו נוספות, שגם הן העידו על קיומה של דלקת במעי הנגרמת ממחלת הצליאק. לאחר ההלם הראשוני, התחלנו להתאים את הבית לעלמה עם מוצרים ללא גלוטן, ועד מהרה הבנו שהשד לא כזה נורא, ועלמה יכולה להתנהל רגיל ולחיות חיים מלאים, לצד המודעות התזונתית החדשה.

צליאק יכול להופיע בכל גיל - ולבלבל מאוד

צליאק היא מחלה אוטואימונית הפוגעת במעי הדק עם השלכות רב מערכתיות, שיכולה להופיע בכל גיל וזאת לאחר התחלת החשיפה לגלוטן. צליאק יכול להופיע ללא תסמינים כלל ועל כן זכה לכינוי "המחלה בעלת האלף פנים", עם תסמינים קלים בלבד, ועד להסתמנות קשה הכוללת שלשולים, בטן תפוחה, תת ספיגה וחסרים תזונתיים.

ההערכה היא שלאחוז אחד מהאוכלוסייה יש צליאק, כשעל כל מקרה צליאק מאובחן יש יותר מ-7 מקרים לא מאובחנים, ולכן חשוב לשים לב לסימנים ולא להתעלם מתלונות חוזרות של ילדכם. צליאק לא מטופל עלול לייצר השלכות לטווח הארוך, ביניהם: פגיעה בעצמות, פגיעה בפוריות, בעיות התפתחות ועוד. ככל שאבחון המחלה נעשה בשלב מוקדם יותר, ובהתאם לכך גם ההתאמה התזונתית, ניתן להתגבר על התסמינים ולחיות עם הצליאק בשלום גם עד גיל 120. חשוב עוד לדעת כי האבחון והתוויית הטיפול צריכים להיעשות על ידי צוות רפואי ותזונתי שבקיא במחלת הצליאק.

עוד בוואלה!

מספר הילדים הרגישים לגלוטן הכפיל עצמו ב-25 השנים האחרונות

לכתבה המלאה

לאחר סיום לימודיי התחלתי לעסוק במקצוע התזונה, ולפני כ-4 שנים התחלתי לעבוד כדיאטנית קלינית במכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד במרכז שניידר. במסגרת תפקידי, אני מטפלת במקרים רבים של משפחות עם ילדים המאובחנים עם צליאק, להם אני עוזרת להתאים תזונה נכונה שתשמור על בריאותם. אני משתפת את המטופלים שלי על היותי אמא לילדה עם צליאק, ואין ספק שניסיוני האישי לצד המקצועי מעניק ערך מוסף עבור המטופלים שלי, ומהווה יתרון במפגש הבינאישי שהוא מעבר לאינטראקציה הרפואית.

יפעת ז'אק היא דיאטנית קלינית במכון לגסטרואנטרולוגיה, תזונה ומחלות כבד במרכז שניידר לרפואת ילדים, ואמא של עלמה המאובחנת עם צליאק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully