וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר הילדים הרגישים לגלוטן הכפיל עצמו ב-25 השנים האחרונות

עודכן לאחרונה: 10.6.2021 / 6:49

חולי צליאק ואנשים שרגישים לגלוטן נאלצים להמנע מלא מעט מהמאכלים הכי טעימים שיש. אבל זו אולי הבעיה הכי קטנה שלהם, שכן מחלת הצליאק יכולה לגרום לבעיות בריאותיות קצרות וארוכות טווח

לא סתם אנחנו שומעים על עוד מאפיות ומוצרים נטולי גלוטן המותאמים לחולי צליאק (צליאקים בסלנג) ולמי שרגיש לגלוטן. על פי נתונים חדשים מספר הילדים שסובלים מרגישות לגלוטן הוכפל במהלך 25 השנים האחרונות וקיים סיכוי שהמספרים גדולים יותר, שכן אבחון המחלה לוקח זמן רב יחסית, מה שאומר שרבים מהם אינם זוכים לטיפול.

מחלת הצליאק היא מצב מתיש וכואב המונע מהסובלים ממנו את היכולת לעכל גלוטן, והטיפול הטוב ביותר הוא הימנעות ממנו לכל החיים. למרבה הצער, גלוטן הוא מרכיב מרכזי בפחמימות כמו לחם ופסטה, עוגות ועוגיות. החלק היותר מבאס הוא שכל סטיה מקרית מהתזונה ללא גלוטן גורמת לתסמינים כמו נפיחות, כאבי בטן, שלשולים ועייפות. אבל לא רק. צליאק גם יכול לגרום למחלות דם, לבעיות פוריות ולאוסטאופורוזיס, אם לא מקפידים על תזונה קפדנית ללא גלוטן. אצל ילדים המצב נקשר גם לבעיות גדילה ויכול לעכב את גיל ההתבגרות.

כעת, חוקרים מאוניברסיטת מרצ'ה הפוליטכנית באנקונה, איטליה, שמחקרם הוצג בקונגרס העולמי השישי לגסטרואנטרולוגיה של ילדים, הפטולוגיה ותזונה גילו שהבעיה גדולה בהרבה ממה שחשבו בעבר. "המחקר שלנו הראה כי שכיחות מחלת הצליאק בקרב תלמידי בית ספר הוכפלה במהלך 25 השנים האחרונות בהשוואה לנתונים שדווחו על ידי הצוותים שלנו בקבוצת גיל בית ספר דומה", אומרת מחברת המחקר אלנה ליונטי, פרופסור באוניברסיטה. "התחושה שלנו היא שיש יותר מקרים של צליאק מאשר בעבר, ושלא יכולנו לגלות אותם ללא הפעלת הסקרים".

פיצה קיטוגנית מבצק ללא קמח. אלון מסיקה
יש יותר פתרונות, אבל הדרך עוד ארוכה. פיצה מבצק ללא קמח/אלון מסיקה

התגלית התרחשה לאחר שבשמונה מחוזות איטלקיים נערכה תוכנית סינון חדשה בה השתתפו 7,760 תלמידי בית ספר. דגימת דם מקצה האצבע נלקחה כדי לבדוק אם לילדים יש מוטציות גנטיות מסוימות שעלולות לגרום למחלת הצליאק.

אם הם נמצאו חיוביים, החוקרים בדקו אם יש להם נוגדנים לגלוטן. לאחר מכן נערכה אבחנה תוך שימוש בקריטריונים קליניים של ESPGHAN (האגודה האירופית לילדים, גסטרואנטרולוגיה, הפטולוגיה ותזונה).

עוד בוואלה!

מקרה נדיר: זה מה שעזר לחולה צליאק לחזור ולאכול גלוטן

לכתבה המלאה

החוקרים מצאו כי 1.6 אחוזים מהילדים סבלו מצליאק, נתון שהוא הרבה יותר גבוה מהממוצע העולמי. "כרגע 70 אחוזים מחולי הצליאק אינם מאובחנים ומחקר זה מראה שניתן היה לזהות באופן משמעותי יותר, ובשלב מוקדם יותר, אם הבדיקות הלא פולשניות היו נערכות בילדות", אומרת ליונטי. "אבחון והימנעות מגלוטן יכולים למנוע נזק למעיים ולמנוע ספיגה לא טובה של חומרים מזינים ולמצבים ארוכי טווח כמו בעיות גדילה, עייפות ואוסטאופורוזיס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully