נושאים חמים

דווקא עכשיו: האם דיאטה נטולת גלוטן באמת מרזה?

גם אתם נוטים לבלבל בין דיאטה נטולת גלוטן לדיאטה ללא פחמימות וחושבים שאתם חוסכים מעצמכם קלוריות מיותרות? אז מסתבר שאתם טועים. פסח, החג נטול הגלוטן, כבר כאן והדיאטנית שלנו מסבירה על מה אתם חייבים להקפיד בדיאטה

בייגלה בלי גלוטן (נמרוד סונדרס)
ללא גלוטן (צילום: נמרוד סונדרס)

זה לא רק הפסח. כבר תקופה ארוכה שמאכלים ללא גלוטן אינם מיועדים לחולי הצליאק בלבד. תפריט ללא גלוטן הפך לטרנד בריאותי המבטיח גם ירידה במשקל והצליח לסחוף אחריו אנשים רבים. אבל לא בטוח שתחליפי הגלוטן עוזרים לרזות, והם גם לא בהכרח בריאים יותר. לפני שאתם מוציאים את הגלוטן מהתפריט שלכם, משקיעים מאמץ וכסף להשגת מוצרים אחרים, חשוב שתמנעו מטעויות נפוצות ותדעו מהי הדרך הטובה ביותר לאמץ תפריט זה.

גלוטן הוא חלבון שנמצא בעיקר בחיטה, שעורה, שיפון וכוסמין. במחלת הצליאק נגרמת תגובה חיסונית לא תקינה לגלוטן - מצב שיכול לגרום נזק לרירית של המעי הדק ולהוביל לחוסר ספיגה של חומרים מזינים חשובים לגופנו. מחלת הצליאק מתבטאת בתסמינים הכולללים שלשול, אנמיה ועוד.

עוד בנושא:
לא רק קינואה: 5 דגנים מלאים ללא גלוטן
9 תחליפים בריאים וטעימים לגלוטן
טד קרוז: "גברים אמיתיים לא רגישים לגלוטן"

לא רק לחולי צליאק

בעבר היו אלה חולי הצליאק שנמנעו ממאכלים ומוצרים המכילים גלוטן, אך בשנים האחרונות התגלה כי אנשים עלולים להיות רגישים לגלוטן למרות שלא אובחנו כחולי צליאק.

מסיבות אלו ואחרות, תפריט ללא גלוטן נחשב לבריא, ומספר האנשים המעדיפים להוציא את הגלוטן מהתפריט גדל. כדי למנוע טעויות נפוצות, חשוב לשים לב כיצד ניתן להפיק את המירב מתפריט זה.

שרבה מקרונה נירו קורן (נמרוד סונדרס)
פסטה - אאוט! (צילום: נמרוד סונדרס)

אז אילו מוצרים לא מתאימים לתפריט ללא גלוטן? באופן כללי המוצרים המכילים גלוטן הם חיטה, שעורה ושיפון. יש להימנע גם משיבולת שועל בגלל חשש לזיהום בגרגירי חיטה. רשימת המוצרים שאינם מותרים לשימוש בתפריט ללא גלוטן כוללת פסטה, כוסמין, מאפים, בורגול, לחמים, עוגות ועוגיות, גריסים, ממתקים מסויימים, שקדי מרק, תבלינים מסויימים, חלק מהגלידות ועוד.

מה כן אפשר לאכול בתפריט זה? מזונות שאינם מכילים גלוטן באופן טבעי כמו בשרים טריים, דגים, גבינות, ביצים, חלב, פירות וירקות, תירס, אורז, קטניות, תפוחי אדמה ובטטות.

הטעויות הנפוצות שאתם עושים

1. תפריט ללא גלוטן בריא יותר? לא בטוח

תפריט ללא גלוטן איננו שונה מתפריטים רבים אחרים, וניתן למצוא בתחליפים חומרים שאינם תורמים לבריאות כגון חומרים משמרים, צבעי מאכל, כמויות גדולות של נתרן ועוד. מסיבות אלו חשוב להקפיד על קריאת המידע המצויין בתוויות המזון, המאפשר בחירת מוצרים בריאה יותר.

מלח (ShutterStock)
נטול גלוטן, אבל עמוס בנתרן (צילום: shutterstock)

2. תפריט ללא גלוטן תורם לירידה במשקל

בשנים האחרונות נטען כי תפריט ללא גלוטן תורם לירידה במשקל, אך לא קיימים מספיק מחקרים המוכיחים את הטענה הזו. מוצרים ללא גלוטן אומנם אינם מכילים גלוטן, אך הם יכולים להכיל כמויות גדולות של סוכר ושמן, שמעלים את הערך הקלורי של המאכל. דוגמה לכך הם לחמים מסויימים ללא גלוטן, שערכם הקלורי לפרוסה גבוה יותר בהשוואה ללחם המכיל גלוטן.

3. מתבלבלים בין דיאטה ללא גלוטן לדיאטה דלת פחמימות

למרות שהגלוטן נמצא בחיטה, תפריט נטול גלוטן אינו בהכרח דל בפחמימות. תחליפים מסויימים לגלוטן מבוססים על דגנים אחרים כגון תירס או תפוחי אדמה, הנחשבים לפחמימות. במידה ואוכלים מהם כמויות גדולות, התפריט יהיה עשיר בפחמימות.

4. לא בהכרח דיאטה מאוזנת

הוצאת הגלוטן מהתפריט היומי איננה מבטיחה אכילה מאוזנת ובריאה. חשוב להקפיד על אכילה מגוונת, המשלבת מאכלים מכל קבוצות המזון, חלבונים פחמימות ושומנים וכמובן לשלב ירקות ופירות, המכילים ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון רבים התורמים להפחתת סיכון לתחלואה רבה.

דוגמה לתפריט נטול גלוטן מאוזן

ארוחת בוקר:
פריכיות אורז או לחם ללא גלוטן עם אבוקדו או גבינה וירקות.

ארוחת ביניים:
יוגורט (יש לוודא שהיוגורט לא מכיל תוספות המכילות גלוטן) עם תמרים ובננה.

ארוחת צהריים:
מג'דרה (אורז ועדשים) עם טחינה וסלט או דפי אורז ממולאים בעוף מוקפץ עם ירקות.

ארוחת ביניים:
קרקר ללא גלוטן עם ממרח חומוס

ארוחת ערב:
פשטידת תירס ללא קמח, חביתה, לחם ללא גלוטן, זיתים וירקות.