וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טד קרוז: "גברים אמיתיים לא רגישים לגלוטן"

18.2.2016 / 12:00

הסנטור הרפובליקני שרוצה להתמודד על הנשיאות אמר כי בכוונתו לבטל את הארוחות נטולות הגלוטן בצבא ארה"ב, משום שלדבריו צליאק אינה מחלה אמיתית

צילום: CBSN, עריכה: גדי וינסטוק

בווידיאו: העימות הרפובליקני שהתרחש לפני ההצהרה השנויה במחלוקת

המועמד הרפובליקני לנשיאות טד קרוז ממשיך לפזר הצהרות הזויות לבוחרים שלו. אחרי שסיפר במהלך הקמפיין שלו כי כאשר בתו קת'רין בת ה-5 משקרת ביודעין, היא "מקבלת פליק", כעת בנאום שנשא בדרום קרוליינה הוא גם הצהיר שאם יבחר, הוא לא ירשה לצבא ארה"ב לספק יותר ארוחות ללא גלוטן לחיילים. הסיבה - רגישות לגלוטן לא באמת קיימת, ומדובר בתקינות פוליטית ולא במחלה אמיתית, לדבריו.

"הדבר האחרון שמפקד צריך זה להיות מודאג ממנו זה הציונים שמחלק לו איזה בירוקרט מכופתר מהפנטגון על תקינות פוליטית או ניסויים חברתיים או על אספקת ארוחות ללא גלוטן", אמר קרוז.

ההצהרה של קרוז, לא רק שנראית הזויה, אלא בפועל היא קצת תמוהה לאור העובדה שרגישות לגלוטן ומחלת הצליאק עשויות במקרים מסויימים להוות קריטריון שפוסל מועמדים משירות בצבא ארה"ב. בתור מועמד שמצהיר כי הוא רוצה לחזק את הצבא, דווקא אספקה של ארוחות נטולות גלוטן היו יכולות להוביל לגיוסם של עוד רבים אחרים.

לחם עם גבינה צהובה. ShutterStock
רגישות אמיתית או אפקט פלצבו?/ShutterStock

על פי הסטטיסטיקות, רק כאחוז אחד מאוכלוסיית ארה"ב סובל מצליאק, ו-1 מכל 16 אמריקאים סובלים מ"רגישות לגלוטן ללא צליאק" - שגם היא הפכה למחלה מאובחנת בשנים האחרונות. עם זאת, נתונים עדכניים מצביעים על כך שכשליש מהאמריקאים מנסים להמנע מגלוטן מטעמים בריאותיים.

מחלת הצליאק היא מחלה אוטאימונית בה הגוף תוקף את עצמו ובעיקר את רקמת המעי הדק, עקב רגישות לחלבון בשם גליאדין, המרכיב יחד עם חלבון נוסף בשם גלוטנין את הגלוטן המצוי בדגנים מסוימים. התסמינים של המחלה הם התנפחות של הבטן, שלשולים, כאבי בטן ואף אנמיה. כיום במקרים רבים כאשר נשללת מחלת הצליאק אצל חולה, המסקנה הראשונה תהיה לרוב שהוא רגיש לגלוטן. חוקרים מסכימים שיש משהו בגלוטן שגורם לרגישות, אבל הם גם מודים שנדרש עוד מחקר רב כדי לפענח האם מדובר ברגישות אמיתית או אפקט פלצבו שנובע מדיאטות נטולות גלוטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully