וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקרה נדיר: זה מה שעזר לחולה צליאק לחזור ולאכול גלוטן

דו"ח מקרה בכתב עת רפואי חשף סיפור מאוד נדיר על חולה צליאק שכתוצאה מתרופות שנטל עבור מצב רפואי אחר לחלוטין, הצליח פתאום לעכל גלוטן כאילו לא חלה מעולם. מדובר על מקרה יחיד וכעת חוקרים רוצים לערוך מחקר מורחב

כאב בטן. ShutterStock
מחלה מתישה וכואבת. גבר עם כאב בטן/ShutterStock

מקרה חריג שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מתאר חולה שטופל בתרופות לדלקת מפרקים שגרונית ואלופציה (התקרחות), לאחר מכן חזר לבית החולים לגלות כי מחלת הצליאק שלו הייתה בהפוגה. בעקבות תופעת הלוואי הבלתי צפויה, המטופל הצליח לאכול גלוטן בלי לסבול מתסמינים של מחלת צליאק.

מחלת הצליאק היא מצב מתיש וכואב המונע מהסובלים ממנו את היכולת לעכל גלוטן, והטיפול הטוב ביותר הוא הימנעות ממנו לכל החיים. למרבה הצער, גלוטן הוא מרכיב מרכזי בפחמימות כמו לחם ופסטה, ואלטרנטיבות נטולות גלוטן לרוב יקרות יותר וחסרות את המרקם שהופך מאכלים מסוימים למהנים. יתר על כן, כל סטיה מקרית מהתזונה ללא גלוטן גורמת לנזק משמעותי ולעיתים לטווח הארוך ברירית בדרכי העיכול של המטופל. הימנעות מגלוטן לחלוטין היא קשה ולכן טיפולים אלטרנטיביים הם תחום מחקר מרגש.

החולה המתואר בדוח סבל כאמור מאלופציה וצליאק וטופל בבית החולים האוניברסיטאי לובן בבלגיה, שם ניסו להפחית את חומרת הצליאק שלו על ידי דיאטה ללא גלוטן. הוא אכן חווה הפוגה מסוימת אך לאחר שחזר לאכול גלוטן שוב החל לחוות תסמינים. המטופל החליט להמשיך בגישה התזונתית לטיפול בצליאק שלו, אך בינתיים החל לקחת את התרופה טופציטיניב ((Tofacitinib שנועדה לטיפול בהתקרחות. טופציטיניב היא תרופה שמעכבת אנזימים הקשורים להחמרת חומרת דלקת מפרקים שגרונית, אך היא משמשת גם לטיפול באלופציה ומחלות מעי מסוימות.

לחמים וחיטה. ShutterStock
הימנעות מגלוטן היא הטיפול הטוב ביותר. לחם/ShutterStock

להפתעת רופאיו, חזר המטופל לבדיקות מעקב שהראו הפוגה היסטולוגית וסרולוגית מוחלטת של מחלת הצליאק למרות העובדה שהוא חזר לתזונה המכילה גלוטן. בדיקות דם חשפו גם תוצאות מבטיחות כאשר כל המדדים חזרו לטווח הרגיל.

תוצאת המחקר מבטיחה ואם ניתן לשכפל אותה בקנה מידה גדול יותר היא עשויה להביא בשורה חדשה לחולי צליאק שעבורם ניהול המחלה יכול להיות ארוך ומציק. ובכל זאת, מחברי המחקר מזהירים כי אין להתעלם מתופעות הלוואי הפוטנציאליות של טופציטיניב, מכיוון שמחקרים עתידיים שלהם, הכללים חולים רבים יותר, יכולים לגלות כי התרופה אינה מתאימה לשימוש ארוך טווח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully