וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם באמת יש מה לעשות נגד אפטות?

3.4.2017 / 10:17

כן הן קטנות, וגם אף אחד לא רואה אותן, אבל הן יכולות לגרום לנו הרבה סבל ואי נוחות. מדוע מופיעות לנו אפטות בפה, האם מדובר במצב רפואי שכדאי לבדוק ומה אפשר לעשות, אם בכלל, כדי שהן יעברו?

אפטה בפה. ShutterStock
כמעט כולנו סובלים מהן לפחות פעם אחת בחיים/ShutterStock

תקראו לזה הכללה, אבל ככל הנראה אין אדם אחד בעולם שלא יסבול פעם אחת בחייו מאפטה. נכון שלא מדובר בתופעה מסוכנת, אבל אפטות יכולות להוות מטרד לא קטן, בוודאי עבור אנשים שסובלים מהן באופן חוזר. אז איך יודעים לזהות אפטות, מדוע הן נגרמות ומה הטיפול בהן?

עוד בנושא:
9 בעיות מביכות שאתם חייבים לספר לרופא שלכם
האם מחסור בשינה גורם למחלות?
כל הדברים שאסור לנשים לעשות כשהן במחזור

אפטה היא סוג של כיב שטחי, נגע כואב בפה שבדרך כלל מופיע בצורה עיגולית או אליפטית ובצבע לבן-אפרפר. ברוב המקרים מגעה האפטה לגודל של עד חצי סנטיממטר. "כיבים אלה כאמור עלולים לגרום לכאבים מציקים, אך הבשורות הטובות שהן עוברים לרוב מעצמם ונמשכים לתקופה של לא יותר משבועיים", מסבירה ד"ר סמדר ריין, רופאת משפחה במכבי שירותי בריאות. "אם הכיב לא עובר מעצמו אחרי תקופה זו, הוא עלול להעיד על מחלות ומצבים רפואיים אחרים", היא מבהירה. אצל אנשים מעשנים למשל, אפטה יכולה להיות סימן מקדים לסרטן וזה מחייב בדיקה אצל רופא אף אוזן גורן ואף לקיחת ביופסיה.

מה גורם לאפטות?

וירוסים: הגורם הכי נפוץ להיווצרות אפטות בקרב ילדים הוא וירוסים כמו מחלות הפה והטלפיים או זיהומים של הרפס.

פגיעה מכנית: "לעיתים אפטות מתרחשות גם בגלל זיהום מכני – נשיכה למשל של החך או כוויה מאוכל חם מאוד שגרומים לכיב בפה", מסבירה ד"ר ריין.

חוסרים תזונתיים: חוסר בוויטמין B12, חומצה פולית וברזל יכולים גם הם לגרום להופעת אפטות. השלמת ויטמינים אלה לרוב תסייע במניעת הופעת החוזרת של הכיבים.

מחלות רקע: יש אפטות שקשורות למחלות בתחום הראומטי (אוטואימוני) כמו זאבת או שיורגן, והן מופיעות כחלק מסינדרום כללי, שהאפטות הן רק עוד ביטוי שלו. גם מחלת הצליאק יכולה ליצור אפטות חוזרות.

אילוסטרציה. ShutterStock
אפילו כפפות הלטקס יכולות לגרום לאפטות/ShutterStock

השפעות תרופתיות: אפטות יכולות להיות גם תופעת לוואי של תרופות שמדכאות את המערכת החיסונית, כמו כימותרפיה. זו הסיבה שחולי סרטן שעוברים טיפולים תרופתיים סובלים מהן באופן תדיר יחסית. אפטות יכולות להופיע גם לאחר טיפולי שיניים כתוצאה מתגובה לחומר האלחוש או כתוצאה מרגישות לחומר ממנו עשויות כפפות הבדיקה (לטקס).

מה ניתן לעשות כדי להקל על התופעה?

"אפטות עוברות מעצמן ואין באמת דרך להחיש את הריפוי שלהן. למרות זאת ישנם כמה תכשירים שעשויים להקל על הכאב המציק", מסבירה ד"ר ריין.

תכשירים לילדים: ג'נג'יג'ל הוא תכשיר למריחה המשווק כנוגד כאבי שיניים לילדים אבל אפשר לשים אותו גם לילדים שסובלים מאפטות. תכשיר נוסף וטבעי שמיועד לילדים מעל גיל שנה ולמבוגרים הוא S.O.S Bucal Spray. מדובר על תכשיר המבוסס על מיצוי עץ השרף. תכשיר נוסף שמבוסס על חומרים טבעיים וניתן להשתמש בו מגיל שישה חודשים ומעלה נקרא סורנד.

פופקורן. ShutterStock
אולי כדאי להתרחק ממלוחים עד שתיפטרו ממנה/ShutterStock

תכשירים למבוגרים: תכשיר טיפולי שנקרא ORACORT, המכיל חומר מאלחש ודורש מרשם רופא. בנוסף קיים ג'ל שנקרא אפטגון שמסייע בהקלה על הכאב.

שטיפות פה: שטיפות פה המכילות חומר שנקרא כלורהקסידין עשויות לקצר מעט את משך האפטה. חומר זה מוריד את כמות החיידקים בפה ועשוי לקצר במעט את משך הנוכחות של האפטה.

באופן כללי מומלץ לנסות להימנע ממזונות חמים או מלוחים ולהעדיף אוכל קר שיקל על תחושת הצריבה הלא נעימה.

וואלה! NEWS בשיתוף מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully