וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים עם כאב בטן שלא עובר? אתם חייבים לקרוא את זה

איריס קול

1.4.2022 / 0:29

אנשים עם מחלות מעי דלקתיות סובלים משלשול כרוני, כאבי בטן ודימום ביציאות, אבל זה ממש לא הכל. מומחה מסביר מדוע מחלות מעי משפיעות על עוד מערכות בגוף, מהפרקים ועד העיניים, ואיך אפשר להקל על התסמינים

בישראל יש עשרות אלפי אנשים שחיים עם מחלות מעי דלקתיות, והם מתמודדים כמעט באופן קבוע עם כאבי בטן שמשבשים את חייהם, ועם עוד מגוון תסמינים שבכלל לא קשורים למערכת העיכול. ד"ר אייל הירש, רופא בכיר ביחידה למחלות מעי דלקתיות במכון למחלות דרכי העיכול והכבד של בית החולים איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מהן קרוהן וקוליטיס, ואיך חיים איתן בלי לסבול.

הגורם המרכזי במחלות מעי דלקתיות, כמו קרוהן וקוליטיס הוא דלקת - היא זו שמפרידה את המחלות האלו ממחלות אחרות. "זו דלקת שנגרמת לא בגלל חיידק או וירוס, אלא בגלל מערכת החיסון שלנו", הסביר ד"ר הירש. מערכת החיסון במחלות אלה פעילה מדי, וגורמת לדלקת במקום שהיא לא אמורה לגרום.

"לכולנו יש מערכת חיסון והיא אמורה להגן עלינו מפני פולשים מבחוץ kמעי, ולכולנו יש גם הרבה חיידקים במעי, מעל 10 מיליון סוגים של חיידקים, פטריות ווירוסים, והם חיים איתנו בשלום ותורמים להתפתחות המערכת החיסונית והתזונה שלנו, ושומרים עלינו", הסביר ד"ר הירש, "הבעיה שמחלות האלה היא שמערכת החיסון פעילה נגד החיידקים הטובים האלה, איפה שהיא לא אמורה להיות פעילה".

לשאלה למה זה קורה בעצם, הסביר ד"ר הירש כי ברוב המקרים, "לחולים יש איזה נטייה גנטית, ואז מגיע טריגר מבחוץ - זה יכול להיות זיהום, משהו שקשור לתזונה או אפילו עקה נפשית - שאחריו התסמינים מופיעים, ואחריו זה נמשך הלאה". במילים אחרות, לחולים אלה יש נטייה למחלות מעי דלקתיות, שכנראה הייתה מתבטאת באיזשהו שלב בחיים, אבל הנטייה הזו בוחרת מתי להתבטא לפעמים בעקבות משבר גדול בחיים. "לא מעט מטופלים מתארים את זה. סטרס משפיע כמעט על כל מצב כרוני", הסביר ד"ר הירש.

עוד בוואלה!

לאנשים האלה כואב כל הזמן, בכל מקום. איך חיים עם זה?

לכתבה המלאה

איך מאבחנים מחלות מעי דלקתיות?

למרבה הצער, תהליך האבחון של מחלות דלקתיות עלול להיות ארוך מכיוון שהתסמינים שלהן מתעתעים. "לא תמיד זה קורה מהר, ולפעמים תהליך האבחנה לוקח מעל שנה, כשבשנה הזו סובלים מהרבה תסמינים, כשהם לפעמים יכולים להתחפש. התסמינים הקלאסיים הם שלשולים וכאבי בטן, בהתחלה חושבים שמדובר בווירוס או זיהום, או אם חזרת מדרום אמריקה אולי פרזיט שחטפת, אבל עם הזמן כשאנחנו רואים שמדובר בתסמינים כרוניים - שלשול כרוני, כאבי בטן, דימום ביציאות - אז רופא המשפחה יפנה אותך כבר לבדיקות אצל רופא גסטרו, שעושה בדיקות שנועדו לברר אם יש דלקת".

כאב בטן. ShutterStock
בהתחלה חושבים שזה סתם וירוס. גבר סובל מכאב בטן/ShutterStock

במקרים מסוימים, מחלות המעי הדלקתיות מתחילות בתסמינים באזורים אחרים בגוף. "לפעמים מופיעים כאבי פרקים, שהם ביטוי לדלקת בגוף, זה יקדים את כאבי הבטן, יכולה להיות גם פריחה עורית, פצעים בפה, דלקות עיניים, כל הדברים האלה יכולים להקדים את הגילוי של מחלת המעי", הסביר ד"ר הירש, "בסופו של דבר, מדובר במחלה דלקתית, שאולי עיקר הביטוי שלה במעי, אבל אנחנו רואים ביטויים דלקתיים בכל מיני מערכות בגוף, והמטופלים עלולים לסבול לפני שאנחנו יכולים להתחיל לטפל בהם".

איך מטפלים במחלות מעי דלקתיות?

המחלות הללו הן כרוניות, אבל בהחלט ניתן לטפל בהן כך שהן יהיו בהפוגה, והחולה יפסיק לסבול. "המטרה בטיפול, כשמגיע מטופל חדש, היא לדאוג שתהיה איכות חיים מצוינת", הסביר ד"ר הירש, "כך שבחודשיים-שלושה הבאים ננסה לגרום לזה שלא יהיו סימפטומים, ננסה לגרום לזה שאם היו כאבי פרקים שהם לא יהיו, שאם יש שלשולים - שהם ייעלמו, שיהיו יציאות רגילות, שלא יהיו היה כאבי בטן, שבעצם אפשר יהיה לנהל אורח חיים רגיל, לעשות הכל, ספורט מקצועני ואקסטרים, הכל, אורח חיים תקין, הקמת משפחה, קריירה".

הוא הוסיף כי "זה לוקח זמן, לוקח כחודשיים עד לאיזון, המטרה היא גם לטווח הקצר ואנחנו מסתכלים גם רחוק יותר, שגם בעוד 5 או 10 שנים גם תהיה איכות חיים טובה". מטרת הטיפול התרופתי במחלות מעי דלקתיות היא להרגיע את המערכת החיסונית, אבל הוא לא עובד לבדו. "אדם יצטרך לאמץ לו יותר מפתרון אחד, רק פתרון תרופתי או רק פתרון תזונתי - לא יספיקו", הבהיר ד"ר הירש.

איריס קול מראיינת את ד,ר אייל הירש מאיכילוב על מחלות מעי דלקתיות/מערכת וואלה

השינוי התזונתי, שמאוד חשוב עבור חולים במחלות מעי דלקתיות, צריך לכלול הימנעות מאוכל מעובד וגם ממזונות שהם עם הרבה ירקות ופירות. חשוב מאוד גם להימנע מעישון - "הוא מאוד מחמיר, הופך את המחלה מחתלתול לנמר", אמר ד"ר הירש. חשוב גם להקל על סטרס, שכן הוא מחמיר כל מחלה כרונית."מיינדפולנס משפר מאוד את איכות החיים של המטופלים, שיפר את היכולת שלהם בעבודה ובמשפחה, הוריד סימפטומים, את כל הסימפטומים", אצר ד"ר הירש, "גם פעילות גופנית חשובה, גם להקלה על כאבי בטן וכאבי פרקים".

וזה לא הכל. "אנחנו מציעים עוד כטיפול סימפטומטי טיפול בקנאביס", אמר ד"ר הירש, "אנחנו מתאימים לכל אחד את מה שמתאים לו. משתדלים שזה לא יהיה בעישון, כי זה לא בריא, אבל זה יכול להיות בשאיפה או במיצוי (שמן) - המטרה היא שזה יהיה חלק מהטיפול הכולל שאנחנו מעניקים למטופל שלנו, כדי שתהיה לו איכות חיים מצוינת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully