וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם קנאביס רפואי באמת יכול להעלים כאב? מומחית עונה

עודכן לאחרונה: 23.8.2021 / 8:21

כאב הוא דבר הרבה יותר מורכב ממה שנראה לרובנו, וכל אדם שסובל מכאב כרוני יודע שמדובר במשא כבד מאוד שמשבש את החיים. האם הפתרון לסבל הזה הוא קנאביס רפואי? ד"ר איילת מדברי, מומחית לנושא, מבהירה היכן הפתרון הטבעי יכול לעזור - ומה המגבלות שלו

הדרך להוצאת רישיון לקנאביס רפואי לא תמיד קלה, אבל ברגע שהוא ניתן - קנאביס יכול לסייע בהתמודדות עם מגבלות בריאותיות שונות, ובראשן - כאב. באפליקציה EcoCaNN - רשת חברתית למטופלי קנאביס רפואי - מתייעצים אלפי מטופלי קנאביס מדי יום עם מומחים בתחום על אפשרויות הטיפול בקנאביס, ההתוויות השונות ותופעות הלוואי, ורבות מן השאלות האלה עוסקות בתחום הכאב. אז ביקשנו מד"ר איילת מדברי, מנהלת מרפאת הכאב במרכז הרפואי הלל יפה ואחת מהמומחיות שמייעצות ב-EcoCaNN, לענות לנו על השאלות הבוערות ביותר בנושא.

מהי בדיוק מחלת כאב?
ההגדרה המקובלת כיום לכאב היא חוויה תחושתית ורגשית, סובייקטיבית, לרוב בלתי נעימה, הקשורה לנזק ממשי או פוטנציאלי לרקמות. מקובל להבדיל בין כאב חריף לכרוני: כאב חריף הוא סימן אזהרה או סימפטום של מצב רפואי או מחלה, והוא מסמן לנו שמשהו לא בסדר (לדוגמא: כאב בגלל עששת בשן או חסימת מעיים). כאב חריף יחלוף כאשר הסיבה תחלוף.

כאב כרוני, מנגד, הוא כאב מתמשך, שיכול להישאר חודשים עד שנים. כאן לא מדובר במנגנון הישרדותי. למעשה הוא אזעקת שווא - אין לו משמעות הישרדותית, ולא צריך להקשיב לו. ההבדל המהותי בין סוגי הכאב הוא שבעוד שכאב חריף הוא סימפטום חולף, כאב כרוני מוגדר כמחלה בפני עצמה. מחלת כאב היא תסמונת המשבשת באופן דרמטי את איכות החיים של הסובלים ממנה.

מלבד כאב, יש עוד סימפטומים למחלת הכאב הכרוני?

1. הפרעות שינה

2. שינויי מצב רוח - דיכאון, חרדה, תשישות, ירידה או הגבלה בתפקוד, שינוי לרעה בתפיסת דימוי הגוף, פגיעה בפרנסה והפרעה בחיי משפחה ובזוגיות.

יש טיפול לכאב כרוני?
בניגוד לכאב חריף שבו נוכל להסתפק בטיפול תרופתי, הטיפול בכאב הכרוני מורכב יותר. יש להתייחס למרכיב הגופני, סיבת הכאב, וכן למרכיב הנפשי והסוציאלי. בנוסף, הטיפול חייב להיות ממושך במשך חודשים ואף שנים, כמשך הכאב.

חנות למכירת קנאביס רפואי בתל אביב 16 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
רק לאחר מיצוי הטיפול הקונבנציונלי במרפאת כאב. חנות למכירת קנאביס רפואי/ראובן קסטרו

מתי בוחרים לטפל בכאב בעזרת קנאביס רפואי?
מקובל היום לטפל בקנאביס לאחר מיצוי הטיפול הקונבנציונלי במרפאת כאב, שלרוב יכלול טיפולים תרופתיים, סוגים שונים של הזרקות, טיפולי מגע כמו פיזיותרפיה, כירופרקטיקה, אוסטאופתיה וטיפולים רגשיים, בהתאם למאפייני הכאב במטופל ספציפי.

האם קנאביס יעיל נגד כל סוגי הכאב?
בספרות המקצועית יש עדויות על יעילות גבוהה בטיפול בקנאביס לכאב ממקור עצבי, הנגרם מנזק למערכת העצבים התחושתית. לדוגמא, כאבים כתוצאה מפגיעה עצבית בקרב החולים בסוכרת, המופיעים בצורת כפפות וגרביים, כלומר, תחושת נימול, שריפה, דקירות בכפות הידיים או הרגליים. עם זאת, גם כאב כרוני שאינו עצבי עשוי להגיב לטיפול בקנאביס רפואי, אם כי העדויות לכך פחות חזקות (לדוגמא כאבי מפרקים, פיברומיאלגיה ועוד).

לאור הנתונים האלה, ההתוויה המקובלת היום במשרד הבריאות, היא לטיפול בכאב כרוני, ממקור עצבי (נוירופטי), כמו כאב במחלות הסוכרת, כאב עצבי משני לפריצת דיסק (כאב גב המקרין ליד או רגל) , פגיעה ישירה בעצב בעקבות טראומה ישירה (ניתוח, חפץ חד), כאב כרוני בעקבות סיבוך של שלבקת חוגרת, כימותרפיה, כאב עצבי מרכזי בעקבות אירוע מוחי, כאב עצבי בפנים.

עוד בוואלה!

תרופה מבוססת קנאביס עשויה לעזור לחולי קורונה קשים

לכתבה המלאה

האם קנאביס תמיד יעביר את הכאב?
הטיפול בקנאביס מהווה רק חלק מהטיפול בכאב כרוני. כלומר, על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה של הטיפול חשוב לשלב בהתאם לכאב של החולה, גם טיפולי מגע, פעילות גופנית וטיפול רגשי. חשוב גם לשמור על אורח חיים פעיל ככל הניתן, בגבולות היכולות ובהקשבה לגוף. כך לדוגמא, אדם שסובל מפיברומיאלגיה הצורך קנאביס רפואי ללא פעילות גופנית וללא עבודה רגשית, ספק אם הטיפול יעזור לו, ובכל מקרה עשוי לעזור הרבה יותר בשילוב טיפולים נוספים.

רוקחים מספקים קנאביס רפואי של "תיקון עולם" למטופלים בעלי רישיון, תל אביב. 10 באפריל 2016. הדס פרוש, פלאש 90, פלאש 90
זה לא צמח קסמים. רוקח מספק קנאביס רפואי/פלאש 90, הדס פרוש, פלאש 90

חשוב גם לתאם ציפיות לגבי יעילות טיפול - קנאביס אינו צמח קסמים שעוזר להכול ולכולם, והוא אינו נטול סיכונים. ישנה קשת רחבה אפשרית של תגובות לקנאביס: ישנם אנשים שהטיפול לא יסייע להם בכלל, ישנם אנשים שהוא יעזור רק במעט, ישנם אנשים שהוא יעזור מעט לכאב אבל ישפר את איכות השינה ומצב הרוח, וישנם אנשים שעבורם הטיפול יהיה יעיל מאוד הן בפן הכאב והן בפן שיפור איכות החיים. התגובה לטיפול בקנביס דומה לטיפולים תרופתיים - אין טיפול אחד שמתאים לכולם.

מתי לא מומלץ להשתמש בקנאביס רפואי?
אצל נשים בהיריון או מניקות, אנשים הסובלים מפסיכוזה בעבר או פסיכוזה פעילה, פסיכוזה או סכיזופרניה במשפחה, בדרגה ראשונה, אנשים הסובלים או סבלו מהתמכרויות לסמים או אלכוהול, לקטינים מתחת לגיל 18, למעט באינדיקציה של אפילפסיה עמידה לטיפולים, לסובלים מהפרעה דו קוטבית.

חשוב לשתף את הרופא המטפל אם אתם או בני משפחתכם סובלים מאחד המצבים הרפואיים שפורטו לעיל, על מנת למנוע תופעות לוואי והתדרדרות במצב הרפואי.

מהן תופעות הלוואי האפשריות לקנאביס רפואי?
בטווח הקצר תיתכן ירידה ברמת הסוכר, בלחץ הדם, עלייה או ירידה של דופק, תאבון מוגבר, אדמומיות ויובש בעיניים, כאבי ראש, כאבי בטן, קואורדינציה לקויה, חוסר יציבות או הפרעה בשיווי משקל, התקף חרדה, התקף פסיכוטי, פגיעה בערנות, ירידה בתפקוד קוגניטיבי: שינוי בתפיסת זמן או מרחב.

בטווח הארוך אינו לנו מידע מספק, עם זאת ידוע על התפרצות של פסיכוזות בקרב אנשים עם נטייה מוקדמת, התמכרות, נזקי עישון (ברונכיטיס), סיכוי לפגיעה קוגניטיבית קבועה, חוסר מוטיבציה ויצירתיות בעקבות תלות הצריכה בקנאביס. ישנם מחקרים המראים עלייה מסוימת בסיכון לאירועי לב ואירועים מוחיים.

מכשיר אידוי VAPE. ShutterStock
ההשפעה של אידוי ועישון מהירה יותר. מכשיר אידוי/ShutterStock

מהן הדרכים לצריכת קנאביס רפואי?
מוצרי הקנאביס הקיימים היום בישראל כוללים תפרחות ומיצוי שמנים, ובהתאם לכך ניתן לצרוך את הקנאביס במספר אופנים. תפרחת ניתן לצרוך בעישון או אידוי, ושמן ניתן באמצעות ספיגה של טיפול שמן מתחת ללשון (ולא לבליעה). ההשפעה של עישון ואידוי היא מהירה ומתרחשת תוך דקות ונמשכת למשך זמן של בין שעתיים לארבע שעות. זמן תחילת ההשפעה של שמן היא כ-45 דקות והיא נמשכת כשש שעות. לעיתים ניתן לשלב בין תפרחת לשמן, בהמלצת הרופא המטפל.

כמה מטופלי כאב כרוני יש בישראל וכמה מהם מטופלים בקנאביס?
בסקר שכלל למעלה מ-46,000 מטופלים ב-15 מדינות באירופה וישראל, נמצא כי 17 אחוזים מאזרחי מדינת ישראל המבוגרים סובלים מכאב כרוני (כמעט 1 מכל חמישה). נכון ליוני 2021, יש 100,000 רישיונות פעילים לקנאביס רפואי, ומחצית מהרישיונות הונפקו באינדיקציה של כאב (53 אחוזים).

האם ישנו שינוי ביחס הרופאים לטיפול בקנאביס לסובלים מכאב?
צמח הקנאביס הוא כלי נוסף העומד לרשות הרופאים בטיפול בכאב. בעשור האחרון הקנאביס תופס תאוצה ומקבל לגיטימציה בעולם הרפואה בכלל ובעולם הכאב בפרט, כל זאת בהעדר הוכחות מוצקות בספרות המקצועית.

התקשורת נוטה להדגיש את הצדדים החיוביים בטיפול בקנאביס רפואי, באינדיקציות השונות. לעיתים רבות היא מציגה את הרופאים כאלה שמונעים מהמטופלים את המזור לסבלם. חשוב להבין שלא מדובר בטיפול תמים. עלינו הרופאים מוטל התפקיד לשמור, לפקח ולברור את המטופלים המתאימים באינדיקציות המתאימות לטיפול בקנאביס רפואי, על מנת למנוע שימוש מופרז ובלתי הולם. עלינו מוטל התפקיד למנוע את היווצרותה של מגיפה עתידית חדשה, מגיפת הקנאביס.

בעשור הקודם נרשמה עלייה דרמטית במספר המאושפזים במחלקות הפסיכיאטריות בארץ, בשל תחלואה שנגרמה בשל שימוש בקנאביס. ולכן, ההמלצה לשימוש בקנביס חייבת להיות החלטה רפואית מושכלת, ולא משנית ללחץ המופעל על הרופא מצד המטופל. ואת כל זה אני אומרת בנשימה אחת, עם היתרונות הרפואיים שאנו רואים בשטח בטיפול בקנאביס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully