פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כל ישראלי חמישי לא מצליח לישון טוב. למה זה קורה?

      יום השינה הבינלאומי אולי נשמע לכם כמו בדיחה גרועה, אבל זה באמת קורה, וזהו הזדמנות טובה לבדוק האם בישראל המצב גרוע יותר ממדינות אחרות (לא), מי מוכן לוותר על סקס כדי לישון (האמריקאים) ומי באמת אשם בעייפות שלנו (לא הילדים)

      גבר עייף (ShutterStock)
      על מה הייתם מוכנים בשביל שינה טובה? גבר עייף (אילוסטרציה: shutterstock)

      היום (שישי) מציינים את יום השינה הבינלאומי, ובעוד שרובכם וודאי לא שמעתם על היום הזה, סביר להניח ששינה מטרידה אתכם ברמה כזו או אחרת. מחקרים מראים שוב ושוב שבעיות שינה הופכות להיות בעיה אמיתית אצל הרבה יותר מדי אנשים, והן גוררות גם בעיות בריאות ומצב רוח רע במיוחד.

      עוד בנושא:
      כשאתם לא ישנים מספיק, המוח שלכם מתחיל לאכול את עצמו
      בלי כדורים: 7 דרכים טבעיות להתמודד עם הפרעות שינה
      מתעוררים באמצע הלילה ומתקשים לחזור לישון? תקראו את זה

      בחודש שעבר ערכה חברת סאנופי סקר בקרב 13 אלף בני אדם כדי לבחון את הרגלי השינה במדינות שונות בעולם, בהן ארה"ב, איטליה, פולין ואוסטרליה. בסקר נמצא כי כרבע מהאמריקאים יסכימו לוותר על סקס במשך חודש שלם תמורת הבטחה לשינה טובה במשך שארית חייהם, לעומת זאת רק 6 אחוזים מהם יעדיפו לוותר על האוכל האהוב עליהם לנצח.

      כחצי מהנשים הפולניות מתקשות להירדם בלילות בגלל דאגות הנוגעות לכסף ולביטחון כלכלי, וגם מתעוררות באמצע הלילה הרבה יותר מגברים בגלל דאגות שונות המטרידות אותן. בצרפת, 12 אחוזים מהנשאלים דיווחו כי הם מתקשים להירדם בעקבות דאגות לגבי טרור, זאת לעומת 6 אחוזים בלבד מהנשאלים האיטלקיים, האוסטרלים והאמריקאים. שליש מהצרפתים דיווחו גם שהם מתעוררים באמצע הלילה כתוצאה מדאגות ומלחץ.

      גיף צפייה בטלוויזיה (Giphy)
      חשוב להפסיק את הצפייה חצי שעה לפני השינה. גבר בוהה בטלוויזיה (צילום: giphy)

      באוסטרליה כרבע מהנשאלים דיווחו כי הם בוחרים להישאר ערים במקום ללכת לישון בשעה סבירה, על מנת לצפות בטלוויזיה.

      לנתונים אלו מצטרפים גם הישראלים בני ה-20 ומעלה שהרגלי השינה שלהם פורסמו לאחרונה על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. לפי הנתונים, 26 אחוזים מהישראלים מתקשים בקביעות להירדם או לישון במשך לילה שלם, ו-15 אחוזים מתקשים בכל לילה או כמעט בכל לילה. 12 אחוזים דיווחו על דאגות המפריעות להם לישון לעיתים קרובות ב-12 החודשים האחרונים.

      תפסיקו להאשים את הילדים

      "הרווחה הנפשית שלנו מושפעת משלושה גורמים: תזונה, פעילות גופנית ושינה", אומרת פרופ' ריבי טאומן, מומחית ברפואת שינה, מנהלת המרכז לרפואת שינה בבית החולים איכילוב ויו"ר החברה הישראלית לרפואת שינה. "המודעות לחשיבות התזונה והפעילות הגופנית עלתה מאוד בשנים האחרונות, אבל השינה עדיין לא תופסת את המקום הראוי לה. אנחנו שומעים יותר על אנשים שלא מוותרים על פעילות גופנית גם בשעות הערב או בשעות הבוקר המוקדמות, גם על חשבון שעות השינה, במחשבה שזהו המתכון לחיים בריאים, אולם חוסר בשעות שינה ואיכות שינה ירודה ידועים כתורמים לתחלואות רבות ביניהן, השמנה, דכאון, חרדה, סוכרת, יתר לחץ דם, סרטן, ירידה בזיכרון ועוד".

      הרבה מאוד אנשים טוענים כי הם לא מצליחים לישון כי הם הורים לילדים קטנים, אבל גם להם לפרופ' טאומן יש תשובה. "מרבית הילדים הולכים לישון בשעה מוקדמת. אורח החיים המודרני והקריירה גורמים ליותר ויותר אנשים לעבוד בשעות הערב, להיות מחוברים לנייד או למסכים אחרים ולהעדיף פעילויות אחרות על חשבון הבחירה ללכת לישון בשעה סבירה שתאפשר בין 7-9 שעות שינה בלילה - גם אם מתעוררים בלילה וקמים לילדים מספר פעמים", היא אומרת.

      כבו את הטלוויזיה חצי שעה לפני השינה

      רוב המבוגרים צריכים לישון 7 עד 8 שעות בלילה. נשים כנראה צריכות לישון יותר לכיוון 8 שעות שינה, ואילו לצעירים בעשור השלישי לחיים מומלץ אפילו לישון 9 שעות בלילה. חשוב להפסיק את הצפייה בכל מסך שהוא חצי שעה טרם השינה, ולא להיכנס עם טלפון נייד למיטה ולהיגרר לגלישות ברשת, עבודה, בדיקת אי מיילים וכדומה.

      אין ספק שלחסך שינה יש השלכות בריאותיות רבות, ולכן ההמלצה כיום היא שעדיף לישון עם תרופות מאשר לא לישון. כיום התרופות מהדור החדש הן יותר ספציפיות להשריית שינה עם פחות תופעות לוואי בהשוואה לתרופות בעבר. החשיבות הגדולה היא במועד המדויק לנטילתן, שצריך להיות סמוך להליכה לישון, וזאת כל עוד ישנן מספיק שעות שינה באותו הלילה מה שיבטיח קימה רעננה גם לאחר נטילת הכדור.

      לדברי פרופ' טאומן, "אם אנחנו נוהגים להתעורר משינה בת שבע עד שמונה שעות עייפים, בתדירות שעולה על חודש ימים, חשוב ללכת לרופא על מנת לבדוק מה פוגע לנו באיכות השינה". בין הגורמים הידועים לאיכות שינה ירודה הם נחירות ודום נשימה בשינה, תזוזת רגליים המוחמרת בלילה ועוד.