וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתעוררים באמצע הלילה ומתקשים לחזור לישון? תקראו את זה

מתמוטטים אל המיטה מותשים בסוף היום, אבל מתעוררים באמצע הלילה ולא מצליחים לחזור לישון? הנה כמה מהסיבות שעלולות לעמוד מאחורי התופעה הלילית המעיקה ש-35% מהאוכלוסייה סובלים ממנה

האם נמצאה הדרך הכי טובה להילחם בעייפות באמצע היום?/מערכת סיפור בדקה

בסרטון: עייפים במהלך היום? נסו את השיטה המפתיעה הזאת

אתם מתמוטטים אל המיטה מותשים בסוף היום, נרדמים תוך דקות לכמה שעות, ואז מתעוררים כעבור כמה שעות - זה אמצע הלילה, אבל משום מה אתם מרגישים ערניים לגמרי, בוהים בתקרה ומתקשים להרדם בחזרה. נשמע לכם מוכר? מדובר בתופעה שכיחה למדי. למעשה, מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Psychiatric Research, מעלה שכ-35 אחוזים מהאוכלוסייה הכללית מתמודדים עם נדודי שינה באמצע הלילה לפחות 3 לילות בשבוע, ועוד 23 אחוזים סובלים מהתופעה מדי לילה.

הגורמים להתעוררויות הליליות הללו יכולים להיות מגוונים ובהתאם, גם הפתרונות לבעיה. הנה כמה מהסיבות השכיחות שעלולות להוביל להתעוררויות ונדודי שינה ליליים והדרכים הטובות ביותר להתמודד איתן ולשפר את איכות השינה.

עוד בנושא:
איך אפשר לרדת במשקל תוך כדי שינה
זו תנוחת השינה שהכי בריא לישון בה
סובלים מנדודי שינה? זו יכולה להיות הסיבה לכך

סטרס

אישה שוכבת ערה במיטה. ShutterStock
לפעמים אין מנוס מלקום מהמיטה וללכת לחדר אחר. אישה ערה במיטה/ShutterStock

גם אתם לא מרגישים מתוחים במודע כשאתם שוכבים לישון, ייתכן שסטרס מודחק גורם לכם להתעורר בטרם עת בלילה. כדי לפתור את זה, מומלץ להשקיע מעט מאמץ ביצירת אווירה מעודדת שינה ורוגע בחדר השינה שלכם. ודאו שהווילונות או התריסים שלכם מצליחים להחשיך את החדר בצורה יעילה, ובדקו גם את המזרן והכריות. מחקר משנת 2009 גילה ששינה על מזרן ישן גרמה לכאבי גב ולעלייה בהורמון הסטרס קורטיזול. לגבי הכריות שלכם, בצעו ניסוי - קפלו את הכרית לשניים, אם היא נשארת ככה ולא חוזרת לעצמה, הגיעה העת לקנות כרית חדשה.

אם זה המוח שלכם, שמתחיל לעוף עם מחשבות על 120 קמ"ש באמצע הלילה ומפריע לכם לחזור לישון, לפעמים אין מנוס מלקום - כך לפחות ממליץ סטיב אורמה, פסיכולוג קליני ומחבר ספר בנושא נדודי שינה. לדבריו, אם אתם מוצאים את עצמכם ערים במיטה וטרודים במחשבות במשך יותר מ-20 עד 30 דקות באמצע הלילה, קומו מהמיטה ולכו לחדר אחר. אחרת, המוח שלכם יתחיל לקשר את השכיבה במיטה עם ערות. נסו לשבת ולכתוב על דף את הנושאים שמטרידים אתכם, ייתכן שכך תצליחו לפרוק חלק מהמועקה ולחזור לישון.

רעש ותנועה

תנוחות שינה של זוגות. ShutterStock
יכול להיות שהגיע הזמן למזרנים נפרדים. זוג ישן במיטה/ShutterStock

שלב השינה שבו אתם מצויים קובע את עומקה, ומכאן גם נגזר הסיכוי שרעשים חיצוניים יעירו אתכם. שלב ה-REM (שנת חלום) מתאפיין בשינה עמוקה יותר, שבמהלכה סיכוי נמוך יותר להתעוררות, ואילו שלבי שינה אחרים שאינם כוללים תנועות עיניים מהירות עשויים להתאפיין בשינה קלה יותר ונוחה יותר להתעוררויות. נחירות, רעשי כביש או טרטור של מזגן ישן ככל הנראה לא יחרידו את שנתכם במהלך שלב ה-REM, אך הם עלולים להעיר אתכם במעברים בין שלבי שינה קלה יותר.

אם התעוררתם מרעש, אתם יכולים לנסות שימוש במכונת "רעש לבן" - שתייצר קולות רקע מרגיעים שיטביעו רעשים מטרידים כמו נחירות. אם הבעיה שלכם היא הפרטנר שאיתו אתם חולקים את המיטה ונוטה לזוז ולהתהפך הרבה במהלך שנתו, שקלו להחליף את המזרן הזוגי בשני מזרני יחיד זה לצד זה. כך תפחיתו את השפעת התזוזות שלו על השינה שלכם.

שתייה מרובה לפני השינה

אישה שותה מים. ShutterStock
הפסיקו לשתות כשעה וחצי לפני שאתם הולכים לישון. אישה שותה מים/ShutterStock

הכוונה הן למשקאות אלכוהוליים והן למשקאות רגילים. מחקרים מראים ששתיית אלכוהול לפני השינה אמנם גורמת לחלק מהאנשים להרדם מהר יותר, אך היא גורמת להפרעות בשינה בהמשך הלילה וגורמת להתעוררויות שקשה לחזור לישון אחריהן. דרינק אחד לפני השינה זה בסדר, אבל השתדלו לא להמשיך מעבר לזה, אם שנת לילה איכותית חשובה לכם.

באשר לנוזלים באופן כללי, נסו להמנע מהם בשעה וחצי שלפני שעת השינה שלכם, כך תפחיתו את הסיכוי להתעוררות לצורך ביקור לילי בשירותים.

בעיות בריאותיות

בגדול, זה נורמלי וטבעי לסבול מהפרעות בשינה מדי פעם. לכל אחד מאיתנו יש לילה מחורבן פה ושם וזה לא דורש טיפול מיוחד. אבל אם אתם מוצאים את עצמכם מתעוררים ומתקשים לישון כמעט כל לילה לאורך תקופה, ייתכן שאתם סובלים מהפרעת שינה כלשהי או מבעיה בריאותית שמשפיעה על מחזורי השינה והערות שלכם. במצב כזה מומלץ לפנות לבירור אצל רופא המשפחה, ובמידת הצורך להמשיך אותו במעבדת שינה או אצל מומחה מתאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully