וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מנדודי שינה? זו יכולה להיות הסיבה לכך

21.6.2017 / 7:27

רבים מייחסים לנדודי שינה גורמים פסיכולוגיים, אולם מחקר חדש שבחן את הגנום של יותר מ-100 אלף בני אדם מצא כי להתפתחות התופעה יש בסיס ביולוגי-גנטי. התגלית החדשה עשויה לסייע בפיתוח טיפולים חדשים בתחום

כרית על הראש. ShutterStock
כל לילה שלכם נראה ככה? אולי זה לא רק בראש שלכם/ShutterStock

אנשים רבים סובלים מנדודי שינה (אינסומניה). זוהי אחת מהפרעות השינה הנפוצות ביותר, והיא מיוחסת במקרים רבים להפרעות פסיכולוגיות ונפשיות. אולם כעת, חוקרים מהולנד הצליחו למצוא בסיס ביולוגי לתופעה, וזיהו שבעה גנים ושלושה אתרים של כרומוזומים בדנ"א המשפיעים על התפתחותה. הממצאים המסקרנים, שפורסמו בכתב העת Nature Genetics, עשויים לסלול את הדרך למציאת טיפול יעיל יותר לאנשים שסובלים מהתופעה.

על פי ההערכות, בין 10 ל-22 אחוזים מכלל האוכלוסייה סובלים מנדודי שינה. בשנים האחרונות, מדענים ניסו להתחקות אחר גורמים גנטיים שעשויים להיות מעורבים בהפרעה, אולם כמה מחקרים שעסקו בנושא נתקלו בקשיים. במקרים מסוימים כמות הנבדקים הייתה קטנה מדי, ובאחרים הקריטריון בו השתמשו לאבחן נדודי שינה לא היה מדויק.

במחקר הנוכחי, החוקרים בחנו את הגנום של יותר מ-100 אלף אנשים כדי לזהות גורמי סיכון גנטיים לנדודי שינה. הם השתשמשו בנתונים מבנק דגימות ביולוגיות בריטי, שנאספו מ- 113,006 בני אדם. החוקרים התבססו על תשובות הנבדקים על הרגלי השינה, וניתחו את הגנום של שלהם. הם הצליחו לזהות כאמור שלושה אתרים ושבעה גנים הקשורים לתלונות על נדודי שינה.

אילוסטרציה. ShutterStock
אותרו שבעה גנים ושבעה אתרים של כרומוזומים ו"זהו רק קצה הקרחון"/ShutterStock

דניאל פוסטהומה, חבר בצוות המחקר, אמר לחדשות IBTIMES הבריטיות כי באמצעות המחקר הנוכחי הצליחו לגלות כ-9 אחוזים מהגנים האחראיים לנדודי שינה. "זהו רק קצה הקרחון ונצטרך לערוך מדגמים גדולים יותר כדי למצוא עוד גנים שקשורים לנדודי שינה", אמר. "יחד עם זאת, אנחנו יודעים מעט לגבי חלק מהגנים שזיהנו במחקר שלנו, אז אולי נוכל לבצע ניתוחים פונקציונליים של הגנים הללו ולהבין כיצד הם בדיוק קשורים לנדודי שינה", הוסיף.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"פותחים דלתות חדשות לטיפול בנדודי שינה"

החוקרים מתכוונים להמשיך ולבצע ניתוחים של הנתונים כדי לאתר גורמי סיכון גנטיים נוספים הקשורים לנדודי שינה. הם מקווים שהבנה טובה יותר של הגורמים הגנטיים לתופעה יובילו לטיפול יעיל יותר למי שסובלים ממנה. "הממצאים פותחים דלתות חדשות לטיפול בנדודי שינה", אמר יוס ואן סומרן, חבר נוסף בצוות המחקר, ל- IBTimes. "מציאת גורמי הסיכון הגנטיים הם הצעד הראשון לקראת גילוי המנגנונים הביולוגיים השוכנים בבסיס התופעה. אם רק נבין את אלה טוב יותר, ככל הנראה נוכל לפתח תרופות שישפרו את איכות השינה, שכה נחוצה לאנשים עם נדודי שינה".

ואן סומרן אמר בראיון לאתר Science Daily כי חשוב לשנות את הגישה כלפי אנשים הסובלים מנדודי שינה. "יותר מדי פעמים מתייחסים בביטול לנדודי שינה ואומרים ש'הכל בראש שלכם'. המחקר שלנו מביא נקודת מבט חדשה: נדודי שינה הם גם בגנים שלנו".

יחד עם זאת, החוקרים ציינו כי הם מצאו חפיפה גנטית חזקה בין אנשים הסובלים מנדודי שינה להפרעות חרדה, דיכאון ונוירוטיות. "זה ממצא מעניין, מאחר והמאפיינים הללו הולכים יד ביד עם נדודי שינה. כעת אנו יודעים שזה מושפע חלקית מהבסיס הגנטי המשותף", אמרה אנקה המרשלג מצוות המחקר בהודעה לעיתונות של האוניברסיטה ההולנדית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully