פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה דיכאון גורם לנו להרגיש כל כך עייפים כל הזמן?

      רובנו מנהלים כיום שגרה כל כך עמוסה ורווית סטרס שאף אחד לא מרים גבה על זה שכולם עייפים כל הזמן. אבל לפעמים עייפות היא סימן לבעיה מורכבת יותר - כמו דיכאון. למה זה גורם לנו לרצות להישאר במיטה כל היום?

      עייפות במשרד (ShutterStock)
      אנשים דיכאוניים נדרשים להשקיע יותר אנרגיה כדי לקבל החלטות או להתרכז בעבודה. אישה עייפה במשרד (אילוסטרציה: shutterstock)

      עייפות, כמו סטרס וסדר יום עמוס, הפכה לברירת מחדל בחייהם של רבים. לרוב, אנחנו חשים עייפות לאחר חוויה תובענית מבחינה רגשית, שכלית או פיזית. אבל לפעמים עייפות אינה רק מצב זמני או נסיבתי, אלא תסמין של בעיה גדולה יותר, כמו דיכאון.

      למעשה, עייפות היא תסמין שמדווחים עליו יותר מ-90 אחוזים מהאנשים שמתמודדים עם הפרעות נפשיות, על פי נתונים משנת 2018. אחת הסיבות שדיכאון ועייפות הולכים יד ביד היא ש"דיכאון משפיע על המעבירים הבין-עצביים הקשורים בערנות ובמערכת הגמול במוח", מסביר הפסיכיאטר דון מרדכי. משמעות הדבר שהדיכאון משפיע באופן פסיכולוגי על רמות האנרגיה של החולה.

      עוד בנושא:
      חוקרים בחנו את הקקי של יותר מ-1,000 אנשים וגילו דבר מפתיע על דיכאון
      מחקר בינלאומי: כמה זמן צריך להתאמן כדי לנצח את הדיכאון?
      אחת ולתמיד: כדורים נוגדי דיכאון עובדים

      גיף עצב (Giphy)

      סיבה נוספת היא שדיכאון משפיע על השינה בצורה שלילית: "בין אם מדובר בקושי להרדם, או קושי לישון שינה רציפה, יקיצה מוקדמת מדי או שינה קלה מדי", אומרת הפסיכולוגית הקלינית שרי צ'ייט. לדבריה, דיכאון פוגע גם במוטיבציה, דבר שהופך ביצוע של מטלות פשוטות ויומיומיות למאבק מתיש של ממש הן מבחינה פיזית והן מבחינה רגשית. להתלבש לעבודה בבוקר, לעשות קניות בסופר, או לברך קולגות במשרד לשלום - כולן יכולות להרגיש כמו משימות קשות מנשוא עבור הלוקים בדיכאון.

      בנוסף, אומרת צ'ייט, דיכאון עלול לגרום גם לערפול מוחי, כך שאנשים דיכאוניים נדרשים להשקיע יותר אנרגיה כדי לקבל החלטות או להתרכז בעבודה.

      מערכת היחסים בין עייפות ודיכאון יכולה גם להפוך למעין מעגל קסמים. "אנשים עם דיכאון שנאבקים ודוחפים את עצמם כדי להתנהל בשגרת יומם, עלולים להתעייף יותר ואז לחוש מדוכאים יותר וחוזר חלילה", אומרת צ'ייט.

      עייפות היא תסמין של דיכאון, לא להיפך

      חשוב לזכור שברוב המקרים, עייפות כרונית היא תסמין של דיכאון, ולא להיפך - אומר הפסיכיאטר מרדכי. אולם, לעתים עייפות שנגרמת מסטרס כרוני, מחלה כרונית, או הפרעת שינה עלולה לגרום לאנשים מסויימים להיות מועדים יותר ללקות בדיכאון. "אדם שסובל מעייפות כל הזמן - לא משנה מה הסיבה, יחווה קושי לנהל חיים מלאים ופעילים. זה יכול לגרום לו להיות חברותי פחות, לאבד ריכוז בעבודה ולחוות שינויים בדפוסי האכילה והפעילות הגופנית", מסבירה הפסיכולוגית צ'ייט.

      לכן, חשוב במיוחד לנקוט צעדים לשיפור איכות החיים והבריאות הכללית, בין אם אתם סובלים מתשישות שהיא תוצר לוואי של דיכאון ובין אם אתם פשוט בתקופה עמוסה ומעייפת.

      אישה שוכבת ערה במיטה (ShutterStock)
      מערכת היחסים בין עייפות ודיכאון יכולה גם להפוך למעין מעגל קסמים. אישה שוכבת ערה במיטה (אילוסטרציה: shutterstock)

      כדי לעשות זאת, יש לנסות ראשית לזהות את מקור העייפות. עשו "ספירת מלאי" של ההרגלים שלכם בתקופה האחרונה, השגרה היומית ומצב הרוח. אם אתם מצליחים לקשור בין העייפות שלכם לגורם ספציפי, כמו סטרס, מחסור בשעות שינה או מחלה, נסו להתחיל בשינויים בריאים באורח החיים.

      השינוי הקריטי ביותר הוא הרגלי השינה. רוב המבוגרים זקוקים לשבע-תשע שעות שינה איכותית בלילה, לדברי ד"ר מרדכי. כדי להשיג שינה איכותית נסו להמנע מצריכת קפאין החל משעות אחר הצהריים והמעיטו בצריכת אלכוהול לפני השינה. מומלץ גם להניח את המסכים והאמצעים הטכנולוגיים בצד בשעות שלפני שעת השינה שלכם, היות שאור כחול הנפלט ממסכים עלול לשבש את הפרשת הורמון המלטונין ולהפריע להרדמות.

      בשלב השני, בחנו את עומס העבודה וההתחייבויות האחרות שלכם. אם אתם מרגישים שאתם נתונים תחת סטרס רב או תשושים וחסרי מוטיבציה נסו לשרטט מחדש את הגבולות שלכם ובצעו שינויים כדי להבטיח שאתם לא שוחקים את עצמכם יתר על המידה. ייתכן שמשמעות הדבר תהיה לסרב לכל מיני הצעות למפגשים חברתיים או לקחת פחות פרוייקטים בעבודה.

      למי יש כוח להתאמן?

      השלב השלישי והאחרון, הוא לוודא ששגרת החיים שלכם כוללת פעילות גופנית מספר פעמים בשבוע. יש מי שיחשבו שבמצב של עייפות יתר הוספת אימוני כושר פעמיים-שלוש בשבוע היא הדבר האחרון שחסר להם, אבל פעילות גופנית קבועה מובילה בסופו של דבר לרמות אנרגיה גבוהות יותר.

      אם ביצעתם את השינויים הנחוצים בהרגלי השינה, העבודה והפעילות הגופנית שלכם, התמדתם בהם במשך שבועיים-שלושה ועדיין אינכם מרגישים בשיפור ברמת העייפות - יש לשקול פנייה לגורם מקצועי שיאבחן האם אתם סובלים מדיכאון והאם יש צורך בטיפול. יש מי שהוספה של פעילות אירובית והקפדה על שעות שינה מספיקות יעזרו להם אפילו בהקלה על תסמיני דיכאון, אך אחרים יזדקקו להתערבות טיפולית משמעותית יותר.