וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקקי שלי נורמלי? כל מה שהיציאות מספרות על הבריאות שלכם

הצורה, הצבע, המרקם, התדירות וגם הריח. כל מה שאתם יכולים ללמוד על מה שקורה בגוף שלכם מהתוצרים שאתם משאירים באסלה. וכן, יש פה גם התייחסות לנושא שאתם הכי אוהבים לשאול אותנו עליו - דם בצואה

הפרצופים המצחיקים שתינוקות עושים כשהם עושים קקי/צילום מסך

תנועות המעיים שלנו הן אחת האינדיקציות הראשונות לאופן שבו הגוף שלנו עובד. כשהכל שם כשורה, זה סימן חיובי שהגוף מתפקד טוב באופן כללי וכל התהליכים שאמורים לקרות קורים כפי שהם צריכים. כשיש בעיה כלשהי עם היציאות שלנו, זה לרוב מאותת על משהו מעבר. הנה רשימה של כל מיני מאפיינים שאפשר להיתקל בהם באסלה, ומה הם מנסים לאותת לכם.

אבל עוד קודם לכן, חשוב שתדעו שאתם לא אמורים ללחוץ יותר מדי כשאתם על האסלה, לפי המומחים של המכון הלאומי להזדקנות (בארה"ב). וזה גם לא אמור לכאוב לכם. היציאות שלכם יכולות לספר לכם כל מיני דברים אודות המצב הבריאותי שלכם, לכן שווה להעיף מבט לאסלה ולבחון את התוצרים מדי פעם. התבוננו בגודל, בצבע ובצורה הכללית של היציאות שלכם וכן, זה אולי לא נעים לחשוב על זה אבל שווה גם לתת ריחרוח מדי פעם כי גם זה יכול לספר לכם משהו.

אישה בשירותים. ShutterStock
אם יש שינוי משמעותי ברוטינה שלכם, זה סימן שצריך לבדוק. אישה יושבת על אסלה/ShutterStock

חום, זה הצבע שאתם מחפשים
צואה אמורה להיות בגווני חום, אבל גם קקי ירוק זה בדרך כלל בסדר. "לרוב, למזון שאנחנו צורכים לוקח כשלושה ימים להפוך לפסולת", מסביר ד"ר גבריאל ניל, רופא משפחה ומרצה בבית הספר לרפואה של מכללת טקסס A&M, "קקי ירוק הוא בדרך כלל כזה שעבר עיכול קצר יותר, אבל לרוב זו לא סיבה לדאגה". אם הצואה שלכם כהה מאוד, בגוון ובמרקם של זפת, יכול להיות שזה סימן לדימום (עוד על כך בהמשך).

עוד בוואלה!

רוצים בטן שטוחה? מאכלים שכדאי לאכול וכאלה שממש לא

לכתבה המלאה

תדירות - כמה זה יותר מדי? וכמה מעט מדי?
לכל אחד ואחת מאיתנו יש לו"ז קצת אחר ו"נורמלי" זה לא בהכרח אחיד עבור כולם. באופן כללי, יציאות בתדירות של שלוש פעמים בשבוע או פחות מכך נחשבות לעצירות. מהצד השני, קצת קשה יותר להגדיר מהי תדירות גבוהה מדי, 3 פעמים ביום עדיין נחשב כנורמלי לצורך העניין. כל עוד הרוטינה שלכם נשמרת בצורה עקבית, כנראה שהכל בסדר.

מה שצריך להדליק נורת אזהרה היא כאשר ישנו שינוי משמעותי בלו"ז היציאות שהתרגלתם אליו. שינויים קלים בתדירות או במרקם של תנועות המעיים לא מצביעים בדרך כלל על בעיה כלשהי, אבל אם קפצתם משלוש פעמים בשבוע לשלוש פעמים ביום בפתאומיות, זה לא משהו שכדאי להתעלם ממנו. יכול להיות גם שזה משהו זמני ולא מסוכן, כמו למשל שאכלתם משהו שעשה לכם לא טוב, או שהתייבשתם קצת.

ריח רע במיוחד הוא לא סימן טוב
אוקיי, לאף אחד אין קקי בריח של בושם. אנחנו יודעים. אבל יש מסריח, ויש מסריח. הגורם המשפיע ביותר על ריח היציאות הוא מה שאתם אוכלים. "מזון שלא מצליח להתעכל כמו שצריך מגיע למעי הגס ומתחיל תהליך של תסיסה שבו סוכרים הופכים לגז, וזה עלול לגרום לצואה מצחינה במיוחד", מסביר ד"ר ניל. תפקוד יעיל ובריא של מערכת העיכול מסיים את פירוק המזון במעי הדק, וכך יש הרבה פחות מזון שמגיע בתצורתו המקורית למעי הגס ותוסס שם. אם אתם חושדים שהסירחון שלכם הוא מעבר לסירחון הממוצע והמוכר, פנו לרופא/ת המשפחה שלכם. מגוון מצבים רפואיים גורמים לצואה מצחינה במיוחד, בהם צליאק, או זיהומי מעיים.

רוך וקושי
אף על פי שצליאק היא מחלה שפוגעת רק באחוז אחד מהאוכלוסייה בערך, ההערכה היא שרבים מהחולים אינם מאובחנים ולא יודעים שהם חולים בה. כשחולי צליאק צורכים גלוטן הדבר פוגע בגופיפים דמויי האצבעות שמרפדים את החלק הפנימי של המעיים וכך נפגעת היכולת לספוג נוטריינטים מהמזון. כתוצאה מכך נגרמים גם תסמינים כמו שלשול, כאבי בטן, גזים ובחילה.

הורדת מים באסלה בצורה חכמה. ShutterStock
לפני שאתם מורידים את המים, תעיפו מבט. אישה מורידה מים באסלה/ShutterStock

לא ציפיתי שיצוף
בעיקרון הקקי שלכם אמור לשקוע במי האסלה. כשצואה צפה זה עשוי להצביע על עודף גזים במערכת העיכול. אם זה קורה פעם ב... זה לא מדאיג. אבל אם זה חוזר על עצמו בתדירות גבוהה, או שהיציאות שלכם שמנוניות, יכול להיות שהגוף שלכם לא מצליח לספוג שומנים מהמזון שאתם צורכים בצורה תקינה, כך מזהיר ד"ר ניל. זה יכול להיות תסמין של דלקת בלבלב או צליאק (שוב), וכדאי להתייעץ עם רופא/ת המשפחה.

יכול להיות שיש לכם עצירות גם אם אתם בשירותים כל יום
יש אנשים שסבורים שאם יש להם יציאה כל יום, לא יכול להיות שיש להם עצירות. אבל עצירות היא לא רק עניין של תדירות, אלא גם של מרקם. אם היציאות שלכם קשות, גושיות ודורשות מאמץ - יש לכם עצירות. האשם המיידי במקרים של עצירות נופל על תזונה, ובאופן ספציפי היעדר כמות מספקת של סיבים תזונתיים. הדבר הראשון שכדאי לעשות במקרים של עצירות הוא לשים לב לתזונה ולחזק אותה עם אקסטרה סיבים מפירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, אגוזים וזרעים למיניהם.

מוזיאון השירותים. רויטרס
ילדות מבקרות במוזיאון השירותים/רויטרס

שימו לב לצורה
צואה בצורתה הבריאה ביותר אמורה להזכיר שרשרת נקניקיות. צואה קשה או רכה יותר יכולה לאותת על בעיה (לא בטוחים לאיזו קטגוריה הקקי שלכם מתאים? אתם מוזמנים לבדוק במגדיר הצואה של בריסטול). לא כל חריגה במרקם ובצורה היא בהכרח אינדיקציה לבעיה חמורה, אך לעתים זה סימפטום לתסמונת המעי הרגיז, מחלת קרוהן, חסימת מעי ובמקרים מסויימים גם סרטן של הקיבה או המעי הגס. צואה דקה בצורת סרטים דקיקים או בעובי של עיפרון למשל, עלולה להיות סימן לסרטן המעי הגס.

תרופות יכולות לעשות דברים מוזרים לקקי שלכם
לדברי ד"ר ניל יש לא מעט תרופות שגורמות לשלשולים או לעלייה בתכיפות היציאות, בהן, נוגדי חומצה, סוגים מסויימים של אנטיביוטיקה, נוגדי דלקת ועוד. אם אתם נוטלים תרופות באופן קבוע וחווים שינויים ביציאות, מומלץ להעלות את הנושא בפני רופא/ת המשפחה ולדון בשינויים אפשריים במינונים שישפרו את המצב. באותה מידה ישנן גם תרופות שהשפעתן הפוכה וגורמות לעצירות. אבל מה שבאמת מעניין זה מה שתרופות מסויימות יכולות לעשות לגוון של היציאות שלכם. תרופות שמטפלות בתסמינים בקיבה כמו כאבי בטן בחילות ושלשולים ושהרכיב הפעיל בהן הוא ביסמוט סובסליצילאט יכולות להפוך את הצואה לכהה מאוד ואפילו שחורה. מדובר בשינוי זמני שאינו מזיק.

דם בצואה - זה אף פעם לא סימן טוב
אם אתם רואים דם, אפילו בכמות קטנה, בצואה שלכם על בסיס קבוע - פנו לרופא/ת המשפחה שלכם. הבעיות שגורמות להופעת דם בצואה יכולות להיות בכל מקום לאורך מסלול העיכול - החל מטחורים ופיסורות בחלק החיצוני או קרוב אליו ועד לסרטן, פוליפים במעי וכיבים במעלה מערכת העיכול פנימה. ובכל מקרה, מדובר במצבים שדורשים טיפול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully