וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מאכלים שיעזרו לכם לעשות קקי, ו-4 שיעשו לכם עצירות

עודכן לאחרונה: 12.4.2022 / 10:44

אחת התלונות הכי שכיחות של חג הפסח היא עצירות וכאבי בטן. אז ממה כדאי שתימנעו בחג הזה (וזה לא רק מצות) - ומה דווקא כדאי שתוסיפו לתפריט? הנה הרשימה המלאה

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

פסח ממש מעבר לפינה, ואיתו גם יגיעו די בוודאות גם כאבי בטן, נפיחות, בעיות בעיכול, ורבים מאיתנו לא יצליחו להתחמק מהעצירות - מצב שמאפיין את החג בעיקר בגלל ריבוי ארוחות ושינויי הרגלים במהלך החופש.

עצירות היא תלונה שכיחה מאוד, ולא רק בחג האביב. אף שהיא יכולה להופיע בכל גיל, שכיחותה עולה עם הגיל. במחקר אמריקני שבו נבדקו כ-2,000 בני ובנות 65 ומעלה, יותר מ-40 אחוזים מהנבדקים התלוננו על עצירות.

אף שגורמים רבים נקשרו בבעיית העצירות, בחלק גדול מהמקרים קשה לאתר את הגורם לבעיה. ובכל זאת, יש כמה מאכלים שכדאי להימנע מהם וכאלה שדווקא כדאי להוסיף לתפריט:

עוד המלצות לחג:
פסח 2022: מדריך טיולים, מסלולים ואירועים
מתכונים כשרים לפסח 2022
ניקיון לפסח: כל הטיפים והטריקים לניקוי הבית
פסח 2022 - מתי ליל הסדר ומהם זמני כניסת ויציאת החג
אירועים, פסטיבלים, ופעילויות בחינם למשפחה בפסח 2022

5 מאכלים שיקלו על העצירות

עוד בוואלה!

מדריך מקוצר להתמודדות עם עצירות

לכתבה המלאה

ארטישוק

ארטישוק. ShutterStock
מאכל חג שגם יכול להקל על העצירות. ארטישוק/ShutterStock

מחקרים מראים שלארטישוק יש סגולות פרה-ביוטיות, שמועילות לבריאות המעיים. מאכלים פרה-ביוטיים מכילים סוג מסויים של סיבים שחיידקים טובים שחיים במערכת העיכול האנושית ניזונים מהם. אכילתם תורמת לחיזוק אוכלוסיית החיידקים המועילים במעי, שמסייעים לתפקוד מיטבי של מערכת העיכול, ובכלל זה גם שגרת היציאות.

תפוחים

תפוחי עץ ירוקים. ShutterStock
הרבה סיבים תזונתיים. תפוחים/ShutterStock

תפוח קטן מכיל כ-3.6 גרם של סיבים תזונתיים. סיבים עוברים דרך מערכת העיכול מבלי להתפרק ובכך הם מעודדים את תנועת המעיים ומסייעים להיווצרות צואה. תפוחים מכילים גם פקטין, שהוא סוג מסויים של סיבים מסיסים שיש להם סגולות משלשלות.

שעועית

תבשיל שעועית טוניסאי. אפיק גבאי, סוגת
קטניות הן תוספת מעולה לשולחן החג, למי שאוכל. תבשיל שעועית ובשר/סוגת, אפיק גבאי

רוב סוגי השעועית הם עתירי סיבים - הן מהסוגים המסיסים והן מהסוגים הבלתי מסיסים, ושניהם תורמים לבריאות ותקינות מערכת העיכול ומעודדים יציאות. סיבים מסיסים מושכים נוזלים אל המעיים ותורמים למרקם רך יותר של היציאות. ואילו הסיבים הלא מסיסים עוזרים להניע תהליכים במערכת העיכול ומסייעים לפינוי הפסולת מדרכי העיכול.

קפה

קפה. ShutterStock
ממריץ את מערכת העיכול. קפה/ShutterStock

למרות שהמנגנון לא לגמרי ברור, אחת התיאוריות היא שקפאין עשוי לסייע להאצת הפעילות של מערכת העיכול. קפאין המצוי בקפה הוא חומר בעל השפעות ממריצות באופן כללי, וכשם שהוא משפיע על מערכת העצבים המרכזית הוא יכול להמריץ גם את מערכת העצבים הסימפטטית שאחראית בין היתר על העיכול.

קפאין יכול לעודד את התנועה של צינור העיכול, שמכונה פריסטלטיקה. הוא למעשה מגביר את תנועות הכיווץ של המעי הדק והמעי הגס עד שבסופו של דבר הוא גורם לצורך ללכת לשירותים.

זרעי צ'יה

זרעי צ'יה. ShutterStock
קטנים וממזרים. זרעי צ'יה/ShutterStock

הם אומנם קטנים קטנים, אבל ממזרים ויכולים לתת לכם בדיוק את תוספת הסיבים התזונתיים שאתם צריכים. זרעי הצ'יה ידועים כמחוללי שובע, בשל יכולת הספיגה המדהימה שלהם - כל גרגר כזה יכול לספוג מים בכמות העולה פי 10 על משקלו, ובכך הם לא רק משאירים אתכם שבעים לאורך זמן רב יותר, אלא מקלים על יציאת הצואה. רק תקפידו לשתות איתם מים.

מזונות שמחמירים עצירות

מצות

מצה עם שוקולד. ShutterStock
הסיבה העיקרית לעצירות פסח. מצה עם שוקולד/ShutterStock

מצה סטנדרטית עשויה מקמח מצות שמכיל את אחד מחמשת סוגי הדגן, והבצק שממנו מכינים את המצות מכיל מים וקמח בלבד, ולכן הן דלות מאוד בסיבים תזונתיים, וכמובן דלות מאוד בנוזלים, בהשוואה ללחם. העובדה הזו היא שגורמת למצות להיות גורם עיקרי לבעיות בעיכול במהלך חג הפסח. היעדר הסיבים התזונתיים והנוזלים במצות גורמים לכך שאנשים מסוימים עלולים לסבול במהלך ימי החג מעצירות משמעותית, נפיחות בבטן, גזים וכאבי בטן.

אלכוהול

ויסקי עם קרח. ShutterStock
אולי כדאי פחות מ-4 כוסות בחג. אלכוהול/ShutterStock

אומנם הוא נוזל, אבל אלכוהול יכול דווקא לגרום להתייבשות ואם אתם שותים משקה או שניים בלילה בלילה, כדאי לאזן אותו עם כמות מספקת של מים כדי לשמור שהגוף לא יתייבש. תזונאים רבים ממליצים לשתות שמונה כוסות מים בכל יום, אם כי זה יכול להשתנות בהתאם למשקל, גובה ורמת הפעילות הגופנית שלכם.

אפרסמונים

אפרסמון. ShutterStock
לא לאכול יותר מדי. אפרסמונים/ShutterStock

אפרסמון הוא פרי פופולרי ממזרח אסיה שעלול לגרום לעצירות עבור אנשים מסוימים, במיוחד הזן העפיץ יותר. אפרסמון כזה מכיל כמות גדולה של טאנינים, תרכובת הנחשבת כמפחיתה הפרשות והתכווצויות במעיים, ומאטה את יציאות המעיים.

בשר אדום

הולשטיין המבורגר של בשארה חינאווי, שוק הכרמל, תל אביב. יניב גרנות, מערכת וואלה!
תאכלו מעט מהעיקריות. המבורגר/מערכת וואלה!, יניב גרנות

בחירת מזונות עשירים בסיבים תזונתיים ובתכולת שומן נמוכה היא הדרך הטובה ביותר לשמור על שגרת יציאות קבועה. אף אחד מסוגי הבשרים לא מכיל סיבים תזונתיים, אך בשר אדום הוא השמן ביותר מכולם, מה שהופך אותו לקשה ביותר לעיכול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully