וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים בטן שטוחה? הנה 11 מאכלים שכדאי לכם להימנע מהם

מאיה נאור

26.4.2018 / 6:48

נפיחות בבטן היא לא תחושה נעימה, אבל מסתבר שאתם יכולים להיפטר ממנה די בקלות. מאיה נאור, מומחית להפרעות עיכול ומטפלת ברפואה סינית, מסבירה מאיזה מאכלים כדאי להיפרד

עורכת וידיאו: אביב ארגז

בסרטון: עוד דרך להשטיח את הבטן

הרבה מאוד אנשים סובלים מתחושת נפיחות בבטן, ומדובר בתופעה טבעית ונורמלית, במיוחד לאחר ארוחה. עם זאת, ישנם מזונות שתורמים ליצירת נפיחות שכזו יותר מאחרים, ועלולים לגרום גם לסימפטומים מעיקים נוספים, כמו עייפות, בעיות עיכול, שיהוקים וגזים. לכן, אספנו בעבורכם את המזונות שעלולים לגרום לתחושה כזו.

חשוב לציין שהימנעות מאכילת מזונות שגורמים לנפיחות בבטן לא מרזה כשלעצמה, אך היא יכולה לסייע בהתמודדות עם קשיי עיכול, לשמור על מראה הבטן טבעי ולהשאיר אתכם נינוחים ורגועים, ללא תחושת כבדות, נפיחות או מלאות.

עוד בנושא:
הבטן שלכם נפוחה? זאת יכולה להיות הסיבה
מתקשים להחזיק מעמד בתנוחה הזאת? זה אומר הרבה על הבריאות שלכם
רוצים קוביות בבטן? הנה 7 טעויות שאתם עושים בדרך אליהן

ירקות ממשפחת המצליבים

ברוקולי צרוב עם וויניגרט חרדל. דרור עינב
אידוי או צלייה יכולים להקל על העיכול. ברוקולי צלוי/דרור עינב

משפחת המצליבים מספקת כמה ממיני הירקות האהובים ביותר - צנונית, כרוב, ברוקולי, כרובית, כרוב ניצנים ועוד. המצליבים הם גם מקור לכמה מסוגי הנבטים ועלי הבייבי החביבים על אוהבי הסלטים.

הירקות הללו עשירים בוויטמין C, חומצה פולית וסיבים תזונתיים, אך חלק מהם, בעיקר כרוב, כרובית, כרוב ניצנים וברוקולי, מכילים גם מרכיבים שגורמים לגזים ולנפיחות, בעיקר בעת אכילה שלהם כשהם טריים, ללא בישול. אידוי או צלייה יכולים להקל על העיכול שלהם, אבל אם אתם חשים נפיחות לאחר אכילה של כרובית, ברוקולי או כרוב - כדאי להימנע מאכילתם.

תפוחים

תפוחים. ShutterStock
לפעמים פשוט צריך לוותר. תפוחים/ShutterStock

תפוחים הם מן הפירות האהובים ביותר, והם נאכלים בבתים רבים באופן שגרתי. הם מכילים סיבים תזונתיים, נוגדי חמצון וויטמין C, ועל כן הם טובים לבריאות. עם זאת, הם מכילים גם סוכר פירות (פרוקטוז) וסיבים, שעלולים לתסוס במעיים וליצור נפיחות בקרב אנשים בעלי מערכת עיכול רגישה. למי שאוהבים תפוחים, אבל סובלים מנפיחות לאחר אכילתם, מומלץ לאכול פרוסה קטנה, לאפות את התפוחים, או להסתפק בפירות שאינם גורמים לנפיחות, כמו בננה או אגס.

קפה

כוס קפה קר עם קשית טו גו. ShutterStock
חומצי ומשתן. קפה קר/ShutterStock

אנחנו מורגלים לחשוב על קפה בעיקר כממריץ ומעורר, אך לקפה יש השפעות נוספות על מערכת העיכול. הוא חומצי, משתן, ויכול ליצור אי נוחות במערכת העיכול, שכוללת נפיחות ורגישות בבטן. עבור אנשים עם אי סבילות ללקטוז, שתיית קפה עם חלב עלולה להחמיר את אי הנעימות.

מוצרי חלב

חלב ומוצריו. ShutterStock
עלול לגרום לנפיחות ולכאבי בטן. קוטג'/ShutterStock

מוצרי חלב, או מזונות שמכילים חלב וגבינות, עלולים לגרום לבעיות עיכול ולנפיחות בבטן לאחר האכילה. הסיבה לכך קשורה בירידה או בחוסר באנזים לקטאז, שמצוי במעי הדק, ומסייע בעיכול הלקטוז - דו סוכר שמצוי במוצרי חלב. אצל רוב בני האדם, ישנו מחסור כלשהו באנזים לקטאז, ובמקרה כזה הלקטוז ממשיך אל המעי הגס. חלק מתוצרי הפירוק שלו במעי הגס הם הגזים מתאן ומימן, שעלולים לגרום לנפיחות ולכאבי בטן.

ומה לגבי יוגורט? היוגורט מומלץ לא פעם לאכילה, גם לבעלי בעיות עיכול, מאחר והוא מכיל חיידקים פרוביוטיים, שמסייעים בעיכול. עם זאת, רבים מסוגי היוגורט המצויים על המדפים מכילים סוכר או תחליפי סוכר, פירות שונים ועוד. התוספות הללו עלולות לתרום לנפיחות ולהפריע לתהליך העיכול.

שעועית

רק שעועית. ShutterStock
רק תשרו 12 שעות. מרק שעועית/ShutterStock

המעטפת החיצונית של השעועית עשירה בעמילן, שהוא סיב קשה לעיכול. על מנת למנוע את הנפיחות הנלווית לאכילת שעועית, מומלץ להשרות את השעועית במים למשך לילה שלם או 12 שעות, לפני בישולה. במהלך ההשריה, מומלץ להחליף את המים מספר פעמים. ההשריה וספיחת המים אל תוך השעועית מסייעת לפרק חלק מן העמילן, והבישול תורם גם הוא לתהליך.

גם קטניות נוספות, כמו חומוס, פול, עדשים או סויה עלולות לגרום לנפיחות אצל חלק מהאנשים. השרייה ממושכת, הנבטה ובישול ארוך מקלים על עיכול הקטניות הללו, ועשויים למנוע את תחושת הנפיחות.

בצל

אוכל לבן. ShutterStock
כשהוא מבושל זה בסדר. בצל/ShutterStock

פחמימה בשם פרוקטאן, שמצויה בבצל, עלולה לגרום לבעיות עיכול. אכילה של בצל חי, למשל בסלט, גורמת להיווצרות של גזים, גיהוקים, נפיחות ואי נוחות במערכת העיכול. אידוי או בישול של הבצל מפחיתים את השפעת הפרוקטאן, ומקלים על תופעות הלוואי שכרוכות באכילת בצל. ישנם מזונות נוספים עשירים בפרוקטאן, שעלולים לגרום לנפיחות, כמו לחמי חיטה, שעורה, שיפון, תמרים, שעועית, ארטישוק, אשכולית ואבטיח.

משקאות מוגזים

פחית דיאט קולה. ShutterStock
פחמן דו חמצני. דיאט קולה/ShutterStock

משקאות מוגזים כמו ספרייט, בירה, קולה ויין מבעבע מכילים תוספת של פחמן דו חמצני. כאשר אנו שותים משקה מוגז, הגזים הללו מצטברים במערכת העיכול ויוצרים נפיחות, שיכולה להתבטא גם בקולות שיהוק, גיהוקים ואי נוחות בבטן.

פופקורן

פופקורן. ShutterStock
לפחות תוותרו על המלח. פופקורן/ShutterStock

פופקורן נאכל כחטיף, ופעמים רבות אנו צורכים ממנו כמות גדולה במיוחד, ויוצרים בכך נפיחות בבטן. בנוסף, פעמים רבות מוסיפים לפופקורן חמאה, מלח רב ולעתים גם תבלינים, שעלולים להוסיף לרגישות במערכת העיכול. אוהבים פופקורן? מומלץ לאכול פופקורן שהכנתם בעצמכם, עם מעט שמן צמחי (עדיף בכבישה קרה) ומעט מעט מלח.

פלאפל

שלמה פלאפל בירושלים. נועם מושקוביץ
גם חומוס, גם מטוגן . פלאפל/נועם מושקוביץ

המאכל שמזוהה כל כך עם אוכל רחוב ישראלי, עשוי מחומוס טחון עם תבלינים, שטוגן בשמן עמוק. הטיגון עשוי להכביד על הקיבה, להאריך את תהליך העיכול ולכן לגרום לנפיחות בבטן. גם התוספות שמוגשות לצדו - בצל חי, ממרח חומוס ופיתה - כל אלו יכולים לתרום לנפיחות ולגזים. אם אינכם רוצים לוותר על פלאפל - העדיפו פלאפל אפוי וחומוס בהכנה ביתית.

שעורה וגריסים

גריסים. ShutterStock
הרבה מאוד סיבים תזונתיים. גריסים/ShutterStock

שעורה היא מין נפוץ של דגן, וממנה מפיקים גריסים, המכילים סיבים תזונתיים רבים, ויטמינים ומינרלים. כמות הסיבים הגדולה יכולה לגרום לנפיחות בבטן אצל מי שאינם מורגלים באכילת סיבים ודגנים מלאים. השעורה מכילה גם גלוטן, ועל כן עלולה ליצור נפיחות ואי נוחות אצל מי שרגישים לגלוטן. אם אתם מאד אוהבים גריסים, אבל חוששים מהתוצאות, ניתן להחליף אותם בגריסי פנינה, שהם עדינים וקלים יותר לעיכול, או לאכול דגנים מלאים אחרים, כמו שיבולת שועל, אורז מלא או כוסמת.

ממתיקים מלאכותיים

ממתיק מלאכותי. ShutterStock
ממתיקים מלאכותיים נספגים בצורה איטית מאד במערכת העיכול. סוכרזית/ShutterStock

הכיתוב על האריזה עשוי להיות מפתה: "ללא תוספת סוכר", אך תמיד מומלץ לבדוק מה כן מכיל המוצר. ממתיקים מלאכותיים כמו סורביטול וקסליטול, המצויים למשל במסטיקים או במוצרים מעובדים שונים, עלולים לגרום לבעיות עיכול, נפיחות, התכווצויות וגזים, מאחר והם נספגים בצורה איטית מאד במערכת העיכול. על כן מומלץ להימנע מלעיסת מסטיק ומצריכת משקאות דיאטטיים, ממתיקים מלאכותיים במשקאות חמים, בעוגות או במזון קנוי.

מאיה נאור היא מומחית לטיפול ברפואה הסינית בבטן נפוחה והפרעות עיכול נוספות. מטפלת מוסמכת במכון גסטרו שבמרכז הרפואי שיבא, בתל השומר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully