פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הבטן שלכם נפוחה? זאת יכולה להיות הסיבה

      בטן נפוחה היא לא עניין של מה בכך. פעמים רבות היא מלווה בכאבי בטן, חוסר נוחות ואי נעימות. הדיאטנית שלנו אספה את כל הסיבות שיכולות להוביל לתופעה שרבים מאוד סובלים ממנה באופן קבוע

      כאב בטן (ShutterStock)
      שוב הבטן כואבת ונפוחה? (צילום: shutterstock)

      למרות שרבים מאיתנו חווים תחושת נפיחות ומלאות גדולה במשך היום, ובעיקר אחרי ארוחות גדולות, לא תמיד מדברים על הנושא הזה בגלוי. האם זה קשור לנוזלים? למשהו שאכלנו? או שיש מצב בריאותי מאחורי זה? הנה הסיבות האפשריות לכך שהבטן שלכם שוב נפוחה:

      עוד בנושא:
      10 צמחים שיסייעו לכם להפחית נפיחות בבטן
      7 מאכלים שירגיעו לכם את הבטן
      מפת הכאבים: כל המחלות שכאבי הבטן שלכם חושפים

      1. אכילת יתר (חוסר הקשבה לתחושת השובע)

      אכילת יתר היא היא כנראה הסיבה השכיחה ביותר להרגשת נפיחות ומלאות, שנמשכת לעתים זמן רב לאחר הארוחה. בקרת השובע, כמו גם הבקרה על תחושת הרעב, מתרחשת במוח בעזרת אותות המגיעים אליו עקב נוכחות מזון במערכת העיכול. משום שתהליך זה אורך זמן וגם בגלל שרובנו לא תמיד אוכלים בהתאמה לצורך האמיתי של הגוף, האכילה מתמשכת הרבה אחרי שהרגשנו שבעים. עומס זה על מערכת העיכול יכול לגרום לתחושת מלאות ונפיחות באזור הבטן, לעתים אפילו מספר שעות לאחר סיום הארוחה.

      2. רגישות יתר

      לעתים, קיימים מקרים בהם תחושת הנפיחות קשורה לרגישות יתר לגזים, שהם תוצרי פירוק המזון של פעילות החיידקים במעי. מצב זה עלול להיגרם עקב הפרעות שונות בתפקוד תקין של מערכת העיכול, דוגמה אחת לכך היא תסמונת המעי הרגיז (IBS). במקרים אלו, מומלץ לפנות לאבחון רפואי וייעוץ תזונתי להתאמת דיאטה מתאימה.

      3. מזונות שעלולים לנפח

      חלק מהמזונות שאנחנו אוכלים יכולים לגרום להיווצרות של גזים המלווים בתחושת נפיחות. דוגמאות למזונות אלו: כרובית, כרוב, צנון, פלפל, ארטישוק ירושלמי, חומוס, פול, עדשים, שעועית ועוד.

      חשוב לציין כי לפני שאתם נמנעים לחלוטין ממזונות אלו, מצמצים את התפריט היומי שלכם ולא נהנים מערכם התזונתי, מומלץ לנסות בכל פעם לאכול מזון אחד, כדי ללמוד על מידת התגובה והרגישות של גופכם, שכן לכל אדם יש תגובה שונה ורגישות אחרת למזונות השונים. אפשרות נוספת היא אכילת מזונות אלו לאחר שבישלתם אותם בישול ארוך. הבישול יכול להקל על תחושת הנפיחות וחוסר הנוחות.

      תבשיל לחי וגרגרי חומוס על קוסקוס (דרור עינב)
      כמה טעים, ככה מנפח (צילום: דרור עינב)

      4. מלח

      גופנו זקוק למלח, אבל רבים מאיתנו צורכים מלח מעבר לכמות הנדרשת. המלח גורם לאגירת נוזלים, שיכולה להוביל לתחושת נפיחות בגוף. בנוסף, צריכה עודפת של מלח עלולה לגרום גם לבעיות בריאות כגון לחץ דם גבוה. הכמות המירבית לצריכת נתרן על פי משרד הבריאות היא 2000-2400 מ"ג ליום, כמות השווה לערך של כפית אחת של מלח.

      מלבד המלחיה, המלח נמצא במזונות מוכנים רבים וגם במזון מהיר, ולכן כדאי לבדוק את הכמויות בתוויות המזון. זכרו, רק בגלל שלא מרגישים את טעם המלח, זה לא אומר שהמלח לא שם.

      5. משקאות מוגזים

      הבועות במשקאות הסודה השונים, בבירה, ומשקאות נוספים יכולות ליצור תחושת מלאות וחוסר נעימות. תחושה זו יכולה להתרחש גם אחרי שתיית כוס אחת בלבד של משקה תוסס רגיל או דיאט. מסיבה זו מומלץ להמעיט ככל הניתן את השתייה המוגזת ותמיד להעדיף מים.

      6. אכילה מהירה מדיי – הכנסת אוויר דרך הפה

      הגזים נמצאים באופן טבעי במערכת העיכול כתוצאה מפירוק המזון על ידי חיידקים הנמצאים באופן טבעי במעי הגס. סיבה נוספת להימצאות גזים היא בליעת אוויר: כל אדם בולע כמויות קטנות של אוויר בזמן האכילה או השתייה. עם זאת, אכילה מהירה, כמו גם שתייה מהירה, עלולים לגרום לבליעת כמויות גדולות יותר של אוויר, ולגרום לתחושת נפיחות ומלאות. בליעת כמויות גדולות יותר של אוויר יכולה להיגרם גם כתוצאה מלעיסת מסטיק, שתייה באמצעות קש או שיניים תותבות שאינן מותאמות היטב לפה.

      7. אי סבילות ללקטוז במוצרי החלב

      הלקטוז הוא אנזים המפרק את דו סוכר החלב לגלוקוז ולגלקטוז. כאשר הגוף אינו מייצר את האנזים, או שהוא מיוצר בכמות קטנה, עלולה להיווצר תופעה הנקראת אי סבילות ללקטוז. אנשים הסובלים מכך, עלולים לסבול מנפיחות ותחושת חוסר נוחות בעיקר באזור הבטן עקב צריכת מוצרי חלב ולכן מומלץ להם להימנע מהם או לנסות ולצרוך מוצרים שנחשבים קלים יחסית לעיכול כמו יוגורט, גבינה צהובה, גבינות קשות ועוד.

      ניו יורק צ'יז קייק (ShutterStock)
      הנה מחשבה לפני שבועות (צילום: דרור עינב)

      8. חלק מהממתיקים המלאכותיים

      חלקם של הממתיקים המלאכותיים עלול לגרום לתחושת נפיחות רבה, גם כשצורכים מהם בכמויות קטנות. נמצא כי הממתיקים הרב-כהלים כגון סורביטול ומלטיטול (למעט אריתריטול) אינם מפורקים על ידי אנזימי העיכול של האדם, ובהגיעם למעי הגס הם מפורקים על ידי חיידקי המעי באופן שעלול לגרום לאי נוחות במערכת העיכול לגזים, ולעתים גם לשלשולים.

      ולסיום, מילה מדיאטנית: אם תדירות הנפיחת גדלה ואתם חווים כאבי בטן תכופים, חולשה או תסמינים אחרים, מומלץ להתייעץ עם רופא לבירור והמשך טיפול בבעיה.