פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      איך מטפלים בבטן נפוחה?

      אחרי ימים ארוכים של מצות וארוחות כבדות מדי, מרביתנו נסתובב בימים הקרובים עם בטן נפוחה ותחושת מלאות מציקה. איך אפשר להקל על הקיבה ולחזור לשיגרה בריאה? ד"ר מיכאל ויינפאס מסביר

      אישה מחזיקה את הבטן (ShutterStock)
      תסמונת פוסט-פסח (אילוסטרציה: shutterstock)

      נפיחות בבטן היא תחושה מאוד לא נעימה, ויש שיאמרו גם מביכה, שמטרידה המון אנשים. אחרי פסח – שבוע ארוך שבו אנחנו צורכים מזון שמתעכל קצת פחות טוב – הבטן נפוחה וכבדה במיוחד. השילוב המסורתי בין מצות, ארוחות גדולות מדי ונשנושים בלתי פוסקים, משאירים אותנו אחרי החג עם תחושת כבדות. מי מאיתנו שחוגג מימונה, מרגיש אפילו יותר גרוע בגלל עומס הסוכר. אז מה עושים?

      למה מתנפחת לנו הבטן? כל הסיבות

      מעט ולאט

      הצעד הראשון לפתרון הבעיה הוא תזונתי, ופשוט. אם אתם סובלים מקשיי עיכול, גזים או תחושת נפיחות, חשוב שתקפידו לצרוך ארוחות קטנות במרווחים קטנים של כל שעתיים-שלוש, במקום לאכול שתי ארוחות גדולות ביום. במהלך הארוחה חשוב מאוד להקפיד על לעיסה ממושכת איטית.

      מזונות שכדאי להימנע מהם בעת בעיות בבטן הם קמח לבן, סוכר לבן, בשר בקר, פירות הדר, מזון מטוגן שומני וחריף, חומרי טעם וריח וחומרים משמרים, אוכל קר ומהיר, קטניות שלא הושרו דיין, ירקות ממשפחת המצליבים (כמו כרוב, צנונית, קולורבי), מוצרי חלב ומוצרי דיאט.

      אגס ושקדים (ShutterStock)
      ארוחת ביניים קטנה ויעילה (אילוסטרציה: shutterstock)

      אם קשיי העיכול מלווים אתכם הרבה זמן, ולא רק בפסח, כדאי שתבצעו בדיקה אישית של אילו מזונות גורמים לכם לאי סבילות. רישום מדויק של המאכלים שאתם אוכלים, והתגובה אליהם, יכול לסייע. ישנן גם בדיקות רפואיות קלות לביצוע, כמו תבחין נשיפה לרגישות ללקטוז (בעיה שכיחה מאוד), ובדיקת דם פשוטה לגילוי צליאק.

      יש אנשים המדווחים כי הפרדת חלבונים מפחמימות מסייעת להם. זו אומנם תאוריה שנויה במחלוקת, אך אם אתם סובלים מהבטן – שווה לבדוק.

      7 מאכלים שירגיעו לכם את הבטן

      שומר, אניס ומנטה

      בנוסף לשינוי תזונתי, ניתן להיעזר בצמחים להקלה על פעילות מערכת העיכול. מלבד חליטות תה הידועות כמרגיעות את הבטן, כמו קמומיל ומנטה, ניתן להיעזר גם בצמחי מרפא ייעודיים. אם הצרות בבטן מלוות אתכם באופן קבוע, כדאי לשלב גם צמחים בעלי זיקה למערכת העצבים והרגעתה (כמו ורבנה או זוטה לבנה), בשל הקשר בין סטרס ובעיות עיכול.

      זרעי שומר: זרעי שומר מגבירים את תנועתיות מערכת העיכול, והם בעלי שמנים נדיפים שעוזרים לספיחת הגזים. בנוסף שומר מאלחש כאב הנובע מעוויתות בבטן.

      עוד יתרונות בריאים של שומר

      זרעי אניס: השמנים האתריים שבאניס תורמים גם לחיטוי ישיר של מערכת העיכול, יעילים בקטילת מזהמים ומרגיעים את מערכת העצבים. משתמשים בזרעי האניס בעיקר להפרעות כמו גזים ועיוותים במערכת העיכול שגורמים לכאבי בטן.

      זרעי שומר (ShutterStock)
      זרעי שומר. מרגיעים כאבים (אילוסטרציה: shutterstock)

      זנגביל: סופח גזים, ממריץ תהליכי עיכול וספיגה.

      מנטה: מכיל שמנים נדיפים שמקלים מאוד על מצבי הנפיחות במערכת העיכול.

      תבלינים: גם שימוש בתבלינים כמו פלפל שחור, קינמון, קימל, כמון והל יכול לסייע.

      צמחי מרפא יכולים להינטל דרך חליטות של העלים, צמח בודד או מספר צמחים בו זמנית, במינון של כף עד שתיים צמחי מרפא לכוס מים, 3 עד 4 פעמים ביום. ניתן ליטול צמחי מרפא גם בטינקטורה -מיצוי אלכוהולי של הצמח שמשמר גם את חלקיו מסיסי השומן. בטינקטורה אפשר לשלב מספר צמחים שיעבדו בסינרגיה זה עם זה. לעיתים אפשר לקחת גם צמחים מעין אלו אף בכמוסות בשילוב עם צמחים אחרים. התאמת הטיפול היא אישית, לפי מקור הבעיה.

      יש לציין כי עיסוי בטן עם שמנים נדיפים יכול לסייע להוצאת גזים ולהקל על כאבים עוויתיים בבטן.

      התוספים שיעבדו בשבילכם

      במקרים של קשיי עיכול ניתן ליטול פרוביוטיקה - תוסף של חיידקים טובים המאזנים את אוכלוסיית החיידקים במעיים ומסייעים לשיפור תפקוד מערכת העיכול ומערכת החיסון. יש ליטול 1-2 כמוסות ליום.

      גם אנזימי עיכול, המסייעים בפירוק ועיבוד אבות המזון, יכולים לסייע, וניתן להיעזר בהם גם בתרופות מרשם וגם כתוספי תזונה. אנזימי עיכול נלקחים לפני הארוחה, במיוחד לפני ארוחות גדולות.

      אם אתם מעדיפים לא ליטול תרופות, אתם יכולים ליהנות מאננס, מפפאיה או מפרי הנוני המכילים את האנזימים ברומליין ופפאין שתורמים לעיכול חלבונים, וצריכתם לפני ארוחה יכולה לעזור לעיכול.

      ד"ר מיכאל ויינפאס הוא רופא מומחה לרפואת משפחה ולרפואה טבעית