וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך מקוצר להתמודדות עם עצירות

פסח אוטוטו שוב כאן, ועמו הפריחות, תלושי החג, החופש, המפגשים המשפחתיים וארוחות הענק. עם כל החופש הזה, נדמה שגם המעיים מחליטים תמיד לשבות ממלאכתם ולהכריז על מנוחה. איך תעברו את פסח בשלום?

אישה בשירותים יושבת על האסלה. ShutterStock
אל תבלו את פסח בשירותים/ShutterStock

רגע לפני שאתם מתיישבים לשולחן הסדר ומפגישים את המעיים שלכם שוב עם החברים משכבר הימים - הקניידלך, המצברייט והמצה – חשוב להיזכר מה הם יכולים לעשות לגוף ואיך אפשר לטפל בזה.

עצירות היא לא מחלה, אלא תסמין שמבטא שינוי בהרגלי היציאות: צואה קשה, יציאות מועטות, קשיים בהתרוקנות, ירידה בתדירות היציאות, ולעתים אף תחושת מלאות גם אחרי פעולת מעיים.

זה לא מפתיע שעצירות היא תלונה שכיחה מאוד. אף שהיא יכולה להופיע בכל גיל, שכיחותה עולה עם הגיל. במחקר אמריקני שבו נבדקו כ?2,000 בני ובנות 65 ומעלה יותר מ?40% מהנבדקים התלוננו על עצירות. אף שגורמים רבים נקשרו בבעיית העצירות, בחלק גדול מהמקרים קשה לאתר את הגורם לעצירות.

איך מאבחנים?

עצירות מאובחנת על ידי רופא על סמך התסמינים. לעתים נדרשת בדיקת דם, בדיקת דם סמוי בצואה, או צילומים. הרופא יכול גם להמליץ על קולונוסקופיה - בדיקה שבה מחדירים לגוף, דרך פי הטבעת, צינור שבקצהו מצלמה וסוקרים את המעי הגס. באמצעות קולונוסקופיה ואפשר לאתר פוליפים במעי ואף לכרות אותם. הבדיקה מבוצעת בטשטוש על ידי רופא המתמחה במחלות מעיים (גסטרואנטרולוג).

חשוב שתעדכנו את הרופא בכל תרופה או תכשיר שאתם נוטלים באופן זמני או קבוע מכיוון שחלקם ידועים כמסייעים לעצירות. כמו כן חשוב שתספרו לרופא מה אתם אוכלים, כמה אתם אוכלים, ומה אתם שותים ותעדכנו אותו בהיסטוריה הרפואית של המשפחה בתחום מחלות המעיים (כולל גידולים במעיים).

מתי צריך לפנות לרופא?

ברוב המקרים טיפול בעצירות יכול להתבצע בבית. במצבים מסוימים כדאי להקדים ולהיבדק על ידי רופא: כשמדובר בעצירות חדשה (אם אתם לא סובלים מעצירות בדרך כלל), אם העצירות נמשכת יותר משלושה שבועות, אם העצירות קשה ואינה מגיבה לטיפולים סטנדרטיים, אם העצירות מלווה בדם בצואה, בירידה במשקל, בחום או בחולשה.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

איך מטפלים?

הטיפול מורכב משינויים התנהגותיים, משינויי תזונה ומטיפול תרופתי, לפי הצורך:

שינוי התנהגותי: אצל רובנו המעיים פעילים יותר אחרי הארוחה ומאותתים לנו ללכת לשירותים. עם הזמן עוצמת האיתות דועכת. כאשר הגוף מאותת – אל תתעלמו ממנו. היו קשובים לצרכים הגוף ותנו לו מה שהוא צריך. קומו מהשולחן ולכו לשירותים כשצריך, גם אם זה אומר לפספס כמה בדיחות של סבתא.

שינויי תזונה: שתו הרבה ואכלו מזון עשיר בסיבים: ירקות, פירות ודגנים. פירות הדר, שזיפים ומיץ שזיפים ידועים ביכולתם לסייע לגוף. חשוב לדעת כי לצד יתרונות הסיבים, בצריכה מוגברת שלהם עלולים להופיע גזים מרובים, נפיחות בבטן ואף שלשולים. חשוב, אפוא, לשמור על איזון.

טיפול תרופתי: אם העצירות נמשכת חרף שינויי ההתנהגות והתזונה, הרופא ימליץ על תכשירים לריכוך היציאות (כדורים, סירופ או נרות). התכשיר ייבחר בהתאם לחומרת התסמינים ובמעקב הרופא המטפל. במקרים שבהם העצירות עמידה לטיפול סטנדרטי ייתכן שהרופא ייבחר לבצע חוקן - שטיפה מכנית של המעיים כדי לעזור להם לחזור לפעילות תקינה. חוקן עלול להיות בעייתי, בעיקר אצל חולים הסובלים ממחלות לב או כליות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully