וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה מצות גורמות לכאבי בטן ומה עושים עם זה?

עודכן לאחרונה: 5.4.2023 / 10:11

אנחנו כבר אחרי יומיים וחצי של מצות, וזה אומר שהמון אנשים מסתובבים עכשיו עם כאב בטן, עצירות וגזים. למה זה קורה לנו בכל שנה מחדש ומה עושים עם זה?

בסרטון: כמה קלוריות יש במאכלי החג?/מערכת וואלה!

זו אחת מקלישאות הפסח הגדולות ביותר, אבל זו לא סיבה להתעלם מהבעיה שמציקה להמון ישראלים בימים אלה. אחרי כמה ימים של מצות וגזרותיהן, מערכת העיכול מרימה ידיים, והמון אנשים מוצאים את עצמם סובלים מעצירות, כאבי בטן וגזים. וזה לא רק בגלל המצות - גם לארוחות החג הגדולות והתפריט הלא ממש מסודר שלכם בימי חול המועד יש השפעה שלילית על חילוף החומרים, והסטרס של המון מפגשים משפחתיים בטוח לא עוזר.

לפני שנגיע לפתרונות, חשוב להבין מדוע פסח מאתגר את מערכת העיכול. מצות עשויות מקמח ומים בלבד, ולכן הן דלות מאוד בסיבים תזונתיים, וכמובן דלות מאוד בנוזלים, בהשוואה ללחם. היעדר הסיבים התזונתיים והנוזלים במצות גורמים לכך שרבים סובלים בפסח מעצירות משמעותית, נפיחות בבטן, גזים וכאבי בטן.

"בניגוד ללחם, המצות (ועוד מאכלי פסח) מכילות פחות נוזלים ופחות סיבים תזונתיים, וזו הסיבה שמרביתנו חווים בפסח קשיים במערכת העיכול", מסבירה התזונאית ומאמנת הכושר קרן אן גיימן, "אבל אל חשש, הפתרון אינו מורכב. הקפידו לאכול לצד מנות הפסח המסורתיות והמצות שפע מאכלים עשירים בנוזלים ובסיבים תזונתיים. פירות וירקות הם מועמדים טובים. אם אתם אוכלי קטניות אל תוותרו על תבשיל טוב או איזו מג'דרה".

גיימן גם ממליצה לבחור במידת האפשר במצות מלאות או כאלה מועשרות בסיבים תזונתיים. גם פעילות גופנית יכולה לסייע בהסדרת פעילות המעיים, וכך גם הקפדה על אכילה איטית ויסודית של האוכל על מנת לסייע בפירוק שלו ובספיגה שלו.

שזיפים מיובשים. ShutterStock
יש גם פתרונות. שזיפים מיובשים/ShutterStock

אם פעולות המניעה לא עזרו ואתם כבר סובלים מעצירות, כדאי להעשיר את התפריט במאכלים שידועים ביכולתם להזיז את העניינים בצורה טבעית. תפוחים, לדוגמא, מכילים לא מעט סיבים תזונתיים שעוברים דרך מערכת העיכול מבלי להתפרק ובכך הם מעודדים את תנועת המעיים ומסייעים להיווצרות צואה. תפוחים מכילים גם פקטין, שהוא סוג מסויים של סיבים מסיסים שיש להם סגולות משלשלות.

שזיפים מיובשים גם מכילים סיבים (2 גרם ב-4 שזיפים מיובשים), אבל מה שהופך אותם ליעילים במיוחד נגד עצירות זה סורביטול - סוג של סוכר אלכוהולי שהגוף שלנו לא יודע לעכל כל כך טוב. כתוצאה מכך נמשכים נוזלים לתוך מערכת העיכול ומעודדים תנועת מעיים.

למאכלים נוספים שמקלים על העיכול לחצו כאן

ומה לגבי הגזים?

כאמור, חג הפסח בעייתי מאוד גם מבחינת גזים. הסיבה לכך היא שפרט למצות הבעייתיות, מזונות רבים שנאכלים בחג עלולים להגביר את ייצור הגזים. דוגמה לכך הם מזונות עמילניים כמו תפוחי אדמה ותירס, מוצרי חלב (בעיקר לבעלי אי סבילות ללקטוז) וירקות שונים (כמו בצל, כרוב, ברוקולי). אכילת סוכרים בקינוחים וממתיקים מלאכותיים רבים (כמו סורביטול) עלולים אף הם להחמיר גזים. עבור אנשים מסוימים גם צריכה מרובה של ביצים, בעיקר קשות, עלולה לגרום לתסמינים של אי סבילות ולריבוי גזים.

תה ג'ינג'ר. ShutterStock
ירגיע רעשים מיותרים. תה עם ג'ינג'ר/ShutterStock

במהלך הפסח, ובכלל, רצוי לזהות את מוצרי המזון שעושים לכם לא טוב ומחמירים את הגזים ופשוט להימנע מהם. ניתן להקל על הגזים באמצעות תרופות שונות ללא מרשם, ויש גם כמה דרכים טבעיות להקל על גזים, בהם חליטת זרעי שומר, ג'ינג'ר, מים חמים עם לימון ותה מנטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully