וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סובלים מכאבי מפרקים? 7 טיפים שיקלו לכם על החיים

לילך ארז בשיתוף עם אלטמן

22.1.2015 / 10:52

כל מי שסובל מכאבי מפרקים מכיר את הדילמות האלה: הרופא המליץ לצעוד, אבל הכאבים מתגברים בהליכה, רוצים לבקר את הנכדים אבל הם מתגוררים בקומה שלישית, רוצים לארח בחג אבל מתקשים לעמוד ולבשל. אז איך חיים עם מפרקים כואבים?

אישה מבוגרת. ShutterStock
מקשה על ביצוע מטלות יומיומיות/ShutterStock

דלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארתריטיס או שחיקת סחוסים) נחשבת לאחת המחלות הכרוניות הנפוצות ביותר שגורמות למגבלה תפקודית בגיל המבוגר. הגורמים לכך הם גיל (מעל גיל 65 כל אדם שני יסבול מכאבי מפרקים), מין (נשים סובלות יותר מגברים), גנטיקה, עודף משקל, חולשת שרירים וגורמים נוספים הקשורים באורח חיים. המפרקים המועדים ביותר לכאבים הם מפרקי הברך (מעל 40% מהמקרים), מפרקי הירך ומפרקי האצבעות.

אנשים שסובלים מכאבי מפרקים מתקשים לבצע מטלות ופעולות המעמיסות על המפרקים - קימה מישיבה לעמידה, הליכה למרחקים גדולים, עמידה ממושכת, עליה וירידה במדרגות, כניסה ויציאה ממכונית וכדומה.

יש הרבה המלצות להתמודדות עם כאבי מפרקים, והן כוללות בדרך כלל חיזוק של השרירים, הפחתת עומס, הפחתת משקל, נטילת משככי כאבים בהתאם להמלצת רופא ונטילת תוספי תזונה באופן קבוע. אלה ההמלצות החשובות ביותר:

1. לשבת לקום

אם אתם סובלים מכאבי מפרקים עליכם להקפיד על ישיבה וקימה נכונה. עדיף לשבת על כסא גבוה יחסית, כך קל יותר לקום, וכן הזוית הנוצרת במפרקי הברך והירך נכונה יותר. בבית עדיף לשבת על כסא פינת אוכל ולא לשקוע בכורסא נמוכה ואילו ברכב מומלץ להניח על המושב כרית נוקשה מרובעת. ביציאה מהמכונית כדאי להחנות מעט רחוק מהמדרכה על מנת שהירידה תהיה לכביש (דבר המעניק גובה נוסף) ולאחוז היטב בדלתות או בתפסן שמעל החלון.

2. זמן מקלחת

בכניסה וביציאה לחדר הרחצה או השירותים חשוב לנקוט במשנה זהירות. יש לפרוש שטיחון מונע החלקה ולהתקין מאחזים. עדיפה רחצה בפינת רחצה ולא באמבטיה וניתן גם להתקלח בישיבה על כסא יציב. לגבי קימה מאסלה: קיימות בשוק מגוון הגבהות אסלה המקלות על המעבר ובכל מקרה מומלץ להתקין מאחז בקיר שלצד האסלה.

עוד באותו נושא

להישאר בריא בגיל השלישי

לכתבה המלאה
איש מבוגר יורד במדרגות. ShutterStock
לרדת בזהירות/ShutterStock

3. מדרגות

במצבי כאב שבו נאלצים לעלות מדרגה מדרגה ילווה אותנו הפתגם "למעלה גן עדן ולמטה גיהינום" כלומר עולים עם הרגל החזקה ויורדים עם הרגל הכאובה. תמיד מומלץ להיעזר במעקה ו ניתן גם לעלות ולרדת דרך הצד, כך שהעומס מונח על שרירים אחרים. בשום פנים ואופן אין לרדת "ברוורס" – הרבה אנשים עושים זאת, אבל זה מאוד לא בטוח.

4. הליכה

הליכה מומלצת מאוד הן לחיזוק שרירים, הן להפחתה במשקל והן להתמודדות עם מצבים נוספים כגון סוכרת או יתר לחץ דם. אם כאבי המפרקים מתגברים בהליכה ניתן לצעוד עם מקלות נורדים וברכיה, ולהתחיל מדקות ספורות בלבד ולאט לאט להעלות את סרגל המאמץ. בסוף ההליכה מומלץ לקרר את המפרק הכאוב.

אם אתם סובלים מכאבים בהליכה רגילה, ניתן להיעזר באביזרי עזר כגון מקל או הליכון. מומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע (פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק ועוד) לצורך התאמתם. יש לאחוז במקל בצד הנגדי לצד הכאוב, מכיוון שההליכה שלנו היא אלכסונית (יד ורגל נגדית).

5. תומכי ברך? אל תגזימו

מחקרים מראים כי תומכי ברך (ברכיות) תורמים לתחושת הביטחון בזמן הליכה ולהפחתה בכאב. ברכיה אומנם מפחיתה עומס מהמפרק ומעניקה "מנוחה" לשרירים, אך מומלץ להשתמש בה לפי צורך בלבד ולא יותר, מכיוון ששימוש לאורך זמן עלול להחליש את השרירים המייצבים בברך. המלצות אלה גורפות גם במקרה של כאבי גב תחתון ושימוש בחגורות גב- כאמור, בהתאם לצורך בלבד.

פסטיבל אסיף מחולות ריקודי עם בקיבוץ דליה. רון פרץ, מערכת וואלה! NEWS
פעילות מבורכת/מערכת וואלה! NEWS, רון פרץ

6. ריקודי עם

ריקודי עם הם פעילות אירובית מבורכת לגוף ולנשמה. יחד עם זאת, יש לנקוט משנה זהירות בסיבובים וניתן לחלק את הסיבוב לכמה צעדים ולא לבצע סיבוב חד.

7. תוספי מזון

להקלה על הכאבים ניתן לצרוך תוספי תזונה מסוג גלוקוזאמין-כונדרואיטין (כמו מגה גלופלקס). תוספי התזונה מפחיתים את הדלקת התוך-מפרקית ומקטינים את קצב שחיקת הסחוס בתוך המפרק עליו מופעל עומס רב.

הכותבת היא פיזיותרפיסטית מוסמכת. המידע בכתבה שלעיל מהווה המלצות מניעה בלבד ואינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף לייעוץ רפואי מקצועי. בכל מקרה יש להיוועץ בגורם רפואי מוסמך לצורך אבחון והתאמת טיפול.

הכתבה הוכנה בשיתוף חברת אלטמן

  • עוד באותו נושא:
  • מפרקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully