וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצוננים? הנה 5 מאכלים שיקלו עליכם עם הנזלת

עודכן לאחרונה: 21.11.2021 / 13:02

מצוננים ומרגישים על הפנים? למרות שתרופות כמו אנטיביוטיקה לא יעזרו להצטננות הכוללת נזלת ושיעולים, יש כמה מאכלים שיכולים להקל עליה ואפילו לקצר את זמן המחלה.הנה הבולטים בהם

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

בכל מקום, אם זה במשרד, באוטובוס ובטח ובטח בגנים ובבתי הספר - קרוב לוודאי שפגשתם באנשים מצוננים, מלאי נזלת ומשתעלים. אז נכון, לא מדובר בקורונה או בשפעת, אבל הצטננות היא גם סוג של זיהום במערכת הנשימה העליונה. לא מדובר במחלה אחת, ולמעשה ישנם כ-200 סוגי נגיפים שגורמים לה, ולכן אין באמת טיפול ספציפי לנגיף.

הצטננות נמשכת בדרך כלל בין שלושה לשבעה ימים אצל מבוגרים, ועשרה ימים בממוצע אצל ילדים. אולם, לעיתים התסמינים יכולים להימשך גם עד שבועיים. כשהתסמינים לא חולפים או כאשר הם מחמירים, יכול להיות שמדובר בסיבוכים של התקררות. אלה יכולים לכלול דלקת ריאות, ברונכיטיס, סינוסיטיס ודלקות אוזניים אצל ילדים.

רגע לפני שאתם מרימים ידיים ומתמסרים למסכנות הנה כמה מאכלים שיכולים לשפר ואף לקצר את תקופת הצינון.

שום

שום. AlessandroZocc, ShutterStock
תרופת סבתא שעובדת. שום/ShutterStock, AlessandroZocc

שום הוא אולי תרופת הסבתא המוכרת ביותר, וכנראה שלא בכדי. במחקר שפורסם בכתב העת The Cochrane Library נמצא שמבוגרים שנטלו תוסף שום יומי חלו פי 3 פחות בממוצע, ממבוגרים שנטלו תוסף פלצבו. נוטלי תוסף הדמה סבלו ממחלות ארוכות פי שלושה ונאלצו לקחת פי שלושה יותר ימי מחלה בממוצע, ביחס לקבוצת אוכלי השום. החוקרים העריכו כי סגולותיו הרפואיות של השום נובעות מרכיב בשם אליצין, שחוסם אנזימים המעורבים בזיהומים חיידקיים ונגיפיים כאחד.

דבש

דבש. ShutterStock
תרופה ביתית להרגעת כאבי גרון ושיעול. דבש/ShutterStock

הדבש נחשב שנים רבות כתרופה ביתית להרגעת כאבי גרון ושיעול, שהם שתי תופעות שכיחות בזיהומים של דרכי הנשימה העליונות. מבין תרופות הסבתא, שכוללות בין היתר מרק עוף, תה עם דבש ולימון הוא ללא ספק שילוב מוכר.

מחקר שמבוסס על ניתוח של מחקרים רבים (מטא -אנליזה) שהשוו דבש לטיפולים שונים להקלה על תסמיני הצטננות כמו כאבי גרון, שיעול וגודש באף, מראה שדבש נמצא יעיל יותר מתרופות ללא מרשם עבור תסמיני הצטננות.

קטניות

מרק עדשים עם בשר. דנה מלמד
מלאות במינרל חשוב. מרק עדשים/דנה מלמד

מטה-אנליזה של 28 מחקרים מבוקרים שהתפרסמה לפני כחודש, הראתה כי נטילת אבץ המצוי בין היתר בקטניות כמו עדשים, שעועית וחומוס, יכולה להפחית תסמינים ולקצר את משך המחלה במקרה של הידבקות בנגיפים נשימתיים כמו הצטננות או שפעת.

במחקר נמצא כי כאשר אבץ ניטל כאמצעי מניעתי, הסיכוי לפתח תסמינים קלים של הצטננות פחת ב-28 אחוזים, ואילו הסיכוי לפתח תסמינים מתונים עד חמורים של הצטננות פחת ב-87 אחוזים בעקבות נטילת התוסף. כאשר האבץ ניטל למטרות טיפוליות - קרי, לאחר שאנשים נדבקו וחלו בהצטננות - מצאו החוקרים שהוא הצליח להפחית מעט את משך הזמן שבו נחוו תסמיני המחלה. לרוב, נטילת אבץ קיצרה את משך התסמינים הגרועים ביותר ביומיים בערך.

קיווי

אישה אוחזת קיווי בידיים. ShutterStock
טעים ובריא. קיווי/ShutterStock

תאמינו או לא, הפרי הירוק והחמצמץ הוא אחד מהתרופות הטבעיות היעילות ביותר נגד צינון. מחקר שפורסם בכתב העת British Journal of Nutrition מצא שאכילת קיווי יכולה להקל על תסמיני צינון ואף לקצר את משך המחלה.

במחקר השתתפו 132 בני אדם, מחציתם הוסיפו 4 פירות קיווי לתזונה היומית שלהם ואילו המחצית השנייה הוסיפה 2 בננות לתפריט היומי. התוצאות? אוכלי הקיווי סבלו מכאבי גרון למשך 3 ימים פחות ותסמיני הגודש שלהם חלפו 4 ימים מוקדם יותר, בהשוואה לקבוצת אוכלי הבננות. החוקרים מייחסים את השפעתו המבריאה של הקיווי לתכולה הגבוהה של רכיבים תזונתיים שמעלים את ריכוז האריתרוציטים בתאי הדם האדומים.

מרק עוף

מרק עוף. ShutterStock
המלך של האמכלים נגד צינון. מרק עוף/ShutterStock

ואיך לא נסיים עם מרק עוף שלא סתם נמצא יעיל במחקרים נגד הצטננות. למרק יש כמה יתרונות כשאתם חולים - ראשית, זו דרך קלה ונוחה להשיב לגוף את הנוזלים והמלחים שהוא זקוק להם. שנית, מרק עוף מלא בוויטמינים ומינרלים, שהם חשובים במיוחד בזמן הצטננות. והכי חשוב - מחקר משנת 2000 שפורסם בירחון הרפואי הנחשב CHEST מצא שלמרק עוף יש השפעה אנטי דלקתית, ממצא שיכול להסביר את יכולתו על זיהומים בדרכי הנשימה העליונות בסימפטומים כמו הצטננות.

בדרך כלל, כאשר אדם סובל מהצטננות, הגוף מגיב בדלקת בדרכי הנשימה העליונות. התגובה הדלקתית מתבטאת בנדידת תאי דלקת, תאי דם לבנים (WBCs), לאזור. כאשר החוקרים מדדו את היכולת של התאים הלבנים האלה לנדוד דרך פילטר, הם גילו כי פחות תאים נדדו לצד של המיכל שבו היה מרק עוף. כתוצאה מכך, החוקרים הציעו שמרכיב כלשהו במרק עשוי להיות אחראי להאטה או חסימת הגירתם של תאי הדלקת, ובכך להקל על תסמיני הצטננות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully