וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה דלקת ריאות כל כך מסוכנת?

10.1.2020 / 0:40

מחלות החורף בעיצומן, וזה השלב שבו גם אנשים צעירים ובריאים עלולים לחלות בדלקת ריאות. למה זה קורה, איך מטפלים, האם יש דרך להישמר מדלקת ריאות, ואיך היא קשורה לחיסון נגד שפעת? הנה כל התשובות

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

בסרטון: הדרך הראשונה להגן על עצמכם מדלקת ריאות

כשרוב האנשים חושבים על דלקת ריאות הם משייכים אותה לקשישים, לילדים קטנים ולאנשים בעלי מערכת חיסון מוחלשת, אבל דלקת ריאות יכולה לפגוע גם באנשים צעירים ובבריאים. והיא עלולה להיות מסוכנת. אז עכשיו בשיאו של החורף, התקופה בשנה שבה יש עלייה בשכיחות של דלקת ריאות, פנינו לרופא הבית של וואלה! בריאות, ד"ר עידן גורן, כדי להבין לעומק מהי דלקת ריאות, איך מטפלים בה ואיך נשמרים מפניה. הנה כל התשובות שלו.

מהי דלקת ריאות?

דלקת ריאות היא מחלה קשה שיכולה לפגוע באנשים בכל גיל. למעשה מדובר בזיהום שבו חיידקים מגיעים לריאות, ובאזור שבו הם מתיישבים נוצרת תגובה דלקתית במסגרתה נודדים תאי דלקת מהדם כדי להילחם במחוללים. בשל התהליך הדלקתי כנגד המחולל הזיהומי, ישנן תופעות נוספות כמו חום, ירידה בתיאבון ועייפות כביטוי סיסטמי של דלקת.

עוד בוואלה!

נגיף מסתורי תוקף את סין וכרגע אף אחד לא יודע מה הוא

לכתבה המלאה

למה מגיעים חיידקים לריאות שלנו?

דלקת ריאות יכולה להיגרם כתוצאה מגורמים שונים לרבות נגיפים, חיידקים, ובמקרים נדירים יותר פטריות. מבין החיידקים הנפוץ ביותר הוא סרפטוקוק פנאומוניה (המוכר גם בשם פנאומוקוק) אך הוא לא היחיד. נגיפים גורמים לחמישית ממקרי דלקות הריאות שנרכשות מחוץ לבתי חולים, כאשר מבין הנגיפים מוביל באופן לא מפתיע נגיף השפעת.

מהם התסמינים של דלקת ריאות?

התסמינים של דלקת ריאות יכולים לכלול קוצר נשימה, חום גבוה מלווה בהזעה וצמרמורות, עייפות, ושיעול ליחתי. במצבים קשים, ובייחוד אצל מבוגרים, יכול להופיע גם בלבול וגם תסמינים מחוץ למערכת הנשימה כמו בחילות, הקאות ושלשול.

למרות זאת, ישנה קשת רחבה של דרגות חומרה של דלקת ריאות - מדלקת קלה עם תסמינים מינימליים שניתנים לטיפול ביתי, ועד למצבים מסכני חיים שדורשים אשפוז ולעיתים הנשמה פולשנית.

ומי נמצא בסיכון?

לקת ריאות בדרך כלל חמורה יותר בקרב קבוצות סיכון כתינוקות וילדים בני פחות מ-5, מבוגרים בני 65 ומעלה, ואנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת. נוסף על אלה, ישנם מצבים רפואיים שמעלים את הסיכון ללקות בדלקת ריאות, כמו מחלות ריאה (אסתמה, פיברוזיס או COPD), מחלות לב, סוכרת, וכסיבוך אצל אנשים שחלו בהצטננות או בשפעת. גם מצבים של מערכת חיסון מוחלשת כמו HIV, כימותרפיה, שימוש בסטרואידים לטווח ארוך והשתלות איברים נחשבים גורמי סיכון.

יש לקחת בחשבון שגם הרגלים שלנו, כמו עישון סיגריות ושימוש מופרז באלכוהול ובסמים, יכולים לעלות את הסיכון לדלקות ריאות. סביבה שבה יש חשיפה לשאיפה של רעלים או עישון פאסיבי גם מעלה את הסיכון לחלות בדלקת ריאות.

מה הטיפול בדלקת ריאות?

אם הדלקת חיידקית ניתן לטפל בה באמצעות אנטיביוטיקה. גם במקרים בהם זיהום נגיפי מסתבך לדלקת ריאות, לרוב מדובר בזיהום חיידקי והטיפול הוא אנטיביוטי. נוסף על כך, ישנם טיפולים נוספים להקלה על תסמיני השיעול, מכייחים, מרחיבי סימפונות ותרופות להקלה על חום וכאבים. במקרים קשים יש צורך גם במתן טיפול תומך כמו העשרת חמצן או הנשמה.

איך אפשר להגן על עצמנו?

ראשית, התחסנו נגד שפעת. קיימים גם חיסונים לדלקת ריאות שהם חלק בלתי נפרד מתכנית חיסוני הילדות ומומלצים גם לבני מעל 65 ואנשים מדוכאי חיסון.

שנית, חשוב להקפיד על כללי היגיינה בסיסים, כמו שטיפת ידיים ושימוש בג'ל חיטוי. שלישית, הימנעות מהרגלי שהם גורמי סיכון לזיהומים ריאתיים כדוגמת עישון, שכן העישון פוגע ביכולת הטבעית של הריאות להגן על עצמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully