וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיר הסירים: איזה מרק יבריא אתכם החורף?

עינת בודנשטיין

23.12.2015 / 8:00

במזרח הרחוק נהוג לאכול אותו בכל שעה, אפילו בבוקר. הוא יכול לחזק את מערכת החיסון, להגביר את תחושת השובע ולעזור לגוף להלחם במחלות. בואו לגלות מה המרק שלכם לחורף

מרק מיסו. ShutterStock
במזרח זו יכולה להיות ארוחת בוקר/ShutterStock

החורף כבר כאן, הטמפרטורות צונחות, ואיתן מגיעים הגשמים, הרוחות, הסערות, ומחלות החורף למיניהן. מעבר להוצאת שמיכות הפוך ותנורי החימום, אין כמו החורף להכנת סיר מהביל של מרק. למרק יש סגולות בריאותיות רבות, הוא דואג לחמם אותנו בימי החורף הקרים, מחזיר לגופנו נוזלים ותורם לתחושת שובע וקלילות במערכת העיכול.

במזרח הרחוק נהוג לאכול את המרק בכל שעות היממה, אפילו בבוקר, בתוספת של דגנים או קטניות כמו אורז, אטריות שעועית, שעועית מש, סויה ועוד, המתעכלים בקלות ומפיקים אנרגיה לאורך זמן.

השמרו ממונוסודיום גלוטומט

ככלל, רצוי להעדיף מרקים עשירים בירקות, קטניות ודגנים, ללא תוספת של חומרי שימור המגיעים מאבקות מוכנות. במיוחד יש להיזהר ממשפר הטעם הדוע לשמצה - מונסודיום גלוטמט. מחקרים מצאו כי מונוסודיום גלוטומט מקושר למגוון רחב של תופעות לוואי לא נעימות, כגון: כאבי ראש ומיגרנות, בחילות, נפיחות, נדודי שינה, שלשול ופצעים בפה, והוא אף עלול לגרום להשמנה (על ידי אילוץ הלבלב לייצר כמויות גדולות יותר של אינסולין). כמו כן, הוא עשיר בנתרן ולא בריא במיוחד לילדים.

ציר ירקות. נמרוד סונדרס
ציר ירקות/נמרוד סונדרס

ניתן להחליף את אבקת המרק בציר ירקות או עוף ולהקפיאם במקפיא, בצורה זו אנו חוסכים בחומרי טעם ושימור ומשפרים את טעמו של המרק וערכיו התזונתיים. אם בכל זאת אתם מתעקשים להשתמש באבקת מרק, בחרו בכזו אורגנית ללא חומרים משמרים וללא שומנים רוויים ועדיף שתהיה גם דלה בנתרן (רוב אבקות המרק מכילות כמות גבוהה מאוד של מלחים).

אם אתם מבשלים לכל המשפחה ויש לכם ילדים קטנים, מומלץ לבשל מרק עשיר בירקות, ובמיוחד בירקות כתומים (גזר, בטטה, דלעת ודלורית), העוזרים לחיזוק מערכת העיכול והמערכת החיסונית. אם תטחנו את המרק, תשפרו את יכולתו של הגוף לספוג מהם בטא-קרוטן, שממנו הגוף מייצר ויטמין A המהווה נוגד חמצון. נוגדי חמצון מסייעים לגוף להתמודד עם תאים סרטניים ועם טרשת העורקים.

עוד באותו נושא

אחת ולתמיד: האם שום באמת מגן מפני הצטננות?

לכתבה המלאה

ירקות כתומים לילדים, ירוקים לסובלים מלחץ דם

לאנשים הסובלים מיתר לחץ דם מומלץ לאכול מרק עשיר בירקות ירוקים, בדגש על עלים ירוקים: פטרוזיליה, שמיר, כוסברה, תרד, סלרי, כרוב ועוד. העלים הירוקים עשירים בכלורופיל שהוא חומר משתן ועשיר באשלגן שידוע גם ביכולתו לאזן את רמות הנתרן בגוף ולמנוע עלייה של לחץ הדם. משפחת העלים הירוקים עשירה גם בוויטמין C, מגנזיום, סידן ומינרלים נוספים, התורמים לבריאות הלב והעורקים. ניתן לשלב במרק קטניות ודגנים מלאים, ובמיוחד אורז בסמטי מלא, התורם לאיזון רמות לחץ הדם.

מנדרין. ShutterStock
מרק טחון מירקות כתומים מאפשר ספיגה מרבית של נוגדי חמצון/ShutterStock

לחולים בסוכרת מומלץ לשלב במרק הירקות מגוון רחב של קטניות, כגון: עדשים, שעועית יבשה, חומוס, פולי סויה ושעועית מש, העוזרות לעכב את ספיגת הסוכר בזרם הדם. מן הצד השני, לא מומלץ להם לטחון את המרק, וזאת בכדי לשמור על רמת סיבים גבוהה שמסייעת באיזון רמות הסוכר בגוף.

את הירקות העמילניים כמו תפוח אדמה למשל, מומלץ לסוכרתיים להשאיר מחוץ למרק, אך ניתן להעשירו בדגנים בעלי אינדקס גליקמי נמוך כמו: כוסמת, קינואה, דוחן, המרנט, חיטה שלמה וגריסי פנינה, היעילים לאיזון רמות הסוכר בדם.

כאמור, אכילת מרק יכולה לעזור בחיזוק המערכת החיסונית בחורף או לטיפול במחלות - אם כבר נדבקתם. מרק עוף (רצוי מעוף אורגני) הוא לא רק תרופת סבתא, מחקרים הוכיחו כי הוא יעיל ובעל השפעה אמיתית על מערכות הגוף במהלך צינון. התברר כי מרק העוף משפיע על תנועת הנאוטרופילים - תאי הדם הלבנים המשוחררים בכמויות גדולות בזמן דלקות ויראליות וגורמים לליחה ולאף סתום.

מרק עוף. ShutterStock
מכיל חומרים שפועלים באופן דומה לרכיבים בתרופות צינון. מרק עוף/ShutterStock

מרכיבים מסוימים במרק פועלים באופן דומה לחלק מתרופות הצינון, ועוצרים את שחרור התאים הללו. בנוסף, חומצות אמינו שמופרשות מהעוף בזמן הבישול דומות מבחינת ההרכב הכימי שלהן לחלק מתרופות המרשם לטיפול בבעיות בדרכי הנשימה.

מרק יכול להוות ארוחה שלמה, שמתאימה לכל גיל ולכל שעה. והוא אף עשוי לספק מענה למגוון מחלות ומצבים רפואיים. מומלץ כמובן להשתמש במגוון רחב של ירקות טריים ועונתיים בכדי להפיק את מירב סגולות המרפא שלהם ולשלב בתוכם קטניות ודגנים מלאים שיאטו את ספיגת הסוכר בדם ויעניקו תחושת שובע לאורך זמן.

ולפני סיום, טיפ אחרון: אל תבשלו את הירקות במרק זמן רב מדי. זאת, בכדי לשמור על תכולת הוויטמינים, המינרלים והסיבים הגבוהה שלהם.


עינת בודנשטיין היא נטורופתית ברשת המרפאות "כללית רפואה משלימה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully