פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הכוכבות של החורף: כך תבחרו את העדשים הבריאות ביותר

      הן יכולות לעזור לכם לרדת במשקל (ולשמור עליו), מחוללות פלאים ללחץ הדם ולרמות הסוכר, אולם לא כל העדשים מביאות עמן את אותם היתרונות לבריאות שלכם. אז איך בוחרים את הסוג האידאלי בשבילכם?

      סלט קוסקוס עם עדשים, עבור סוגת (נמרוד סונדרס)
      סלט קוסקוס עם עדשים (צילום: נמרוד סונדרס)

      בשנים האחרונות יותר ויותר אנשים בוחרים להכניס קטניות לחייהם הודות למגוון היתרונות הבריאותיים שיוחסו להן בשנים האחרונות. מבין הסוגים השונים של קטניות, עדשים הן ללא ספק בחירה חכמה ביותר בשל הערך הקלורי הנמוך שלהן, אל מול שיעור גבוה של ויטמינים, מינרלים, סיבים תזונתיים וחלבונים.

      סיבה נוספת וחשובה לא פחות לבחירה בעדשים טמונה בעובדה שהן סופגות ביעילות טעמים ממאכלים שמבושלים ביחד איתן, ולכן הן משתלבות מצוין במנות מסוגים שונים. עם זאת, הבחירה בין הסוגים השונים שלהן עשויה להיות מבלבל למי שלא מכיר את ההבדלים הקטנים שבניהן. הנה כמה עובדות מעניינות שיעזרו לכם לקבל החלטה מושכלת ומועילה יותר.

      עוד בנושא:
      5 דרכים מדהימות בהן דגנים מלאים ישפרו את הבריאות שלכם
      מצעד הקמחים: כך תבחרו את הסוג הבריא ביותר בשבילכם
      הרבה יותר מתוספת: כך תבחרו את האורז הכי בריא בשבילכם

      עדשים שחורות

      מתכוני עדשים של פיליס גלזר (נמרוד סונדרס)
      תבשיל עדשים שחורות ופטריות (צילום: נמרוד סונדרס)

      עדשים אלו מזוהות יותר מכל עם המטבח ההודי ועם המאכלים הייחודיים שבו. גודלן קטן יחסית לאחרות, ועל אף שמן - הצבע שלהן קרוב יותר לסגול.

      הערכים התזונתיים:
      חלבונים – 28 גרם

      סיבים תזונתיים – 20.7 גרם

      ויטמינים ומינרליים – ברזל, סידן, ויטמין C וויטמין A

      התרומה לבריאות:
      הודות לכמות גבוהה של חלבונים ושל ברזל, תורמות העדשים השחורות להעלאת רמות האנרגיה בגוף ונחשבות לבחירה מומלצת לפני או אחרי פעילות גופנית. בנוסף, הן עוזרות לטפל בבעיות בדרכי העיכול, משפרות את בריאות השיער ואפילו נחשבות כטיפול טבעי לבעיות בתפקוד המיני.

      עדשים מנומרות

      קציצות עדשים מנומרות (יח"צ , אסף אמברם)
      קציצות עדשים מנומרות (צילום: אסף אמברם)

      מקורן של העדשים הייחודיות האלה הוא במחוז לה פוי שבצרפת ומכאן גם שמם הנוסף "עדשים צרפתיות". האדמה הוולקנית שבה הן צומחות מעניקה להן טעם שונה המבדל אותן מעדשים אחרות.

      הערכים התזונתיים:
      חלבונים – 24 גרם
      סיבים תזונתיים – 19 גרם
      ויטמינים ומינרלים –ויטמין B, חומצה פולית, נחושת וזרחן.

      התרומה לבריאות:
      העדשים הייחודיות האלו עוזרות לשלוט ברמות לחץ הדם ולווסת אותן. בנוסף, הן בהחלט עשויות לטפל בבעיות בדרכי העיכול מעצירות ועד לתסמונת המעי הרגיז. בנוסף, העדשים מסייעות לווסת את רמת הסוכר בדם.

      עדשים כתומות

      תבשיל קיצ'רי עיראקי (נמרוד סונדרס)
      קיצ'רי. תבשיל עדשים כתומות (צילום: נמרוד סונדרס)

      העדשים הקטנות האלו מתפרקות בקלות בתהליך הבישול ולכן נחשבות כבחירה מצוינת לימי החורף הקרים. הן מהוות תוספת מצוינת למרק, שמגבירה את הסמיכות ומעשירה את הטעם שלו.

      הערכים התזונתיים:
      חלבונים – 25 גרם
      סיבים תזונתיים – 12 גרם
      ויטמינים ומינרלים – ויטמין A, מגנזיום וויטמינים מקבוצות B ו-C.

      התרומה לבריאות:
      היתרון המשמעותי של העדשים האדומות טמון בעובדה שהן מספקות הרבה ויטמינים חיוניים ומצד שני מכילות כמות נמוכה יחסית של קלוריות. בנוסף, עדשים אלו מאריכות את תחושת השובע ובכך תורמות לשמירה על המשקל. זאת לצד העלאת רמת האנרגיות בגוף והורדת רמות הכולסטרול.

      עדשים ירוקות

      עדשים ירוקות אורלי פלאי (נמרוד סונדרס)
      תבשיל עדשים ירוקות וירקות (צילום: נמרוד סונדרס)

      אם אין לכם יותר מדי סבלנות, זוהי הבחירה המושלמת בשבילכם. תהליך ההכנה של העדשים האלו לא ידרוש מכם יותר מדי אנרגיות, מכיוון שהמבנה שלהן הופך את משך ההכנה לקצר במיוחד בהשוואה לאופציות אחרות ברשימה.

      הערכים התזונתיים:
      חלבונים – 22 גרם
      סיבים תזונתיים – 17 גרם
      ויטמינים ומינרלים – קארוטין (ויטמין A), סידן, אשלגן וויטמינים מקבוצות B ו-C.

      התרומה לבריאות:
      אחד המרכיבים היותר מסקרנים וחיוניים בעדשים האלו הוא האשלגן, הנלחם בהשפעות המסוכנות של הנתרן ומסייע להגן מפני בעיות בלב ובמחזור הדם. זאת לצד יתרונות של עדשים מסוגים שונים שציינו כאן, לרבות סיוע בשמירה על המשקל, מניעה וטיפול בבעיות במערכת העיכול, שיפור מראה העור ומניעה של מחלת הסוכרת.