פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הרבה יותר מתוספת: כך תבחרו את האורז הכי בריא בשבילכם

      זו אחת התוספות הכי פופולריות, והיא מצויה כמעט בכל מטבח ישראלי, אך מה אתם באמת יודעים על גרגירי האורז והתרומה שלהם לבריאות שלכם? כך כל אחד מסוגי האורז הפופולריים עשוי לגרום לכם להרגיש קצת יותר טוב

      סושי (ShutterStock)
      כל מדינה והאורז הייחודי המזוהה איתה (צילום: Shutterstock)

      אם תבדקו בכל בית בישראל, סביר להניח שלא תמצאו הרבה מטבחים שאין בהם לפחות חבילה אחת של אורז. זוהי אחת התוספות הפופולריות ביותר, שמתאימה כמעט לכל ארוחה ודי קשה שלא לאהוב אותה. האורז משמש להכנת סושי, ריזוטו, תבשילים הודים וסינים, ובכל אחת מהמדינות האלו ניתן למצוא סוג שונה וייחודי שלו.

      עוד בנושא:
      מצעד הקמחים: כך תבחרו את הסוג הבריא ביותר בשבילכם
      לא תאמינו מה השיטה הכי בריאה לבשל אורז
      השיטה הפשוטה שמעלימה את הקלוריות מהאורז

      כשאתם ניגשים לבחור את האורז שתרצו להשתמש בו במטבח שלכם, קל ללכת לאיבוד בין כל האפשרויות שממלאות את מדפי הסופר. כדי להקל עליכם במעט ולעזור לכם לקבל את הבחירה המושכלת ביותר, ריכזנו בשבילכם את היתרונות הבולטים של 6 מסוגי האורז המוכרים והאהובים ביותר:

      אורז מלא – מפחית את הסיכון למחלות קשות

      בשנים האחרונות, הודות למודעות ההולכת וגוברת לשמירה על הבריאות, צובר האורז המלא פופולריות במטבחים ברחבי העולם. זהו למעשה דגן לא מלוטש, שבו מסירים את הקליפה בלבד. כך נשמרים יותר מהמרכיבים המזינים החיוניים שבאורז, מה שבהחלט הופך אותו לבחירה בריאה ביותר.

      אורז מלא עם גזר וחמוציות (נמרוד סונדרס)
      מצמצם את הסיכון לסרטן וסוכרת, אורז מלא עם גזר וחמוציות (צילום: נמרוד סונדרס)

      התרומה לבריאות: האורז המלא מהווה מקור טוב למגנזיום, זרחן, סלניום, תיאמין, ויטמין B6 וניאצין. מחקרים הראו כי מרכיבים אלו מסייעים בין היתר להוריד את רמות הכולסטרול בגוף, להפחית את הסיכון לסרטן ואף להילחם במחלת הסוכרת.

      רוצים לנסות? מתכון לאורז מלא מוקפץ עם טופו וירקות

      אורז אדום – עוזר לשמור על המשקל

      בדומה לאורז המלא, גם את הגרסה האדומה של המאכל הפופולרי מכינים בעזרת הסרה של הקליפה בלבד. הצבע האדום והייחודי של האורז הזה נובע מהעובדה שהוא מכיל נוגד חמצון בשם אנתוציאנין. זהו פיגמנט המצוי גם בכרוב סגול ובתותים ומגן עליהם מפני נזקי השמש.

      התרומה לבריאות: נוגדי החמצון הרבים שבאורז האדום הופכים אותו למאכל שמפחית דלקות בגוף, נוגד אלרגיות, מוריד את רמות הכולסטרול ומצמצם את הסיכון לסרטן. בנוסף לכל היתרונות האלה הוא גם מכיל כמות גבוהה של ברזל ואף נחשב כבחירה המומלצת ביותר למי שרוצה לשמור על המשקל.

      איך מבשלים עם אורז אדום?

      אורז אדום של אורלי פלאי (נמרוד סונדרס)
      עשיר בנוגדי חמצון. אורז אדום (צילום: נמרוד סונדרס)

      אורז פרסי – מומלץ לאחר פעילות גופנית

      זהו אורז לבן המהווה למעשה את הגרסה הקלאסית והמוכרת ביותר של המאכל הפופולרי הזה. בהכנת האורז הפרסי מלטשים את הקליפה החיצונית ואת שכבת הסובין כדי להעניק לו מרקם רך יותר. כך למעשה האורז מאבד חלק מהגורמים המזינים הרבים שבו, אך נחשב טעים יותר בעיני רוב האנשים.

      אוכל לבן (ShutterStock)
      מצוין כתוספת למנת החלבון אחרי אימון, אורז פרסי (צילום: Shutterstock)

      התרומה לבריאות: האורז הלבן מכיל כמות גבוהה יחסית של אנרגיה וגם חלבונים בשיעור של כ-7 גרם ל-100 גרם. לכן הוא נחשב כבחירה טובה לאחר פעילות גופנית מאומצת כתוספת למנת החלבון. האורז יסייע לגוף להתאושש ולהשתקם מהר יותר לאחר ההתעמלות.

      רוצים לנסות? פלפלים ממולאים של סבתא

      אורז בסמטי מלא – מצוין למערכת העיכול

      בהודו נחשב האורז הבסמטי לאחד המאכלים המשובחים והטעימים ביותר, המשולבים ברבים מהמאכלים במטבח המסורתי. הטעם של האורז הזה נחשב בעיני רבים לעשיר ואגוזי, כזה המייחד ומבדיל אותו משאר סוגי האורז.

      התרומה לבריאות: צריכת אורז בסמטי מלא טומנת בחובה את כל היתרונות הבריאותיים של האורז המלא שציינו קודם. בנוסף, אורז זה מכיל יותר סיבים תזונתיים מכל סוג אחר. לכן, הוא יעיל יותר בטיפול בעצירות, וכן במניעה של בעיות שונות במערכת העיכול – מטחורים ועד לסרטן המעי הגס.

      ארוחה זריזה: אורז בסמטי עם סלמון בטריאקי

      אורז ריזוטו ארבוריו – מקור מצוין לברזל

      זהו אורז מעומלן ונוקשה, בעל טעם ייחודי המזוהה יותר מכל עם המטבח האיטלקי. העמילנים שבו מעניקים לו מרקם קרמי שמשמש להכנת שורה ארוכה של מאכלים איטלקיים מסורתיים. עם זאת, הוא לא מיועד לחסרי סבלנות משום שמשך ההכנה שלו בדרך כלל ארוך מהרגיל.

      ריזוטו (ShutterStock)
      לא לחסרי סבלנות, ריזוטו (צילום: Shutterstock)

      התרומה לבריאות: הארבוריו מכיל כמות גבוהה ביותר של חלבונים – כ-7 גרם ב-100 גרם. בנוסף, האורז הזה נחשב מקור מצוין לברזל, שהוא מינרל חיוני המסייע להעביר חמצן לכל הרקמות בגוף. חשוב לזכור כי לגוף קשה לספוג בעצמו את הברזל מהאורז, אך אכילתו לצד מאכלים עשירים בוויטמין C בהחלט תעזור לשפר את הספיגה.

      מתכון מנצח לריזוטו פטריות

      אורז יסמין – משפר את בריאות העור

      בתאילנד וביפן, אורז היסמין נחשב לאחד מהסוגים הפופולריים והמוכרים ביותר. תוכלו למצוא אותו בהרבה מתכונים של מאכלים ממדינות אלו והוא אהוב במיוחד בין היתר הודות לטעם האגוזי שלו. גרגרי האורז האלה ארוכים יותר מאשר בסוגים אחרים והוא גם דביק פחות הודות לשיעור נמוך של עמילנים.

      התרומה לבריאות: בדומה לסוגים אחרים של אורז, גם אורז היסמין מסייע למנוע עצירות ולהילחם בבעיות שונות במערכת העיכול הודות לשיעור גבוה של סיבים תזונתיים. הייחודיות של אורז היסמין טמונה בעובדה שהוא מכיל גם כמות גבוהה של ויטמינים ומינרליים המסייעים לשפר את בראות העור ולמנוע סוגים שונים של סרטן. הפחמימות המורכבות שבו מהוות גם מקור מצוין לאנרגיה שתעזור לכם לשמור על ערנות לאורך היום.

      רעבים? עשרות מתכונים טעימים ובריאים לאורז