וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו מה השיטה הכי בריאה לבשל אורז

27.7.2015 / 6:30

אם גם אתם שייכים לאוהבי האורז ואתם מאמינים כי בישול בטמפרטורות גבוהות הופך את המזון לבריא ונקי מחיידקים, המחקר הנוכחי עשוי להדאיג אתכם. האם הגיע הזמן לוותר על סיר האידוי?

אורז לבן. נמרוד סונדרס
המזון הבסיס הכי נפוץ/נמרוד סונדרס

אורז הוא אחד המזונות הבסיסיים הנפוצים ביותר ברחבי בעולם, אבל כעת מסתבר שיש לו גם צד אפל. במחקר חדש של אוניברסיטת בלפסט מזהירים מדענים כי מצויות באורז כמויות מזיקות של ארסן, שעלול לגרום לסרטן בשלפוחית השתן, לסרטן הריאות ולנזק למערכת העצבים. למרבה המזל יש להם גם פתרון - בישולו בדרך שונה. איך בדיוק? בפרקולטור. ממש כמו שמכינים קפה פילטר.

לדברי המדענים, שמחקרם התפרסם בכתב העת PLoS ONE, אורז הוא המקור הגדול ביותר לחשיפה לארסן אנ-אורגני (תרכובות עם חמצן, ברזל, כלור וגפרית) באירופה, ובמדינות כמו בנגלדש וסין. הארסן האנ-אורגני סווג כמסרטן וודאי בבני אדם על ידי הסוכנות הבינלאומית למחקר בנושא סרטן והסוכנות להגנת הסביבה בארצות הברית. הדבר נכון במיוחד בחשיפה של תינוקות וילדים קטנים. לדבריהם, בגלל שיטת גידול האורז בשדות מוצפים, נספג באורז פי עשרה יותר ארסן מהאדמה, מאשר במזונות אחרים.

פרקולטור. ShutterStock
סיר האורז הבא שלכם? פרקולטור/ShutterStock

התשובה של החוקרים לממצאים המדאיגים היא בישול אורז בפרקולטור (חלחלן בעברית), שהצליח להסיר לדבריהם 85% מהארסן. אם בשיטת בישול רגילה, הארסן נשטף מהאורז במהלך הבישול, אך חוזר אליו חזרה דרך מי הבישול, בפרקולטור, מי הבישול מחלחלים דרך הפילטר ונשטפים.

החוקרים הסכימו כי מדובר בתהליך די מסורבל והם אינם מצפים כי הצרכנים יתחילו לבשל את האורז בפרקולטור, למרות שלפי הניסוי שלהם לוקח 20 דקות כדי להכין אורז לבן ו -40 דקות לאורז חום. כעת הם מפתחים סיר אורז שיעבוד על אותו עיקרון של שיטת החלחול בפרקולטור.

עוד באותו נושא

השיטה הפשוטה שמעלימה את הקלוריות מהאורז

לכתבה המלאה

כמה אורז מותר לאכול?

תוצאות המחקר מבהירות כי אנשים שאוכלים אורז בין פעמיים לשלוש בשבוע לא נמצאים בסכנה וכי מדובר רק על אנשים שצורכים אורז על בסיס יומי, כמה פעמים ביום. אלה שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר לדברי החוקרים הם צמחונים, טבעונים, אנשים הרגישים לגלוטן וכמובן תושבי דרום מזרח אסיה שנוטים לצרוך יותר אורז. בנוסף, לפי המחקר, לילדים מתחת לגיל ארבע וחצי לא מומלץ לתת חלב אורז כתחליף לחלב אם, פורמולה או חלב רגיל.

  • עוד באותו נושא:
  • אורז

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully