וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 דרכים מדהימות בהן דגנים מלאים ישפרו את הבריאות שלכם

15.5.2017 / 10:00

מפחיתים בפחמימות כדי לשמור על הבריאות? אתם עושים יותר נזק מתועלת. עשו לעצמכם טובה והכניסו לתפריט דגנים מלאים המכילים פחמימות מורכבות. אלו הדברים המדהימים שיקרו לגופכם בעקבות השינוי הזה

קמח חיטה מלא. ShutterStock
לא רק מצוינים לדיאטה - הם גם יעשו פלאים להמון תהליכים אחרים בגוף/ShutterStock

לפחמימות יצא שם רע במיוחד בקרב אלו ששואפים לשמור על משקל נמוך וגוף בריא יותר. תפיסה זו נובעת בעיקר מכך שרבים אוכלים אותן בצורתן הפשוטה, שלא מעניקה לגוף שום ערך תזונתי אמיתי ומועיל. פחמימות מורכבות, המופקות מדגנים מלאים, שונות בתכלית בתרומתן לגוף בהיבט הזה.

עוד בנושא:
הקוסמת: מתאהבים מחדש בכוסמת
10 דברים שחייבים לדעת על שיבולת שועל
אלו עשרת הדברים שחשוב לכם לדעת על קינואה

מחקרים רבים בשנים האחרונות הראו את תרומתם הרבה של דגנים מלאים לבריאות במגוון מישורים. אחד המשמעותיים שבהם אפילו קבע כי הם עשויים להאריך את תוחלת החיים. אז כדי לסייע לכם במאמץ לאמץ תפריט בריא יותר, ריכזנו עבורכם את כל התרומות המדהימות של הדגנים המלאים לגופכם.

הם מפחיתים את הסיכון לשבץ ולמחלות לב

אחת התרומות החשובות ביותר של דגנים מלאים לבריאות הגוף היא הסיוע לבריאות הלב וכלי הדם. במחקר שנערך ב-2016 ובו נותחו 10 מחקרים קודמים בתחום, נמצא כי מנה אחת של דגנים מלאים בכל יום (כ-30 גרם) מפחיתה את הסיכון למחלות לב ב-22 אחוזים. מחקר אחר, שבחן את מצב הבריאות של כ-250 אלף בני אדם מצא כי דגנים מלאים מפחיתים גם את הסיכון לשבץ ב-14 אחוזים.

הכי יעיל: בעוד שכל הדגנים המלאים ישפיעו לטובה על בריאות הלב וכלי הדם, נמצא שהיעיל ביותר הוא לחם מחיטה מלאה.

הם עוזרים לשמור על המשקל

כל הדגנים המלאים עשירים בסיבים תזונתיים התורמים לתחושת השובע לאורך זמן ובכך עוזרים להימנע מאכילה מופרזת ומהשמנת יתר. סקירה של 15 מחקרים בנושא, שכללו כ-120 אלף בני אדם, חשפה קשר ישיר בין אכילת 3 מנות של דגנים מלאים ביום לבין BMI נמוך ופחות שומן בטני.

הכי יעיל: המרכיב החשוב ביותר לירידה במשקל בדגנים המלאים הוא הסובין. מומלץ לפתוח את הבוקר עם שיבולת שועל שידועה כעשירה במרכיב חשוב זה.

עוד באותו נושא

דגנים מלאים מאריכים חיים

לכתבה המלאה
דגנים מלאים. ShutterStock
אתם לא חייבים להרעיב את עצמכם כדי לרזות, פשוט לאכול יותר דגנים מלאים/ShutterStock

הם מרחיקים את איום הסוכרת

אם עד עכשיו נצמדתם לתפריט הכולל רק פחמימות פשוטות, הנה עוד סיבה לשנות את ההרגלים הישנים – בחינת 16 מחקרים בנושא מצאה כי אכילת שתי מנות של דגנים מלאים בכל יום עשויה להפחית במידה ניכרת את הסיכון לסוכרת מסוג 2. הסיבה לכך נובעת גם מהסיוע של הדגנים המלאים בשמירה על המשקל, וגם מהעובדה שהמגנזיום שבדגנים המלאים מסייע לווסת את רמות הסוכר בדם.

הכי יעיל: על פי המחקרים בנושא, כל הדגנים המלאים יסייעו במניעת הסוכרת, אבל היעילים ביותר הם אורז מלא, כוסמת ובורגול.

הם נלחמים בדלקות

דלקתיות באזורים שונים בגוף מהווה קרקע פורייה להתפתחות מחלות כרוניות. למזלנו, יש עדויות רבות לכך שדגנים מלאים עוזרים לשפר את המצב. במחקר אחד בנושא, ביקשו מאנשים עם הרגלי תזונה לקויים לאמץ תפריט בריא יותר הכולל דגנים מלאים. בקרב נבדקים אלו ניכרה הפחתה משמעותית בתסמיני הדלקת בגוף.

הכי יעיל: הדגנים המלאים הבולטים ביותר בקטגוריה הזאת כוללים בין היתר שעורה, בורגול, כוסמת וקינואה.

סלט טאבולה בורגול. ShutterStock
דרך מצוינת להילחם בדלקות - סלט בורגול/ShutterStock

הם משפרים את תהליך העיכול

דגנים מלאים כוללים סיבים תזונתיים בשיעור גבוה, התורמים לשיפור תהליך העיכול בשני מישורים: קודם כל, מחקר הראה שהם עוזרים למנוע עצירות ובכך מקצרים את זמן ה"בילוי" בשירותים ומנעימים אותו. בנוסף, חלק מהדגנים המלאים כוללים סיבים עם תכונות פרו-ביוטיות, שהוכחו מחקרית כחומר המעשיר את המעיים בחיידקים טובים הממלאים תפקיד חשוב בשיפור תהליך העיכול.

הכי יעיל: כל הדגנים המלאים כוללים סיבים בשיעור גבוה, אך המוביל ברשימה הוא פריקה - דגנים העשויים מגרעיני חיטה ירוקה שעדיין לא הבשילה. דגנים נוספים שהוכחו כיעילים בתחום הזה הם כוסמת ושיבולת שועל.

רוצים לדעת עוד על שילוב נכון של דגנים מלאים בתפריט? בקרו בעולם התזונה הנבונה של סוגת.

מאור מואיגר בשיתוף סוגת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully