דגנים מלאים מאריכים חיים

מחקר מקיף של אוניברסיטת הרווארד מצא כי צריכה יומית של דגנים מלאים מועילה במניעת מחלות, עשויה להאריך חיים ואפילו מקדמת אורח חיים בריא יותר. אז כמה דגנים מלאים אתם צריכים לאכול כל יום?

מערכת וואלה! NEWS
האם מעיין הנעורים נמצא בצלחת שלנו? (אילוסטרציה: shuttesrtock)

מסתמן שאת הסוד לחיים ארוכים כבר לא נמצא במעיין נעורים, אלא דווקא בצלחת שלנו. מחקר מקיף של אוניברסיטת הרווארד מצא כי צריכה של דגנים מלאים באופן קבוע ויומיומי מפחיתה את הסיכוי למוות ממחלות לב, ועשויה על ידי כך להאריך את חייהם של מאות מיליוני בני אדם בעולם.

זו אומנם לא הפעם הראשונה שבה רופאים ודיאטנים ממליצים על צריכת דגנים מלאים כמו אורז חום, קינואה, שיבולת שועל, קמח תירס ואפילו פופקורן למניעת מחלות, אך במחקר הנוכחי החוקרים גילו כי אנשים שצורכים אותם באופן קבוע חיים גם חיים בריאים יותר. תוצאות המחקר שפורסם באתר JAMA Internal Medicine מצאו כי אנשים שצורכים דגנים מלאים על בסיס יומי היו באופן יחסי אקטיביים יותר מאלה שלא, צרכו פחות אלכוהול, עישנו פחות, סבלו מפחות בעיות כולסטרול ובאופן כללי חיו בריא יותר.

הסקירה הנוכחית מתבססת על שני מחקרים שנערכו בין השנים 1984 ועד 2010 ועקבו אחרי כ-188 אלף נחקרים שעברו בדיקות רפואיות ונמצאו בריאים בזמן התחלת המחקרים. בסיומם של המחקרים, 27 אלף מהם מתו כתוצאה ממחלות לב וסרטן. אלו שאכלו דגנים מלאים הורידו את הסיכון למות ממחלות אלה בכ-10 אחוזים, גם לאחר שמשתנים כמו גיל, מסת גוף (מדד BMI), פעילות גופנית, עישון והרגלי אכילה אחרים הוצאו מהמשוואה.

עוד באותו נושא

לא רק קינואה: 5 דגנים מלאים ובריאים

לכתבה המלאה

ההחלטה הנכונה ל-2015: קערת דייסה ביום

אחת העובדות המעניינות שעלו מהמחקר הייתה כי צריכה של 28 גרם דגנים מלאים (בערך קערת דייסת שיבולת שועל) בכל יום הורידה את הסיכוי למוות מוקדם בכ-5 אחוזים, ואת הסיכוי לחלות במחלות לב בכ-9 אחוזים. למרות האחוזים האלה, בכל מה שקשור למחלת הסרטן, צריכה של דגנים מלאים לא השפיעה על הסיכויים לחלות במחלה.

טעים להיות בריא. קערת דייסה ביום עשויה להאריך לכם את החיים (צילום: shutterstock)

"דגנים מלאים לא גורמים לשינוי מהיר ברמות האינסולין והסוכר בדם, כמו פחמימות, ויכול להיות שזה מה שקושר ביניהם ובין סיכויים נמוכים של סוכרת ומחלות לב", הסביר עורך המחקר, ד"ר צ'י סאן, מבית הספר לתזונה של הרווארד לסוכנות הידיעות רויטרס.

דגנים מלאים מכילים רמות גבוהות של מינרלים כמו מגנזיום ואבץ, ברזל וויטמינים, שעשויים במשותף להוריד את הסיכויים למחלות לב ועורקים וסוכרת. "אנחנו עדיין לא יודעים איזו כמות של דגנים מלאים היא היעילה ביותר לצריכה יומית", הסביר ד"ר סאן, "אבל המחקר הנוכחי שלנו מראה שהכמות הנכונה היא ככל הנראה כמה שיותר".

עוד בנושא:
תזונה צמחית היא הפתרון למחלות לב?
5 מאכלי החורף הכי בריאים
רוב מקרי הסרטן הם תוצאה של "מזל רע"

עוד באותו נושא

חם בבטן: 4 הדייסות הכי בריאות שיש

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

בשליחת תגובה אני מסכים/הלתנאי שימוש
    לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

    התרעות פיקוד העורף

      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully