פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      5 מאכלי החורף הכי בריאים

      כשהחורף סוער, גשום וקר בחוץ, עולה בכולנו רצון עז להישאר בבית ולאכול בלי סוף. הנה כמה מאכלים שיחממו וינחמו אתכם בימים הקרים, אבל גם יתרמו לבריאות שלכם

      מרק

      מרק עגבניות (ShutterStock)
      אל תתפתו להוסיף שמנת (צילום: shutterstock)

      צלחת מרק טעימה היא לא רק דרך מוצלחת להתחמם בחורף, אלא גם דרך מצויינת להרוות את הגוף בנוזלים ולתרום לתחושת השובע בארוחה.

      כדי להפוך את המרק למנה בריאה במיוחד, חשוב להפחית את כמות הנתרן (המלח). ניתן לעשות זאת בעזרת הוספת עשבי תיבול טריים לקראת סוף הבישול או רק לפני ההגשה. עשבי תיבול טריים, כמו פטרוזיליה או עירית, יכולים לתרום להוספת ויטמינים ומינרלים, וגם להוות קישוט למרק. ניתן גם להוסיף עשבי תיבול מיובשים בתחילת או אמצע הבישול, בדרך זו זמן הבישול עוזר להדגשת טעם התבלינים.

      פעמים רבות אנו רוצים לאכול מרק בעל מרקם עשיר ולכן מוסיפים תוספות המכילות כמות גבוהה של קלוריות ושומן. הדרך הקלה והבריאה לעבות את המרק וליצור מרקם רך וקטיפתי מבלי להוסיף כמות שומן, היא הכנת פירה ירקות אשר אותו מוסיפים למרק. הירקות שאותם מומלץ להוסיף: תפוח אדמה העשיר באשלגן, כרובית העשירה בסידן או דלורית העשירה בויטמין A.

      דייסת שיבולת שועל (קוואקר)

      דייסת שיבולת שועל (אפיק גבאי)
      ארוחת בוקר מהירה ובריאה (צילום: אפיק גבאי)

      דייסת שיבולת שועל היא דוגמה לארוחת בוקר פשוטה, מהירה להכנה ובריאה. דגנים מסוג שיבולת שועל הינם דגנים מלאים, המכילים כמות גבוהה של סיבים מסיסים הידועים ביכולתם לסייע בהורדת רמות הכולסטרול בדם, ובשל כך צריכתם מומלצת על ידי ארגון הלב האמריקאי. חולי סוכרת יכולים גם הם להפיק תועלת מאכילת שיבולת שועל, שכן הכמות הגדולה של הסיבים עשויה לגרום לספיגה איטית יותר של הסוכר בדם.

      ניתן להכין את הדייסה על בסיס מים או על בסיס חלב, חלב סויה, חלב שקדים או חלב אורז בתוספת פרי ולתבל בקינמון.

      עוד בנושא:
      חם בבטן: 4 הדייסות הכי בריאות שיש
      5 דרכים להפוך את ארוחת הבוקר לבריאה יותר

      חמין

      חמין (נמרוד סונדרס)
      בריא, אבל תסתפקו במנה אחת (צילום: נמרוד סונדרס)

      ביום שבת חורפי, אין דבר טוב יותר מאשר ריח חמין הממלא את הבית. החמין, אשר בישולו אורך זמן רב, משלב פחמימות מקבוצת הדגנים (גריסים, אורז או חיטה) וחלבון (בשר או ביצה). הוספת קטניות (שעועית לבנה או גרגירי חומוס) תעשיר את המנה בכמות חלבון גבוהה אפילו יותר. גם השמן יכול להיות בריא, אם משתמשים בשמן קנולה. חשוב לציין כי מנת חמין יכולה להכיל כמות גבוהה של קלוריות ולכן מומלץ להסתפק במנה אחת ולהוסיף לצידה ירקות טריים, בעלי צפיפות קלורית נמוכה התורמים גם הם לתחושת השובע.

      40 מתכוני חמין מפנקים בוואלה! אוכל

      קדירת ירקות שורש

      קדירה (ShutterStock)
      חוזרים לשורשים (צילום: shutterstock)

      ירקות שורש הם ירקות הגדלים מתחת לאדמה ומבחינה בוטנית נחשבים לשורש הצמח. שורש זה מכיל שלל ויטמינים ומינרלים החיוניים לתפקודי הגוף, בשל היותו מאגר מזון המשמש לגדילת הצמח. תבשיל המכיל ירקות שורש יכול להוות ארוחה מלאה או להתלוות כתוספת מזינה לארוחה.

      גזר, בטטה וסלק הם דוגמה לירקות שורש אותם מומלץ להוסיף לתבשיל. הבטטה והגזר מהווים מקור טוב של ויטמין A המשמש כחומר נוגד חמצון ונמצא כמסייע במניעת מחלת הסרטן. הסלק מכיל כמות גדולה של חומצה פולית ואשלגן ונמצא כי הוא מסייע בין השאר, במניעת עצירות.

      תבשיל קטניות

      נזיד עדשים (נמרוד סונדרס)
      יסייע לאזן את רמות הסוכר בגוף (צילום: נמרוד סונדרס)

      בחורף, כשפותחים מטריות, כדאי לאכול קטניות. בקבוצת הקטניות ניתן למצוא מגוון סוגי שעועית (שעועית לבנה, אדומה, שחורה, מנומרת, שעועית המאש והלוביה), עדשים (ירוקות, כתומות, שחורות), חומוס, פול, אפונה וסויה. על מנת להנות מיתרונותיהן של הקטניות מבלי לבלות שעות ארוכות במטבח מדי יום, כדאי לבשלן בכמויות גדולות ולהקפיא במנות קטנות. הקטניות מהוות מקור טוב לחלבון, לברזל ולסיבים תזונתיים.

      על פי האגודה האמריקאית לסוכרת, אכילת קטניות יכולה לסייע באיזון רמות הסוכר בגוף. ניתן לשלב בארוחה קטניות עם דגנים כגון אורז לקבלת חלבון מלא או להעשיר את הסלט או המרק בקטניות כמו עדשים וגרגירי חומוס.