וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תתחברו לשורשים: ירקות החורף הכי בריאים שיש

עודכן לאחרונה: 19.2.2023 / 18:02

תזונת חורף היא שונה לחלוטין ממה שהתרגלנו לאכול בקיץ. ירקות שורש שמגיעים לשיא שלהם ממש עכשיו הם פיתרון בריא וטעים לשמירה על תזונה טובה ומזינה. הנה כמה מהבולטים שבהם

כל מה שאתם צריכים לדעת על סיבים תזונתיים/מערכת וואלה!

זה לא סוד שבחורף התזונה שלנו משתנה לגמרי. אם בקיץ, ואפילו אחריו בסתיו הישראלי, אנחנו אוכלים יותר סלטים קרים וירקות טריים, בתקופות קרות אנחנו צורכים את הירקות שלנו מבושלים, אפוים או במרקים חמים ומזינים. גם המגוון של הירקות משתנה בעונה הקרה וכמה מהירקות הכי בריאים, טעימים וזמינים שיש בחורף הם ירקות השורש.

השורשים הם למעשה החלק של הצמח שנמצא מתחת לאדמה, וככאלה הם סופחים את הוויטמינים והמינרלים שיש מתחת לקרקע. לכן טעמם של השורשים הוא מרוכז ואדמתי, מרקמם דחוס ועשיר וכך גם היתרונות הבריאותיים שלהם.

הנה כמה מהשורשים הכי בריאים שהעונה שלהם מתחילה עכשיו:

שומר

שומר. ShutterStock
דואג למערכת העיכול שלכם. צרור שומר/ShutterStock

שומר מחזק את מערכת החיסון הודות לתכולה גבוהה של ויטמין C, כ-20 אחוזים מהכמות היומית המומלצת. ויטמין C הינו נוגד חימצון חזק. השומר מכיל ויטמינים נוספים שחשובים לגוף כגון חומצה פולית, ויטמין A וויטמיני B. השומר מכיל גם כמויות יפות של ברזל, אשלגן ומגנזיום. בוסף, הוא מקור למינרל הסידן המגן על בריאות העצם, מונע אוסטאופורוזיס ומפחית את לחץ הדם.

בנוסף לכל אלה, השומר מוריד את הכולסטרול בדם בזכות כמות גדולה של סיבים תזונתיים. הוא מקל על כאבי בטן, נוגד עוויתות במערכת העיכול, מפיג גזים, נפיחויות ועצירות, ובגדול, דואג שמערכת העיכול שלכם תתפקד באופן תקין וסדיר.

עוד בוואלה!

בוקר ביש ובש: כל הסיבות להוסיף שומר לתפריט

לכתבה המלאה

שורש סלרי

שורש סלרי. ShutterStock
מכיל הרבה ויטמינים ומינרלים. שורש סלרי/ShutterStock

שורש סלרי מהווה מקור טוב לויטמין K ולוויטמין C, וכמו כל הירקות הוא לא מכיל כמות גדולה של שומן. הוא מכיל גם מגנזיום, אשלגן, זרחן וסיבים תזונתיים. בנוסף, הוא עשיר גם בנוגדי חימצון רבי עוצמה שתורמים לעיכוב תהליכים דלקתיים.

ארטישוק ירושלמי

ארטישוק ירושלמי. נמרוד סונדרס
שומר על רמה יציבה של סוכר בדם. ארטישוק ירושלמי/נמרוד סונדרס

מלבד טעמו העדין והטוב, הארטישוק הירושלמי עשיר גם בברזל, אשלגן ומגנזיום. הוא גם מלא סיבים תזונתיים (כוס אחת של ארטישוק ירושלמי מספקת 205 גרם סיבים המהווים 10 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת) ומהווה מקור חשוב לאינולין - סוג של עמילן שמתפרק בגוף באופן שונה מעמילנים אחרים ומסייע לשמירה על רמה יציבה של סוכר בדם. על כן הוא מומלץ במיוחד לחולי סוכרת.

בצל

בצלים. ShutterStock
לא רק טעם. בצל/ShutterStock

הוא נמצא בתפריט היומי של רבים מאיתנו, אבל האם עצרתם פעם לחשוב מה הבצל מוסיף לכם מלבד הטעם?

בצל הוא מקור טוב לוויטמין C, תרכובות גופרתיות, פלבנואידים ופיטוכימיקלים. מחקרים וניסויים שנערכו בבעלי חיים תומכים בטענה שאכילת בצל, שמכיל פיטוכימיקלים גופרתיים, עשויה להפחית את רמות הכולסטרול. בנוסף, בשל תכולה גבוהה של חומרים בשם קרצטין ואנתוציאנין הוא אף נחשב לבעל תכונות נוגדות סרטן.

גזר

גזר. ShutterStock
תורם לחיזוק הראייה ומחזק את מערכת החיסון. צרור גזרים/ShutterStock

הגזר הוא אחד מהירקות הכי פופולאריים, בכל חודשי השנה, כנראה בשל העובדה שהוא מתקתק ובריא. הגזר מכיל ויטמיני B, ריכוז גבוה של ויטמין A וויטמין K, זאת בנוסף לתכולת מינרלים חשובים כגון אשלגן, ברזל, סידן וכמות גדולה מאוד של בטא קרוטן.

העובדה הכי מוכרת בנוגע לגזר היא שהוא תורם לראייה, אך בנוסף לכך הוא גם מחזק את מערכת החיסון, תורם להורדת לחץ הדם, מונע מחלות לב וכלי דם ומועיל לעור ולמערכת הנשימה.

ג'ינג'ר

שורש ג'ינג'ר על קרש חיתוך. ShutterStock
מכיל תרכובות חשובות. ג'ינג'ר/ShutterStock

מראה השורש עצמו לא מאוד מגרה, אבל הוא מועיל בצורות רבות ושונות, בין אם הוא טרי, מיובש, באבקה, קלוף, בשמן או במיצוי. ג'ינג'ר, ממש כמו פלפל חריף, מכיל קפסאיצין שמספר מחקרים מצאו כי הוא קשור לירידה בתמותה, וכי יש לו פוטנציאל להגן מפני מחלות לב וכלי דם, ולשפר את חילוף החומרים בגוף.

ג'ינג'ר יכול גם גם להקל על בעיות אחרות בבטן הודות לאנזים העיכול שהוא מכיל zingibain המסייע לגוף לפרק חלבון. האנזים מסייע למזון שאתם אוכלים לעבור דרך המערכת בקלות רבה יותר, וכתוצאה מכך מפחית את תחושת הנפיחות, הגזים או העצירות.

בטטה

בטטה. ShutterStock
עשירה בבטא קרוטן. בטטה/ShutterStock

הבטטה עשירה באשלגן, שממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים, מחזק את השרירים, מועיל לבריאות הלב ותפקוד מערכת העצבים. בטטה אחת מספקת 850 מיליגרם של המינרל החשוב. יש בה גם כמויות נאות של מגנזיום, מינרל חיוני המשתתף בכ-300 תהליכים בגוף ורבים סובלים ממחוסר חמור בו מבלי לדעת על כך. היא עשויה לסייע לכם למנוע מחלות לב, יתר לחץ דם וסוכרת, מיגרנות והתכווצות שרירים, כולל שריר הלב, הודות לכמויות הגדולות של מגנזיום שיש בה.

הנה עוד כמה יתרונות של בטטה:
זו הדרך הכי טובה לאכול בטטות, אם אתם רוצים לרדת במשקל
למה אנחנו עייפים כל היום ומה לאכול כדי לקבל קצת אנרגיה

מבין כל הירקות והפירות הכתומים, בטטה היא המקור העשיר ביותר לפיגמנט בטא קרוטן התורם להפחתת הסיכון לסרטן ומפחית תהליכי חמצון שעלולים לגרום לפגיעה במבנה ה-DNA, באמצעות עידוד תקשורת בין תאים. בטא קרוטן הם גם חומר מוצא לוויטמין A, שחיוני לתפקודו התקין של הגוף ומשפיע על ראיית לילה ומערכת הראייה, על תפקוד העור ועל פעילות המערכת החיסונית.

לפת

לפת. ShutterStock
מתיקות עדינה. לפת/ShutterStock

ללפת יש טעם עדין, אך ככל שגודלה קטן, המתיקות שבה תגדל. הלפת מכילה כמות קטנה של נתרן (מלח) והיא מהווה מקור טוב לויטמין B6 ולסולניום. הסולניום דרוש לגופנו בכמויות קטנות לפעילות תקינה של קבוצות אנזימים שונים וכן לפעילות תקינה של בלוטת התריס המווסתת את חילוף החומרים. ניתן לאכול את הלפת בצורתה הטרייה או הכבושה ואת העלים ניתן לבשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully