פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      כתומה ומתוקה: כל הסיבות הבריאות לאכול בטטה

      היא רכה, חמאתית ומעולה לבריאות שלכם. תגידו שלום לבטטה. אם חשקה נפשכם בשלל מינרלים וויטמינים שיטיבו עם העיניים, העור והשרירים שלכם כדאי שתסורו לירקן ותשימו ידכם על הירק הכי כתום שיש

      בטטות צלויות (ShutterStock)
      למי קראת בטטה? בטטות צלויות (צילום: ShutterStock)

      אנחנו לא יודעים אם זה בגלל טעמן המתוק או בשל הדמיון לתפוחי אדמה, אבל בטטות לא זוכות למוניטין חיובי בכל מה שקשור לערכים תזונתיים ויתרונות בריאותיים. אולם בחינה של הפרופיל התזונתי שלהן חושף שמדובר באחד הירקות העשירים ביותר ברכיבים תזונתיים, ושכדאי לכם מאוד לשלב אותן יותר בתפריט שלכם.

      נתחיל בזה שבניגוד למוניטין שלה, הבטטה לא ממש משמינה. בטטה בינונית אפויה בקליפתה מכילה רק 103 קלוריות (לעומת 120 קלוריות בתפוח אדמה לבן). היא גם עשירה באשלגן, שממלא תפקיד חשוב בחילוף החומרים, מחזק את השרירים, מועיל לבריאות הלב ותפקוד מערכת העצבים. בטטה אחת מספקת 850 מיליגרם של המינרל החשוב.

      עוד בנושא:
      קודם כל פטריות: 5 סיבות בריאות לאכול פטריות
      ים של דמעות: 5 סיבות בריאות לאכול בצל
      עסק מורכב: 5 סיבות בריאות לאכול פחמימות

      קיש בטטה אגוזים וגבינת פרמזן (נמרוד סונדרס)
      שומרת על אנרגיה קבועה וגבוהה במחיר קלורי נמוך. קיש בטטה (צילום: נמרוד סונדרס)

      יש בה גם כמויות נאות של מגנזיום, מינרל חיוני המשתתף בכ-300 תהליכים בגוף ורבים סובלים ממחוסר חמור בו מבלי לדעת על כך. היא עשויה לסייע לכם למנוע מחלות לב, יתר לחץ דם וסוכרת, מיגרנות והתכווצות שרירים, כולל שריר הלב, הודות לכמויות הגדולות של מגנזיום שיש בה.

      בטטה היא אופציה טובה מאוד לארוחת ערב קלה ובריאה מאחר והיא פחמימה מורכבת שמתעכלת לאט ותשמור על אנרגיה יציבה שהגוף זקוק לה כדי לעבור את הלילה. כוס אחת של בטטה אפויה מכילה כ-6 גרם של סיבים תזונתיים. היא לא תגרום לעליה פתאומית ברמות הסוכר בדם, מה שהופך אותה לנשנוש מושלם למי שסובל מסוכרת.

      אפשר ואפילו רצוי לאכול אותה גם בשעות אחרות ביממה, במיוחד לפני אימון גופני בשל ריכוז האשלגן הגבוה. כאמור, המינרל החשוב אחראי על המתח החשמלי בקרום התא, ולכן הוא קריטי לפעילות תקינה של הלב ובניית שרירים.

      בטטות אפויות במילוי בשר טחינה עבור שמן עץ הזית (דרור עינב , יח"צ)
      הירק העשיר ביותר בבטא קרוטן. בטטה ממולאת בבשר (צילום: דרור עינב)

      מבין כל הירקות והפירות הכתומים, בטטה היא המקור העשיר ביותר לפיגמנט בטא קרוטן. הוא תורם להפחתת הסיכון לסרטן ומפחית תהליכי חמצון שעלולים לגרום לפגיעה במבנה ה-DNA, באמצעות עידוד תקשורת בין תאים. בטא קרוטן הם גם חומר מוצא לוויטמין A, שחיוני לתפקודו התקין של הגוף ומשפיע על ראיית לילה ומערכת הראייה, על תפקוד העור ועל פעילות המערכת החיסונית. כוס אחת של בטטה אפויה מספקת 400 אחוזים מהכמות היומית המומלצת שלו.

      ולמרות שהפיתוי גדול, כדאי שלא להפריז יותר מדי בצריכתה. זאת מפני שיש בה יותר סוכר מירקות אחרים. בנוסף, העור והציפורניים עשויים לקבל גוון כתמתם אחרי צריכה מופרזת, ולמי שיש היסטוריה של אבנים בכליות היא עלולה להחריף את היווצרותן.