וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתום זה הבריא החדש

19.12.2014 / 8:10

איזה ירק כתום מומלץ לאכול עם הקליפה? מי מהם תורם לירידה במשקל ואיזה עובדות אתם לא מכירים על גזר ובטטה? החורף כאן, וזה זמן מעולה להתחמם עם מרק כתום ובריא

מרק כתום. דנה מאירזון
חורף זה בהחלט הזמן הכתום/דנה מאירזון

מרק כתום הוא אחד מהמרקים הפופולריים להכנה בחורף, ולא בכדי. ירקות כתומים, כמו גזר, דלורית, דלעת ובטטה, מכילים כמות גדולה ביותר של בטא קרוטן, פיגמנט ממשפחת הקרוטנואידים, שהם תרכובות אורגניות הנמצאות בצמחים ונחשבות לנוגדי חימצון חשובים. ההרכב הזה לא רק נותן גוון כתום לירקות, אלא גם מושך הרבה תשומת לב בעולם המחקר. מחקרים גילו שקרוטנואידים תורמים להפחתת הסיכון לסרטן, על ידי כך שהם מעודדים אנזימים שמתקנים את DNA פגום.

מחקרים אחרים מצאו כי ירקות כתומים מפחיתים את הסיכון למחלות לב כלי דם ומחלות כרוניות נוספות, מעכבים תהליכי הזדקנות, שומרים על מערכת העור ותורמים להורדת הכולסטרול. בנוסף לכל אלה קיימים בירקות אלה חומרי מוצא לוויטמין A, החשוב לתפקוד הגוף ברמת התא ולחיזוק מערכת החיסון ומערכת הראייה. ויטמין A חשוב לתהליכי גדילה, למערכת הראיה, שומר על מערכת העור, נחשב לנוגד חימצון וחשוב ליצירה תקינה של תאי הגוף ואף תורם לסילוק רעלים מהגוף. עוד ויטמינים וערכים תזונתיים חשובים שתוכלו למצוא בירקות הכתומים הם: ויטמין C, חומצה פולית, ויטמין E, ומינרלים כגון אשלגן, סידן, מגנזיום וברזל.

ואם אחרי שקראתם את זה עוד לא השתכנעתם בכוח הכתום, ירקות אלה גם תורמים לירידה ושמירה על המשקל. העובדה שהם קלים לעיכול, בעלי ערך קלורי נמוך ועשירים בסיבים תזונתיים תורמת להסדרת מערכת העיכול ולתחושת שובע. בנוסף, הכתומים הם בעלי מדד גליקמי נמוך-בינוני, כך שהם לא מעלים את רמות הסוכר בדם ומתאימים לחולי סוכרת. ולא רק להם.

בתיאבון: 513 מתכונים למרק כתום בריא וחורפי

בטטה

בטטה מדורה וענבים מוקפצים של בראון. נמרוד סונדרס
פחמימה מתוקה ובריאה. בטטה/נמרוד סונדרס

רוב האנשים חושבים שמדובר בפחמימה מלאת סוכר, אבל לא כך הדבר. כדאי לדעת שהבטטה אומנם נחשבת לפחמימה אך היא לא מלאת סוכר ואפילו מתאימה לסוכרתיים, היות והמדד הגליקמי שלה נמוך-בינוני, כך שהיא מסייעת לאיזון רמות הסוכר בדם.

הבטטה, ששייכת למשפחת החבלבליים, עשירה בחומרים נוגדי חימצון ובוויטמינים B, A ו -C והיא מצוינת לאנשים הסובלים מבעיות במערכת העיכול כיוון שהיא מסייעת ליציאות סדירות. כמו כן, היא מחזקת את העצמות בזכות תכולת הסידן שבה, שומרת על מערכת העור ותורמת להורדת הכולסטרול בדם.

חשוב לדעת: הבטטה מומלצת במיוחד כאשר היא מאודה ומרבית החומרים הבריאים שלה נשארים.

מעל 100 מתכונים עם בטטה

עוד באותו נושא

חם בבטן: 4 הדייסות הכי בריאות שיש

לכתבה המלאה

גזר

מרק גזר ושיבולת שועל של נלי. נמרוד סונדרס
מרק גזר. לא רק טוב לעיניים/נמרוד סונדרס

הגזר, ממשפחת הסוככים, הוא אחד מהירקות הכי פופולאריים וניתן למצוא אותו בכל מטבח. מדובר על ירק מתקתק ובריא המכיל ויטמיני B, ריכוז גבוה של ויטמין A וויטמין K. בנוסף, הוא מכיל מינרלים חשובים כגון אשלגן, ברזל, סידן וכמות גדולה מאוד של בטא קרוטן.

העובדה שגזר תורם לראייה טובה אינה מיתוס, אך בנוסף לכך הוא גם מחזק את מערכת החיסון, תורם להורדת לחץ הדם, מונע מחלות לב וכלי דם ויעיל למחלות עור ומערכת הנשימה.

חשוב לדעת: לגזר מדד גליקמי גבוה לכן הוא לא מומלץ לחולי סוכרת בצורתו הטרייה. יחד עם זאת, המדד הגליקמי שלו יורד בצורתו המבושלת וערכיו התזונתיים מתעצמים עם הבישול.

לא רק גזר: המזונות הכי טובים לעיניים

דלעת

מאפה פילו עם דלעת וגבינות. נמרוד סונדרס
דלעת טובה בטיפול בליחה ואסתמה/נמרוד סונדרס

הדלעת היא נצר למשפחת הדלועיים והיא עשירה באנטי אוקסידנטים התורמים למניעת חמצון וסרטן ומכילה גם כמות גבוה של ויטמין A, אשלגן, חומצה פולית וריכוז גבוה של בטא קרוטן.

הדלעת מחזקת את מערכת החיסון ומקלה על תופעות דלקתיות כגון דלקות פרקים, אסתמה וליחה. בנוסף, העובדה שהיא קלה לעיכול ובעלת ערך קלורי נמוך, הופכת אותה לטובה ויעילה לתהליכי ירידה במשקל.

חשוב לדעת: מרבית החומרים הבריאים נמצאים ליד הקליפה לכן מומלץ לאכול אותה עם הקליפה.

כך הדלעת שומרת לכם על העור

דלורית

צ'יפס דלורית. דנה מאירזון
מסייעת לתהליכי ירידה במשקל. דלורית/דנה מאירזון

מדובר על חברה לא פופולרית במיוחד ממשפחת הדלועיים וכדאי לעשות לה יחסי ציבור, שכן מדובר לא רק בירק טעים עם מרקם חמאתי שמתאים למגוון מתכונים, אלא מכיל גם כמות יפה מאוד של ויטמין A, ויטמין C, סידן, מגנזיום, אשלגן וסיבים תזונתיים.

חשוב לדעת: הדלורית משפרת את תפקוד מערכת העיכול וערכה הקלורי נמוך, כך שהיא אידיאלית לתהליכי ירידה במשקל וירידה באחוזי שומן.


עוד בנושא:
אכילת פירות וירקות תציל ממוות
6 סיבות בריאות לאכול סלק
מחקר: אנשים שאוכלים פירות מאושרים יותר

  • עוד באותו נושא:
  • דלעת
  • גזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully