פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      6 סיבות בריאות לאכול סלק

      הוא מחזק את הכבד, מנקה את הגוף, משפר אנמיה, מגן על הגוף, מלא בוויטמינים וטעים נורא. כל הסיבות לא לשמור את הסלק רק לברכות של ראש השנה

      תוספות עומר מילר (אפיק גבאי)
      שיסתלקו אויבנו ותשתפר בריאותנו (צילום: אפיק גבאי)

      עוד רגע ראש השנה מגיע וכולם יאכלו סלק (אדום או עלים) ויברכו שיסתלקו אויביהם, שונאיהם ומבקשי רעתם. חוץ מהחשיבות הסמלית שיש לסלק ולברכתו, האכילה ההמונית של סלק היא גם סגולה לשנה בריאה במיוחד, כי סלק, תשמחו לדעת, הוא פצצה של בריאות.

      מיץ סלק, סלט סלק, קרפצ'ו סלק או סלק אפוי בתנור – לא משנה איך תבחרו לאכול אותו, מדובר באחד הירקות הכי בריאים והכי יפים במטבח. סלק שייך למשפחת הסלקיים, וקיימים שלושה זנים שלו: סלק בר, סלק עשבים והסלק המתורבת.

      עוד בנושא:
      הפטריה היפנית שתחזיר לכם את המרץ
      הזמן הצהוב: כל מה שבריא בכורכום
      סיבות בריאות להוסיף קינמון להכל

      לסלק יש היסטוריה עשירה. הוא כיכב בתפריט כבר בתלמוד (בשם סלקא). הסלק המתורבת מכיל כמות גדולה של סוכר שמצויה בשורשיו. הסוכר הזה מהווה את חומר הגלם לייצור הסוכר הלבן שכולנו מכירים. המפעל הראשון להפקת סוכר מסלק נבנה בפולין במאה ה- 19 כאשר נפוליאון החליט לשבור את החרם הבריטי על קנה הסוכר וכתוצאה הסלק הפך למצרך מבוקש בכל העולם.

      למה לאכול סלק?

      1. סלק עשיר במינרלים רבים: סידן, אשלגן, מגנזיום, אבץ ונחושת. אמנם אין בו הרבה ברזל, אך הברזל שנמצא בו נספג היטב, ולכן הוא טוב למצבי אנמיה.

      קרפצ'יו סלק עם מוצרלה ונבטים (נמרוד סונדרס)
      קרפצ'יו סלק. יפיפה ובריא (צילום: נמרוד סונדרס)

      2. הסלק עשיר בנוגדי חימצון חשובים שמגנים עלינו מחלות סרטן ומחלות כרוניות אחרות. הייחודיות של סלק נובעת מתכולת הבטאלאינים שבו. בטאלאינים הם רכיבים נוגדי חימצון בעלי השפעה חזקה, והם אלו שנותנים לו את צבעו הסגול והיפה. בניסוי שנעשה בצרפת נמצא כי שתייה של 3/4 ליטר מיץ סלק ביום לאורך תקופה שיפרה משמעותית את מצבם של חולי סרטן.

      3. הסלק מכיל כולין – ויטמין ממשפחת ויטמיני ה-B – ולכן הוא מחזק את הכבד וממיס שומנים. בשל תכונות אלו סלק נחשב מרכיב חשוב בתוכניות לניקוי רעלים. כמו כן הפיגמנטים בשורש הסלק מעלים את הפעילות האנזימתית בעת סינון הרעלים על ידי הכבד, ובכך הם מסייעים בניקוי הפסולת מהגוף.

      4. במחקר שנעשה בבריטניה בשנת 2012 נמצא כי 100 גרם של מיץ סלק ביום מורידים משמעותית את רמות לחץ הדם.

      5. לא רק לשורש הסלק יש סגולות רפוי, אלא גם לעליו. עלי הסלק מכילים חומצה פולית שחשובה להגנה מפני מומים בקרב עוברים, חשובה לתנועתיות הזרע וניידותו.

      סלט עלי מנגולד של יוסי שטרית (נמרוד סונדרס)
      סלט עלי מנגולד. חגיגי ובריא (צילום: נמרוד סונדרס)

      6. עלי הסלק עשירים גם בוויטמינים C, A, B ובסיבים תזונתיים שעוזרים לתפקודה של מערכת העיכול. עלי הסלק עשירים באוקסלט ולכן לא מומלץ לאכול אותם במצבים של אבנים בכליות או בכיס המרה.

      ומה לגבי הסוכר?

      הרבה אנשים חוששים לאכול את הסלק עקב תכולת הסוכר שבו, וחולי סוכרת לעתים קרובות נמנעים ממנו, וחבל. אמנם לסלק אינדקס גליקמי יחסית גבוה שעומד על 64, אך העומס הגליקמי שלו נמוך (5 בלבד), וזאת מכיוון שכמות הפחמימות שהוא מכיל נמוכה, ובנוסף הוא מכיל סיבים תזונתיים שמאזנים את ספיגת הסוכר בגוף. לכן, אני ממליצה לחולי סוכרת לא למהר ולהוציא את הסלק מהמטבח, אלא לשלבו בצורה אחראית ונכונה בתפריט היומי. לא כמיץ סלק, אלא כחלק מסלט, או כחלק מתבשיל ירקות.

      כך תהנו מסלק בלי לצבוע את הבית בסגול
      בא לכם בריא? מתכוני סלק מפנקים

      עדי גולדנברג היא נטורופתית N.D ובעלת קליניקה לנטורופתיה