פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הפטריה היפנית שתחזיר לכם את המרץ

      היא ממריצה, משפרת את הליבידו, מחזקת את תפקוד המערכת החיסונית, יעילה נגד שפעת ומאוד טעימה. כל הסיבות הבריאות להתחיל לאכול פטריות שיטאקי

      פטריות שיטאקי (ShutterStock)
      פטריות שיטאקי. בריאות יפנית (אילוסטרציה Shutterstock)

      פטריית שיטאקי (או שיטאקה) היא פטריה שמגיעה מיפן והיא בעלת סגולות רפואיות רבות. הפטריה מכילה המון חומרים מחזקים ומזינים, ולכן היא מומלצת במיוחד לאנשים שסובלים מחולשה ומעייפות.

      אפשר להוסיף את הפטריה לתפריט הביתי בצורתה היבשה או הטרייה, וניתן גם לצרוך אותה כתוסף מזון בחנויות טבע. בכל מקרה, היא מאוד בריאה. פטריות שיטאקי עשירות במינרלים ברזל, מנגן, אשלגן, סידן, מגנזיום, אבץ ועוד. הן גם מכילות סיבים תזונתיים וויטמינים כמו ויטמין C וויטמין B2.

      עוד בנושא:
      הזמן הצהוב: כל מה שבריא בכורכום
      לא תאמינו מה שום יעשה לבריאות שלכם
      כל הסיבות להחזיק סרפד במטבח

      1. לחיזוק הגוף
      פטריית שיטאקי מכילה את המינרל גרמניום שמהווה נוגד חימצון רב עוצמה. בשל כך היא מחזקת את מערכת החיסון, ממריצה ומחייה, ולכן יעילה נגד שפעת ומחלות ויראליות אחרות.

      במחקר שנעשה בקרב חולי איידס נבדקה השפעתו של החומר הפעיל בפטריה הנקרא לנטיאן. במחקר נמצא כי בקרב חולים שקיבלו טיפול המשולב עם לנטיאן חלה עלייה גדולה יותר במספר תאי הדם הלבנים מסוג CD4. המשמעות של כך היא שהפטריה מחזקת את מערכת החיסון.

      2. לחיזוק הליבידו
      הפטריה היפנית נחשבת כמגבירת לבידו. היא משפרת את האון הגברי ומגבירה את החשק המיני בשל היותה ממריצה ומחזקת.

      3. להורדת כולסטרול
      לשיטאקי פעילות המאזנת ומורידה את רמות הכולסטרול בדם, כיוון שהיא מעכבת הצטברות של רובד טרשתי על דפנות כלי הדם.

      4. במקום שמש
      פטרית שיטאקי מכילה כמות נכבדת של חומר הקרוי ארגוסטרול שמעודד את הייצור של ויטמין D בגוף. ויטמין D, הקרוי גם ויטמין השמש, חסר לרוב האנשים וחשוב להרבה מאוד מערכות בגוף, כמו מערכת השלד, מערכת החיסון ומערכת הפריון.

      5. מאריכה חיים
      מבדיקה סטטיסטית נמצא כי בישובים שבהם מגדלים פטריות שיטאקי ביפן ובסין תוחלת החיים של המקומיים ארוכה משמעותית ביחס למקומות אחרים בעולם.

      מרק מיסו עם פטריות שיטאקי (ShutterStock)
      מרק מיסו עם פטריות שיטאקי (אילוסטרציה: shutterstock)

      6. הקלה על תופעות הלוואי של כימותרפיה
      במחקרים שנעשו ביפן בקרב חולים בסרטן של מערכת העיכול נמצא כי לפטריה השפעה אנטי סרטנית והיא מגדילה את אחוזי ההישרדות של החולים. עוד עובדה מעניינת שנמצאה במחקר נוגעת לעובדה כי לפטריה יכולת להפחית את תופעות הלוואי של טיפולים כימותרפיים בקרב חולי סרטן, ולכן רצוי לשלבה בעת מתן טיפולים אלו.

      איך אוכלים שיטאקי?
      פטריית שיטאקי מתאימה לבישול אסייתי ולמרקים. טעמה דומיננטי וחזק, ולכן כדאי להיזהר בכמויות שבהן משתמשים. השיטאקי משתלבת נהדר גם בפסטות, נודלס, אומלטים, ירקות מוקפצים, קישים וסלטים, ובתבשילי בשר, עוף, דגים ועוד.

      המדריך השלם לבישול פטריות

      בניגוד לדעה הרווחת שאסור לשטוף פטריות - בהחלט אפשר לנקות את הפטריות במים לפני הבישול. וטיפ נוסף: כדאי להסיר את הרגל של הפטריה כיוון שהיא קשה יחסית, אבל אין סיבה לא ליהנות מהערכים התזונתיים שמסתתרים בה - רגל הפטריה מתאימה מאוד למרקים, צירים ותבשילים בבישול ארוך.

      בשימוש בפטריות שיטאקי יבשות, יש להשרות אותן במים רותחים במשך 20-10 דקות. מי ההשריה סופחים את טעמי הפטריות ויכולים לשמש כציר בעת הבישול.

      מתכוני שיטאקי:
      נתחי פרגיות מוקפצים עם פטריות שיטאקי
      מתכון לנודלס עם שיטאקי ללא גלוטן
      מתכון לאורז מלא עם שיטאקי ובטטה

      עדי גולדנברג היא נטורופתית N.D ובעלת קליניקה לנטורופתיה