פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      העשירייה הפותחת: אילו מזונות הכי בריאים לעיניים?

      אין כמעט בית בישראל שבו דילגו על המנטרה: "תאכל גזר, זה בריא לעיניים". נכון, גזר הוא באמת בריא לעיניים, אך מסתבר שיש עוד שלל מזונות בריאים לא פחות. הרשימה שתפקח לכם את העיניים

      סלט תרד טורקי (אפיק גבאי)
      סלט תרד בריא לעיניים (צילום: אפיק גבאי)

      העין היא אחד האיברים הכי רגישים והיא באה במגע עם הסביבה החיצונית, לכן גם חשופה לנזקי קרינת השמש, חמצן, וירוסים, חיידקים, עשן ופיח. נקודת התורפה של העין היא לא רק החשיפה החיצונית אלא גם העובדה שהיא מכילה כלי דם קטנטנים ונימי דם שדואגים לתפקודה והזנתה של העין, ולכן עליהם להישאר נקיים ופתוחים לזרימת דם תקינה. אחת האסטרטגיות החשובות לשמירת בריאות העין היא תזונה מותאמת. הדיאטנית הקלינית, טל חייקין, ממליצה על עשרת המזונות שיסייעו לכם לשמור ולהגן על העיניים.

      תזונה דלה בכולסטרול ושומן רווי

      ירקות פירות וזרעים, בדומה לעין, חשופים במשך שעות רבות לקרינת השמש, לנזקי חמצון, ולוירוסים וחיידקים, לכן הם מייצרים חומרי הגנה מפני נזקים אפשריים אלו, כדוגמת חומרי הצבע, הטעם והריח האופייניים ומאות כימיקלים נוספים. כשאנחנו אוכלים את הפרי, הירק או הזרע אנחנו זוכים בחבילה מגנה הכוללת מולטי ויטמין ונוגדי חמצון חזקים.
      חייקין מציינת כי העין מיוחדת במינה מכיוון שהיא דורשת חומרים מסויימים על מנת לשמור על בריאותה. מומלץ לצרוך תזונה דלה בכולסטרול ושומן רווי, על מנת למנוע את התהליך הטרשתי גם בנימי העיניים. זאת בנוסף לתזונה עשירה בנוגדי חמצון שמונעת פגיעה בתאים ובתפקוד הכללי של העין.

      המזונות הבריאים לעיניים

      עלי קייל / עלי תרד:
      מכילים שני פיגמנטים צהובים ממשפחת הקרטנואידים, לוטאין וזיאקסנטין. כאשר הם מבושלים, רמת הפיגמנטים עולה פי שניים ויותר. שני הפיגמנטים הם נוגדי חמצון חזקים, הספציפיים לעין, והם מרוכזים בהגנה על המקולה – מרכז הראייה (הכתם הצהוב שעל הרשתית). קייל ותרד מכילים את הריכוזים הגבוהים בטבע של לוטאין וזיאקסנטין, שתפקידם העיקרי הוא לסנן את הקרינה המזיקה המגיעה מהשמש.

      אבוקדו:
      נחשב לאחד הפירות העשירים ביותר בפיגמנט הצהוב לוטאין. האבוקדו מכיל רמה גבוהה של נוגדי חימצון חשובים לבריאות העין כמו ויטמין A - המשתתף בתגובה כימית המתרחשת בתאי הרשתית, האחראיים על ראיית לילה, וויטמין E - נוגד חמצון חזק מאוד, המגן על דפנות התאים ומונע חמצון של הכולסטרול הרע ושקיעה שלו בכלי הדם והצרתם.

      אבוקדו (ShutterStock)
      טוב ללב ולעיניים (אילוסטרציה Shutterstock)

      אפרסמון:
      עשיר בזיאקסנטין, ויטמין C וויטמין A. בנוסף הוא עשיר בטנינים- תרכובת נוגדת חימצון רבת עוצמה, הזורמת בדם, ומונעת את הפגיעה בתאי העין, כלי הדם וחימצון הכולסטרול.

      דלעת:
      מכילה בטא קרוטן, ויטמינים ונוגדי חמצון רבים. הדלעת מכילה הרבה נחושת, המשתתפת בהגנה מפני רדיקלים חופשיים הפוגעים בתאי העין ובכלי בדם.

      טחינה:
      מכילה שפע של אבץ. גם הוא כמו הנחושת, משתתף בהגנה מפני רדיקלים חופשיים בכלי הדם ובתאי העין.

      אגוזי ברזיל:
      מכילים כמות גבוהה של סלניום, יסוד קורט שמשתתף בפעילותם של אינזימים נוגדי חמצון חזקים מאוד.

      אפרסמון (ShutterStock)
      אפרסמון, עשיר בתרכובת נוגדת חימצון רבת עוצמה (אילוסטרציה Shutterstock)

      גויאבה:
      אחד הפירות העשירים ביותר בוויטמין C. מעבר לכך, שוויטמין C הוא נוגד חמצון בפני עצמו, הוא גם אחראי על פינוי הרדיקל, מנוגדי חמצון אחרים כגון אבץ ונחושת.

      רימון:
      מכיל כמויות גבוהות של אנטוציאנינים - פיגמנט אדום-סגול המשמש כנוגד חמצון רב עוצמה, הזורם בכלי הדם הקטנים של העין ומגן עליהם מבפנים.

      גזר:
      הוא מוכר מאז ומתמיד כירק בריא מאוד לעיניים. יש בו ויטמין E והרבה מאוד מהפיגמנט הכתום, הבטא-קרוטן. הבטא קרוטן הינו אנטיאוקסידנט חזק מאוד, והוא אבן הבניין של ויטמין A, הגוף יודע להמיר את הבטא-קרוטן לוויטמין A, הקשור לראיית לילה. עודף של ויטמיןA בתזונה הוא רעיל, אולם עודף של בטא קרוטן אינו רעיל.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      הבריאות נמצאת בצבע (אילוסטרציה Shutterstock)

      אגוזי מלך:
      מקור לחומצת שומן אומגה 3, המהווה מרכיב חשוב בקולטני האור הנמצאים ברשתית העין. ישנן עדויות מחקריות כי חומצת שומן אומגה 3 מונעת יובש בעין. בנוסף, האגוזים גם עשירים בנוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים שמגנים על העין.