וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מותו של רוני דניאל: מהם גורמי הסיכון לאירוע לבבי?

עודכן לאחרונה: 26.7.2021 / 15:32

מותו של העיתונאי רוני דניאל בגיל 73 הפתיע רבים והעלה שוב את השאלה הכואבת - מה גורם לאדם לאבד כך את חייו. בדקנו מהם הגורמים לאירוע לבבי ומה ההבדל בין התקף לדום לב

בווידאו: השרים לפיד גנץ וליברמן סופדים לרוני דניאל/צילום: ערוץ הכנסת

הפרשן הצבאי רוני דניאל הלך היום לעולמו כשהוא בן 73. סיבת המוות של דניאל, שהשאיר אחריו אישה ושלושה ילדים, עדיין נבדקת, אולם ככל הנראה מדובר באירוע לבבי. דניאל, מעשן כבד זה שנים רבות, חש לא בטוב לאחרונה, לפי דיווחים של חבריו לערוץ.

מחלות לב וכלי דם נחשבות לגורם הסיכון הגדול ביותר למוות מוקדם בכל רחבי העולם. למחלות לב יש לא מעט גורמי סיכון ידועים, בהם עישון, השמנה, חוסר פעילות גופנית, לחץ דם גבוה או כולסטרול, תזונה לקויה, היסטוריה משפחתית וגם מתח.

איך עישון משפיע על בריאות הלב?

"החומרים הננשפים במהלך עישון סיגריות משפיעים על המערכת הלבבית בכמה אופנים. ראשית, החומרים שבסיגריות פוגעים בתקינות הדופן הפנימית של כלי הדם. הפגיעה בדופן הפנימית גורמת לכך שיוכלו להצטבר שם חומרים כמו למשל חלקיקי כולסטרול שיוצרים את הפלאק הטרשתי. עם הזמן הפלאק הזה הולך ונבנה וגורם להיצרות של העורק", מסבירה ד"ר ענבר נרדי אגמון, מומחית לרפואה פנימית ומתמחה בקרדיולוגיה.

עוד בוואלה!

70% ממקרי המוות ממחלות לב מתרחשים בגלל 14 הגורמים האלה

לכתבה המלאה

"עוד מנגנון הוא כיווץ של כלי דם קטנים, אשר מוריד את אספקת הדם ואיתו אספקת החמצן התקינה הדרושה לרקמה. בנוסף, אזורי פגיעה בדופן הפנימית של כלי הדם הינם מועדים לפורענות - באזורים אלו עשויים להיווצר קרישי דם שיגרמו לחסימה מיידית ומהירה של העורק (אלו בדרך כלל המקרים הדרמטיים יותר)", מוסיפה ד"ר נרדי אגמון. "במנגנון נוסף, עישון רב שנים שפוגע בריאות עשוי להקשות ולהשפיע לרעה גם על עבודת צד ימין של הלב".

איך מזהים התקף לב?

הגורם העיקרי להתקף לב הוא מחלת לב שבה מתרחשת היצרות של כלי הדם הכליליים בשל הצטברות שומן בדופן שלהם. הסיכוי להיצרות כלי הדם ולהתקף לב עולה עם היסטוריה משפחתית של מחלות לב, אורח חיים לא בריא ומחלות כמו סוכרת.

התסמינים הטיפוסיים לאירוע לב הם כאבים בחזה. הכאב יכול להקרין לבטן, לכתפיים, לצוואר, לגרון, ללסת התחתונה או לשיניים. הכאב יכול להיות עדין בהתחלה ולהתפתח בהדרגה במשך דקות עד שעות. תסמינים נוספים הם קוצר נשימה, בחילות, הקאות או גיהוקים, דופק חזק ותחושה של פעימות חסרות, עייפות או תחושת עילפון. יש לציין כי כמעט מחצית מכלל התקפי הלב הם התקפים שקטים שמתרחשים ללא כל סימפטומים, או עם תסמינים לא אופיינים.

ממה נגרם דום לב?

דום לב יכול להיגרם כתוצאות מסוגים שונים של הפרעות קצב, שהן שינויים חשמליים בלב שגורמים על פי רוב לעלייה מהירה מאוד ומסוכנת בקצב הלב או לפעימות מהירות ובלתי סדירות, ובחלק מהמקרים גם להאטה קיצונית בקצב הלב. דום לב נפוץ יחסית, וגורם לכ-15 אחוזים ממקרי המוות במדינות המתועשות, למרות שמחקרים קטנים מראים מספרים מעט נמוכים יותר. זוהי בכל מקרה הסיבה השכיחה ביותר למוות בעולם המערבי.

רוני דניאל. משה שי, פלאש 90
רקע של מחלות לב מעלה את הסיכון לדום לב. רוני דניאל/פלאש 90, משה שי

ישנם מספר גורמים שעלולים לגרום לדום לב, אך הנפוץ ביותר הוא הפרעת קצב של חדרי הלב. הסיכון לכך גדל במקרים של הפרעה לאספקת הדם ללב עצמו או שינויים מבניים של הלב (קרדיומיופתיה היפרטרופית- עיבוי שריר הלב). גורמי סיכון נוספים שנקשרו לדום לב הם לחץ קיצוני, נפשי או פיזי, שגורם לעלייה חריגה בקצב הלב בייחוד אצל אנשים עם בעיית לב בסיסית.

גורמי סיכון רבים נקשרו לאירוע כזה, ביניהם כמובן היסטוריה אישית או משפחתית של מחלות לב והיסטוריה משפחתית של מוות פתאומי. בנוסף, מצבים רפואיים כמו דום נשימה חסימתי בשינה, עודף משקל קיצוני ואפילו מגורים באזורים שבהם זיהום אוויר גבוה, נמצאו כקשורים לסיכון מוגבר למוות לבבי פתאומי.

מה ההבדל בין דום לב להתקף לב?

למרות שלעיתים יש בלבול בין המונחים, דום לב ואוטם שריר הלב (התקף לב) שונים זה מזה. אוטם שריר הלב נוצר כתוצאה מחסימה בעורקים, שגורמת להאטה או להפסקה מלאה של זרימת הדם לאיזורים שונים בלב. דום לב מתרחש כתוצאה משיבוש בפעילות החשמלית של הלב.

שני המצבים גם קשורים אחד לשני - אוטם שריר הלב הוא אחד הגורמים שעלולים להוביל בסופו של דבר גם להפרעה קטלנית בקצב הלב ולדום לב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully