וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התסמינים המוזרים שמגיעים רגע לפני התקף לב

התקף לב הוא מצב רפואי מפחיד מאוד. בעוד שהגורמים לו ידועים, הסימנים המקדימים שלו עדיין מבלבלים והם לא נגמרים בלחץ וכאב בחזה. אלה כל התסמינים שאנשים מדווחים עליהם

אשה עוברת התקף לב. ShutterStock
אל תאמינו לתמונה. התקף לב גם יכול להתבטא בכאב בטן. אישה מחזיקה את החזה/ShutterStock

כשמדברים על התקפי לב, רוב האנשים יחשבו שהסימן המובהק הוא כאב בחזה. אבל מסתבר שזה ממש לא התסמין היחיד. מחקר דני חדש מצא כי כמעט 1 מכל 4 התקפי לב עשויים להופיע עם תסמינים לא טיפוסיים, כגון עייפות קיצונית, קשיי נשימה או כאבי בטן.

לצורך המחקר, שפורסם ב-European Heart Journal-Acute Cardiovascular Care, החוקרים ניתחו נתוני שיחות הקשורות להתקף לב לקו סיוע רפואי הפועל 24 שעות ביממה בדנמרק, וכן למוקד חירום, בין השנים 2014-2018. מתוך 7,222 שיחות שאחריהן הגיעה אבחנה של התקף לב תוך שלושה ימים, כאב בחזה היה התסמין הראשוני הנפוץ ביותר (72 אחוזים). אך ל-24 אחוזים מהמטופלים היו תסמינים לא טיפוסיים, כאשר הנפוצים ביותר היו בעיות נשימה.

"תסמינים לא טיפוסיים היו השכיחים ביותר בקרב אנשים מבוגרים, במיוחד נשים", אמרה עורכת המחקר אמאלי ליקמרק מולר מבית החולים נורדסלילנדס בהילרוד, דנמרק. "זה מצביע על כך שהמטופלים לא היו מודעים לכך שהתסמינים שלהם דורשים התייחסות דחופה". לדבריה, לרבע מהחולים היו תסמינים לא טיפוסיים של התקף לב, והשכיחים ביותר היו בעיות נשימה

המחקר מצא כי לתסמינים הלא ברורים האלה היה מחיר כבד. ל-76 אחוזים מהמתקשרים לקו הסיוע שחוו כאבים בחזה שלחו אמבולנס, לעומת 17 אחוזים מאלו שחוו תסמינים לא טיפוסיים.

לאחר שהכניסו משתנים כמו גיל, מין, השכלה, סוכרת, התקף לב קודם, אי ספיקת לב ומחלת ריאות חסימתית כרונית, החוקרים חישבו כי שיעורי התמותה אחרי 30 יום, שהיו 4.3 אחוזים לחולים עם כאבים בחזה ו-15.6 אחוזים לאלה שחוו תסמינים לא טיפוסיים.

חרדה, קשיי נשימה ונזקים נוירולוגיים: התופעות איתן מתמודדים מחלימי קורונה
08.11.20. רוני כנפו
קשיי נשימה הם סימפטום לא מאוד נדיר. גבר בבדיקת רופא/רוני כנפו

"ביחד, התוצאות שלנו מראות כי חולים בהתקף לב עם כאבים בחזה היו בעלי סיכוי גבוה פי שלושה לקבל אמבולנס חירום מאשר אלו הסובלים מתסמינים אחרים", אמרו החוקרים. "אנשים עם תסמינים לא טיפוסיים התקשרו לעיתים קרובות לקו העזר ולא לקו החירום, דבר שיכול להצביע על כך שהתסמינים שלהם היו קלים יותר, או שהם לא היו מודעים לחומרתם", הוסיפו. "תסמינים מעורפלים עשויים לגרום לכך שצוותי הבריאות מפרשים אותם לא נכון כלא דחופיפ".

כל התסמינים הקיימים

התסמינים הטיפוסיים לאירוע לב הם כאבים בחזה. הכאב יכול להקרין לבטן, לכתפיים, לצוואר, לגרון, ללסת התחתונה או לשיניים. הכאב יכול להיות עדין בהתחלה ולהתפתח בהדרגה במשך דקות עד שעות. תסמינים נוספים כאמור הם קוצר נשימה, בחילות, הקאות או גיהוקים, דופק חזק ותחושה של פעימות חסרות, עייפות או תחושת עילפון.

למרות שבתקופת הקורונה חלה עליה במקרים של התקפי לב בישראל, היא נחשבת בין המדינות היחידות בעולם שהתקפי לב היא שנייה סיבת התמותה השנייה לסרטן, ברוב המדינות זו הסיבה השכיחה ביותר. הגורם העיקרי להתקף לב הוא מחלת לב שבה מתרחשת היצרות של כלי הדם הכליליים בשל הצטברות שומן בדופן שלהם. הסיכוי להיצרות כלי הדם ולהתקף לב עולה עם היסטוריה משפחתית של מחלות לב, אורח חיים לא בריא (עישון, השמנת יתר) ומחלות כמו סוכרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully