וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מצבים שמרגישים כמו צרבת אבל הם מסוכנים יותר

אם הייתן בהריון או סתם הגזמתם עם החריף בטח חוויתם לא פעם ולא פעמיים צרבות לא נעימות. לרוב מדובר במצב זמני קצר שחולף, אבל יש כמה מקרים שכדאי שתבדקו אם הרקע לצרבת הוא לא רציני יותר

אישה סובלת מכאבים בחזה. ShutterStock
תחושת "שריפה" בבית החזה. אישה מחזיקה בחזה/ShutterStock

צרבת היא תחושה של "שריפה" בבית החזה שמופיעה לרוב לעיתים רחוקות, לרוב אחרי ארוחה. מחקרים מצאו כי 40 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת תתלונן על צרבת לפחות פעם בשנה, ועד כ-20 אחוזים תסבול מצרבת פעם בשבוע.

כאשר מדובר בבעיה תדירה היא יכולה להיות קשורה להרגלים שונים כמו למשל עודף משקל, עישון, שתיית אלכוהול או שתיית קפה מרובה. בנוסף לכך, ישנם מצבים רפואיים שיכולים להוביל לצרבת כמו למשל דלקות בקיבה ובמערכת העיכול. אז איך יודעים שמדובר בצרבת ולא במשהו אחר? הנה כמה מצבים שמחייבים בדיקה:

רפלוקס קיבתי ושטי (GERD)

צרבות הן דבר שקורה לכולנו מדי פעם, אבל אם הן מופיעות כמה פעמים במהלך השבוע, ולאורך שבועות, יכול להיות שאתם סובלים מרפלוקס קיבתי ושטי. תופעה זו היא מצב שבו תכולת הקיבה זורמת בחזרה מן הקיבה אל תוך הוושט. מצב זה יוצר את הצריבה, אבל הוא יכול גם לגרום לתופעות לוואי קשות יותר.

אם אתם סובלים מהתסמונת חשוב לזכור כי אכילה מספקת הקלה נקודתית, שמתפוגגת לאחר שהאוכל מתעכל. מומחים אף מזהירים כי לאחר האכילה ההשפעה אף עלולה להיות עוצמתית וכואבת יותר. לכן, כדאי להיוועץ ברופא ובתזונאי כדי למצוא את הדרך הנכונה להתגבר על הבעיה.

יכול להיות שזה התקף לב?

הסימפטומים של צרבת יכולים ליצור תחושות דומות לאלה של התקף לב או תעוקת לב - כאב בחזה שנוצר בגלל ששריר הלב אינו מקבל די דם. העובדה הזו יכולה ליצור בלבול, אבל ישנם כמה כללי אצבע להבדיל בין צרבת להתקף לב. למשל, צרבת בדרך כלל מחמירה כששוכבים ויכולה להשאיר טעם חמוץ בפה. עם זאת, אפילו רופאים מנוסים לא תמיד יכולים להבחין בהבדל בסימפטומים. לכן, אם יש לכם כאב מתמשך בחזה ואינכם בטוחים מה זה, כדאי לפנות לרופא או אפילו לחדר המיון.

כאב בטן. ShutterStock
הכאב מתחיל לרוב אחרי הארוחה. אישה מחזיקה בבטנה/ShutterStock

אבני מרה

אבני מרה נוצרות לרוב ממשקעים של כולסטרול וסידן שהתקשו והפכו למעין אבנים. אבן מרה החוסמת את צינור המרה יכולה לגרום להתכווצות בצד האמצעי או הימני העליון של הבטן. לעתים קרובות הכאב מתחיל ממש לאחר האכילה - בדומה לצרבת. אם אתם סובל מכאבי בטן עקביים לאחר האכילה שאינם עוברים גם אם נטלתם תרופות נוגדות חומצה כדאי לראות רופא.

בקע סרעפתי

בקע סרעפתי הוא בקע פנימי ולכן פעמים רבות קשה יותר לאיבחון משום שאינו נראה לעין. רוב הסובלים מבקע סרעפתי עוברים בירור לכאבי בטן או כאבים בחזה וסובלים בעיקר מצרבות שנגרמות מעלייה של מיצי קיבה לוושט.

הבקע נראה לעיתים בצילום רנטגן כאשר הקיבה נראית מעל גובה הסרעפת בתוך בית החזה או במהלך בדיקת גסטרוסקופיה שבה מוחדר צינור עם מצלמה לצורך בדיקה של מערכת העיכול העליונה. למרות שרבים מהסובלים מבקע סרעפתי מטופלים באופן שמרני, כלומר, באמצעות תרופות להקלה על חומציות, במקרים מסוימים בשל סוג הבקע או אם נגרמים סיבוכים כמו חסימת מעיים יש צורך בתיקון ניתוחי של הבקע.

כיב קיבה (אולקוס)

כיב בקיבה הוא למעשה פצע ברירית שמצפה את הקיבה. כאב של כיב בקיבה יכול להיות מורגש בבטן העליונה ומעלה אל בית החזה, ולעיתים יכול להיות דומה לכאב של צרבת. הכאב מתגבר לרוב כשהבטן ריקה, ואליו יכולות להתלוות תופעות של בחילות והקאות. בחלק מהמקרים הכיב יכול לעבור לבדו, אבל לרוב תדרשו לטיפול נוסף שיביא להחלמה מלאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully