פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      6 דרכים מפתיעות שבהן אפילו כוס אחת של קפה משפיעה על מערכת העיכול שלכם

      חלק מאמינים שהוא מצוין לבריאות, אחרים מזהירים שהוא אויב מסוכן, אבל האמת על המשקה הכל כך פופולרי הזה עוברת איפשהו באמצע. מהריצות לשירותים עד הפחתת הסיכון למחלות - כך הקפה באמת משפיע על הבטן שלכם

      6 דרכים מפתיעות שבהן אפילו כוס אחת של קפה משפיעה על מערכת העיכול שלכם

      בסרטון: 5 עובדות על קפה

      כנראה שלא משנה מה נספר לכם על קפה - זה לא ישנה את העובדה שתמשיכו לשתות אותו בכל יום - והרבה. למרבה המזל, לא מדובר בכזה משקה מאיים ומסוכן כמו שחלק מהאנשים מנסים לתייג אותו. למעשה, הוא תורם לשיפור הבריאות במגוון דרכים ואפילו, על פי מחקרים מסוימים, עוזר להאריך את תוחלת החיים.

      אבל יש השפעה אחת של הקפה שאתם לא צריכים אף מדען כדי להכיר - ההשפעה על מערכת העיכול. מספיק לקחת כמה לגימות מהמשקה המריר כדי להרגיש שמשהו קורה שם - גם אם אתם לא בדיוק יודעים להסביר מה זה. אז זה הזמן לגלות בדיוק מהן התחושות המשונות האלו שנגרמות על ידי הקפה וחשוב מכל, האם הן טובות לכם או דווקא מסוכנות:

      עוד בנושא:
      האם אנשים שאוהבים קפה ובירה משקרים לעצמם?
      האם קפה נטול קפאין הוא בהכרח בריא יותר?
      האם קפאין באמת יעיל לשיפור הביצועים הגופניים?

      1. הוא מאיץ את פעילות מערכת העיכול

      לא צריך לשתות יותר מדי קפה כדי להרגיש מיד את הצורך לרוץ לשירותים. אז למה זה קורה? ובכן, מתברר שהקפה באמת מאיץ במידה מסוימת את תהליך העיכול ויש לכך, ככל הנראה, שתי סיבות: ראשית, המשקה מעודד המפרשה מוגברת של רוק, של נוזל מרה ושל אנזימי העיכול פפסין וגסטרין.

      גיף קפה קר (Giphy)
      (צילום: Giphy)

      בנוסף, במחקר שערכו באחרונה חוקרים מאוניברסיטת טקסס נמצא כי אפילו קפה נטול קפאין מאיץ גם את פעילות המעיים עצמם. במחקר, המדענים השקו עכברי מעבדה בקפה רגיל וגם בנטול קפאין. בנוסף, הם שמו פולי קפה מסוגים שונים בצלחת פטרי עם חיידקים ממערכת העיכול של העכברים.

      להפתעתם, הם גילו כי הקפה הצליח לדכא את שגשוגם של חיידקים מסוימים בדרך שעל פי הערכתם סייעה להאיץ את פעילות המעיים. החוקרים מאמינים כי ההשפעה הזאת מתרחשת גם בבני אדם. עד כה מדענים ידעו שהקפה מאיץ את פעילות המעיים - אבל הסיבה נותרה בגדר תעלומה.

      2. הוא עוזר לכם לספוג יותר חומרים מזינים מהאוכל

      למען האמת, לא רק קפה מסייע לגוף שלכם בהיבט הזה - אלא כל מאכל או משקה שנחשבים מרירים. קודם הזכרנו שהקפה מעודד הפרשה מוגברת של רוק ומיצי עיכול. אז מתברר שיש לכך השפעה נוספת וחיובית על הגוף שלכם. השיעור הגבוה של מיצי העיכול מאפשר למערכת העיכול לספוג יותר חומרים מזינים מהמזון שאתם אוכלים - לרבות פחמימות, שומנים, חלבונים, ויטמינים ומינרלים. כך אתם למעשה מפיקים יותר תועלת ממה שאתם מכניסים לגוף.

      3. הוא מגביר את הסיכון לצרבת ולקלקול קיבה

      אז אחרי שהיללנו את היתרונות של הקפה - הנה החלקים הפחות טובים בשתייה שלו. לקפה יש רמת חומציות גבוהה יחסית, מה שעלול לגרום להצטברות לא רצויה של מיצי קיבה ומרה ולהוביל לבעיות לא כל כך רצויות כמו צרבת, שלשולים ובאופן כללי אי נוחות בבטן.

      רוגלעך (ShutterStock)
      משהו קטן ליד הקפה יפתור את הבעיה. רוגעלך (צילום: ShutterStock)

      אז מה אפשר לעשות? הדרך הטובה ביותר להימנע מהתחושות הלא נעימות האלו הוא לשתות את הקפה ביחד עם הארוחה ולא "על בטן ריקה". כך תוכלו לתת לקיבה שלכם משהו לעכל ותעסוקה לכל המיצים שמופרשים בה. עדיף שאלו יהיו מאכלים עם רמת חומציות נמוכה כמו ירקות או קטניות, בעדיפות לעדשים, קינואה או בורגול.

      4. הגוף שלכם לפעמים מתבלבל בין קפה לגלוטן

      זה אולי נראה די משונה, אבל הגוף שלנו לפעמים מגיב לקפה בצורה דומה לתגובה שלו לגלוטן. לרוב האנשים זה לא כל כך משנה, אבל כשאנשים שרגישים לגלוטן שותים קפה, במקרים מסוימים עלולה להתפתח אצלם תגובה אלרגית שכוללת מיגרנות, חולשה ועייפות - מה שיגרום להם דווקא לרצות להכין לעצמם עוד כוס קפה - אך זה כנראה לא יהיה רעיון מוצלח כל כך.

      במחקר מ-2013 גילו מדענים כי קפה מעובד שמגיע גרוס או באבקה, עלול להפעיל תגובה אלרגית אצל רגישים לגלוטן. הם מעריכים שהסיבה לכך היא לא הקפה עצמו, אלא שתהליך הייצור של קפה כזה משנה את הרכב החלבונים שלו בצורה שגורמת לגוף לחשוב שמדובר בגלוטן ולפתח את התגובה האלרגית. לכן, הם ממליצים לרגישים לגלוטן לצרוך קפה אורגני או כזה שנטחן במקום כדי להימנע מהתגובה האפשרית הזאת.

      5. הוא מפחית דלקות בקיבה

      בזמן שתיית הקפה הקיבה שלכם עלולה להרגיש קצת לא רגועה או יציבה - אבל האמת שבאופן מפתיע, בפועל הקפה דווקא עושה לה טוב. קפה מכיל תרכובות פנוליות, שהן למעשה כימיקלים שמשפרים את מאזן החיידקים בדרכי העיכול. בכך הקפה גורם לכך שיהיו במעיים שלכם יותר חיידקים טובים, מה שמפחית דלקות בדרכי העיכול ותורם לשיפור הבריאות הכללית של המערכת הזאת.

      6. גם שלפוחית השתן מרוויחה ממנו

      נכון, שלפוחית השתן היא טכנית לא חלק ממערכת העיכול - אבל גם הבריאות שלה משתפרת כתוצאה משתייה של קפה. לדוגמה, מחקר אחד מצא כי אנשים ששותים לפחות שתי כוסות קפה ביום מצויים בסיכון נמוך משמעותית לסבול מאבנים בדרכי השתן - בעיה לא נעימה בכלל שבהחלט עדיף להימנע ממנה. מחקרים אחרים מצאו כי חובבי קפה גם נהנים מסיכון נמוך יותר לדלקות בדרכי השתן.