פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האם קפה נטול קפאין הוא בהכרח בריא יותר?

      לא ברור מי החליט להוציא את הקפאין מהקפה הכל כך אהוב, אבל לא מעט אנשים בוחרים לפתוח את הבוקר שלהם עם נטול. יש מי שטוען שזה מתעכל אצלו טוב יותר ואחרים נשבעים שזה פחות מזיק מקפה רגיל. האם הם צודקים או שמדובר באופנה מיותרת של אנשים משועממים מהעולם המערבי?

      האם קפה נטול קפאין הוא בהכרח בריא יותר?

      קפה הוא בין המשקאות הפופולריים בעולם והוא פותח למאות מיליונים את הבוקר. יש אנשים שנשבעים שהם לא יכולים להעביר את היום בלי שלוש כוסות קפה ואילו אחרים יסתפקו באחת - ולמרות זאת לא מעט שתייני קפה ינסו לצמצם את צריכת הקפאין שלהם, מכל מיני סיבות ויבחרו בקפה נטול קפאין. אם קפה נטול קפאין הוא למעשה קפה רגיל, רק בלי הקפאין, האם הוא טומן בחובו יתרונות או חסרונות בריאותיים אחרים?

      עוד בנושא:
      קופי טו גו: למה קפה שולח אותנו לשירותים?
      אפילו לא חייבים לשתות אותו: ריח של קפה גורם למוח להתעורר
      6 שיטות שיהפכו את כוס הקפה שלכם לבריאה הרבה יותר

      נתחיל מהתחלה. מה זה בעצם קפה נטול קפאין? מדובר בקפה שעשוי מפולי קפה ש-97 אחוזים מהקפאין בהם הוצא באמצעות טכניקות שונות לפני שהם נקלו ונטחנו. הערך התזונתי של קפה נטול קפאין זהה לקפה רגיל, מלבד כמובן כמות הקפאין. הטעם והריח לעומת זאת עשויים להיות שונים ויכולים להיות עדינים יותר ופחות עוצמתיים. חשוב לדעת כי גם בקפה נטול קפאין יש מעט קפאין - בין 3 ל-5 מיליגרם בממוצע לכוס אחת. זאת לעומת בין 70 ל-140 מיליגרם בכוס קפה רגיל אחת. -תלוי בסוג הקפה, בהכנה שלו ובגודל הכוס.

      קפה אלגנטי (ShutterStock)
      זהב שחור או משקה מיותר? כוס קפה (צילום: shutterstock)

      קפה הוא כאמור אחד ממרכיבי התזונה המערבית שנחקרו הכי הרבה על ידי מדענים ותזונאים, ועדיין אין תשובה חד משמעית לגבי הכמות שמומלץ לצרוך. הממוצע המיטיב במחקרים עומד על שלוש כוסות והמרכז הרפואי הנחשב מאיו קליניק ממליץ שלא לצרוך מעל 400 מ"ג בכל יום. אחד היתרונות הברורים של המשקה הוא התכולה הגבוה של נוגדי החמצון, ובקפה נטול קפאין תמצאו כמעט את אותה הכמות של מרכיבים אלה שתמצאו בכוס קפה רגיל. אולי קצת פחות, בגלל תהליך הוצאת הקפאין מהפולים.

      נוגדי החמצון העיקריים בקפה רגיל ונטול הם חומצות הידרוקינמיות ופוליפנולים והם יעילים מאוד בנטרול תרכובות שנקראות רדיקלים חופשיים שגורמות נזקים לתא. נוגדי החמצון מפחיתים את הנזק החמצוני, ועשויים לסייע במניעת מחלות כרוניות כמו מחלות לב, סרטן וסוכרת מסוג 2. בנוסף לנוגדי חמצון, הקפה מכיל גם כמויות קטנות של חומרים מזינים: כוס אחת של קפה נטול קפאין מספקת 2.4 אחוזים מהצריכה היומית המומלצת של מגנזיום, 4.8 אחוזים אשלגן ו -2.5 אחוזים מניאצין, או ויטמין B3. זה אולי לא נשמע כמו הרבה חומרים מזינים, אבל אם אתם שותים 2-3 (או יותר) כוסות קפה ליום - זה כבר משמעותי.

      אז מה בריא יותר?

      ומה באשר ליתרונות אחרים, האם הם קשורים בקפאין שבקפה או במרכיבים אחרים? זו שאלה שקצת קשה לענות עליה מפני שמרבית המחקרים שנערכים על קפה עוסקים בקפה רגיל ולא נטול. למרות שהיתרונות שלהם כמעט זהים בכל מה שקשור למניעת מחלות, יש כמה יתרונות שניתן לשייך לקפה רגיל לעומת נטול, זאת בשל נוכחות הקפאין המעורר. בין היתרונות האלה ניתן למנות שיפור המטבוליזם ושריפת השומן, שיפור היכולת הגופנית, שיפור מצב הרוח והזיכרון והורדת הסיכון למחלות כבד שונות.

      ואיפה היתרון של קפה נטול? ובכן, היתרון הזה קיים בעיקר אצל נשים בהריון שהקפה הרגיל עלול להאיץ את קצב הלב של העובר ואצל וחולים הסובלים מלחץ דם גבוה ולא מוכנים לוותר על כמה כוסות קפה ביום. ובכל מקרה גם לאנשים אלה אין מניעה לשתות קפה רגיל, רק במינונים נמוכים יותר. כך או כך, בסוף זה יותר עניין של טעם ופחות של בריאות.

      .