פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      למה אסור לכם לשתות קפה לפני תשע בבוקר?

      לא ברור מתי ואיך הפך קפה בבוקר להרגל של מיליארדי אנשים בעולם. אבל האם אנחנו בכלל אמורים לשתות אותו איך שאנחנו מתעוררים?

      אילוסטרציה (ShutterStock , Gyorgy Barna)
      חרא של הרגל? (צילום: shutterstock)

      מה אתם עושים כשאתם קמים בבוקר? אם אתם ישר מרתיחים מים ומכינים לכם קפה בתקווה שהוא יעורר אתכם, אתם ככל הנראה עושים טעות.

      לכולנו יש שעון ביולוגי בגוף ששולט על שעות הערות והשינה שלנו לפי אור השמש, אך הוא גם שולט על עוד תהליכים בגוף, ביניהם שחרור של הורמון הקורטיזול שמכונה גם הורמון הסטרס, וקשור לערנות שלנו.

      בין 8 ל-9 בבוקר, כך נמצא, רמות הקורטיזול בגוף עולות, וזה בעצם אומר שהגוף מתעורר לאיטו באופן טבעי. אם אתם שותים את הקפה שלכם בשעות האלה, לקפאין בעצם אין שום השפעה על הערנות שלכם, ובטווח הארוך זה אפילו מבטל את ההשפעה המעירה שלו על הגוף. בדיוק בגלל הסיבה הזו, שתיה של קפה אחרי 9 בבוקר היא הרבה יותר יעילה.

      להורמון הקורטיזול יש שעות נוספות שבהן הוא עולה בצורה מחזורית במהלך היממה, והן בין 12:00 ל -13:00 בצהריים ו-17:30 ל-18:30 בערב. לכן, גם אז לא מומלץ שתשתו את הקפה שלכם.

      ומה קורה אם אתם מקיצים מוקדם או בכלל לקראת הצהריים? גם במקרה הזה, מחקרים מצאו שרמות הקורטיזול בדם עולות בכ-50 אחוזים איך שאנחנו מתעוררים ויורדות לקראת שעות הערב, לכן בכל מקרה עדיף לחכות שעה כדי שהגוף שלכם יתעורר כמו שצריך ובצורה טבעית.

      אם אתם יושבים מבולבלים מול המסך ולא יודעים מה לעשות עם הבוקר שלכם, יש לנו כמה העצות למשקאות חלופיים, שגם יעירו אתכם וגם ישמרו אתכם בריאים. שייק ירוק לימים החמים, תה ירוק לבוקר סתווי ומים עם מיץ לימון בכל יום ויום, מומלצים על ידי נטורופתים כמשקאות שהכי טוב לפתוח איתם את הבוקר.