וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפילו לא חייבים לשתות אותו: ריח של קפה גורם למוח להתעורר

22.7.2018 / 7:25

לא יכולים להתחיל את היום בלי לשתות כוס קפה? בפעם הבאה נסו רק להריח אותה בלי לשתות. מתברר שריחו של הקפה בלבד מספיק כדי לגרום לאנשים לערנות ולביצועים משופרים

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

בווידאו: 5 עובדות על קפה שכדאי להכיר

מכירים את זה שאתם מקרבים את כוס הקפה הראשונה של הבוקר אל השפתיים שלכם וריח הקפה הטרי פוגש את הנחיריים שלכם וכבר אתם מרגישים ערניים יותר? מתברר שאתם לא מדמיינים את זה. מחקר חדש שהתמקד בהשפעות של ארומת הקפה (הריח שלו) גילה שהוא מחדד ומעורר את המוח בנסיבות מסויימות.

החוקרים חילקו 114 סטודנטים שהתנדבו לניסוי לשתי קבוצות וביקשו מהם לפתור שאלות מתמטיות שנלקחו ממבחן GMAT (מבחן הכניסה ללימודי מנהל עסקים). את אחת הקבוצות חשפו החוקרים לריח של קפה בזמן הבחינה - והסטודנטים שנכללו בה השיגו ציונים גבוהים באופן משמעותי בבחינה בהשוואה לקבוצת הביקורת. בנוסף, משאלות שנשאלו הסטודנטים במהלך הבחינה עולה שריחו של המשקה לבדו מספיק כדי לגרום לעלייה בציפיות שלהם לגבי טיב התפקוד שלהם בבחינה. כלומר, העובדה שהריחו קפה במהלך הבחינה גרמה להם לצפות שיצליחו בה יותר.

עוד בנושא:
קופי טו גו: למה קפה שולח אותנו לשירותים?
קפה מפחית את הסיכון למחלות כבד בכ-70 אחוזים
למה אנחנו אוהבים להריח את הבגדים של בני הזוג שלנו?

אישה שותה כוס קפה. ShutterStock
ריח של בוקר. אישה שותה קפה/ShutterStock

החוקרים סבורים שהסיבה להשפעה הזאת היא מעין "אפקט פלצבו", במסגרתו הציפייה לתפקוד משופר בבחינה (בעקבות הריח) יוצרת שיפור כזה בפועל. "העניין הוא לא רק שריח הקפה גרם לאנשים לתפקד טוב יותר בביצוע מטלות אנליטיות - השפעה מעניינת בפני עצמה, אלא שהוא גם גרם לנבחנים לחשוב ולצפות לכך שהם יתפקדו טוב יותר", אמרה החוקרת הראשית אדריאנה מדז'רוב מבית הספר סטיבנס לעסקים בניו ג'רזי. "בנוסף, הצלחנו להוכיח שהציפייה הזאת היתה אחראית לפחות במידה חלקית לביצועים המשופרים", הוסיפה.

אסוציאציה של ערנות ואנרגטיות

ניחוח הקפה שבו עשו החוקרים שימוש בניסוי הראשון היה נטול קפאין או כל חומרים מעוררים אחרים, ועל פי הנתונים 70.4 אחוזים מהנבחנים בקבוצה שנחשפה אליו הרגישו בו באופן מובחן. סקר מעקב שנערך לאחר מכן וכלל 208 נשאלים שלא היו מעורבים בניסוי הראשון, העלה שניחוח של קפה קשור במוחם של אנשים לתחושות של ערנות ואנרגטיות, בניגוד לניחוחות אחרים כמו ריח פרחים, למשל. במהלך החלק הזה של הניסוי החוקרים לא השתמשו בניחוחות כלל, אלא רק שאלו את האנשים אודות האסוציאציות שלהם לגבי ריחות שונים. החוקרים סבורים שהאסוציאציה הרווחת במסגרתה אנשים מקשרים ריח של קפה עם תחושות של דריכות ותגובתיות גבוהה יותר עשויה להוות הסבר להשפעה שנצפתה בניסוי הראשון.

מבחן. ShutterStock
הציפייה לתפקוד טוב יותר אחראית לפחות לחלק מהשיפור בביצועים בפועל. מבחן/ShutterStock

המחקר הנוכחי הוא צנוע יחסית בהיקפו, אך הוא עשוי לסייע למדענים להבין כיצד ריח משפיע על הלך הרוח בני אדם. צוות החוקרים שערך אותו רוצה כעת להרחיב אותו ולבחן האם למשל ריח של קפה יכול לגרום לאנשים להישאר ערים עד מאוחר יותר.

מצד אחד מסרטן, מצד שני מאריך חיים

קפה הוא אחד המשקאות הנפוצים והפופולריים ביותר ברחבי העולם ורבים לא מתחילים את היום בלעדיו. במקביל, הוא מוסיף להיות מוקד עניין עבור חוקרים ומדענים שמרותקים מתכונותיו והשפעותיו השונות והלעתים סותרות. קפאין עלול לשבש את מקצבי השעון הביולוגי של הגוף ונקשר בסיכון מוגבר לסרטן, אך מחקרים אחרים מצאו גם שהוא משפר את בריאות הלב ועשוי אפילו להאריך את חייהם של מי ששותים אותו בקביעות.

כעת נראה שמספיק רק להריח קפה כדי לעורר תגובה של ערנות במוח. החוקרים העלו את האפשרות שהמידע הזה עשוי להיות שימושי עבור כל מי שעוסק בתכנון חללים ציבוריים או בארגון קבוצות של אנשים. "חוש הריח הוא בין החושים העוצמתיים ביותר שלנו", אומרת מדז'רוב. "מעסיקים, ארכיטקטים, קבלנים, יזמי נדל"ן ואחרים יכולים לעשות שימוש בניחוחות עדינים כדי להשפיע על חווית המשתמש של עובדיהם או דייריהם. מדובר בתחום בעל עניין ופוטנציאל גבוה", הוסיפה.

קפה בכוס טייק אוואי. ShutterStock
להריח, ולהתרחק. כוס קפה לדרך/ShutterStock

כמו תמיד בעניינים האלה, יש עוד צורך במחקרים נוספים כדי לבסס את ההשפעה הזאת ולהבין טוב יותר את המנגנון שעומד מאחוריה. אבל לעת עתה, אתם יכולים לנסות מחר בבוקר לעבור ליד בית הקפה הקבוע שלכם, לשאוף אוויר מלוא הנחיריים ולהמשיך הלאה מבלי לקנות כוס קפה. ספרו לנו בתגובות אם זה הספיק לכם כדי להתחיל את היום.

  • עוד באותו נושא:
  • קפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully