וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

70% ממקרי המוות ממחלות לב מתרחשים בגלל 14 הגורמים האלה

את זה שעישון וחוסר בפעילות גופנית נמצאים ברשימה הלא מכובדת הזו אתם כבר יכולים לנחש, אבל יש כאן עוד כמה גורמים שלא הייתם מצפים שיעלו את הסיכון למות מהתקף לב. הנה כל הפרטים

מוניטור לב. Giphy
רשימה שחייבים להכיר. מוניטור לב/Giphy

אנשים נוטים לחשוב על הבעיות הבריאותיות שלהם כעל גזירת גורל, מזל רע או גנטיקה מחורבנת, אבל מחקרים מראים שוב ושוב כי זה לא המצב. והפעם על הכוונת: מחלות לב. לפי מחקר חדש, רק 14 גורמי סיכון - שכיחים אך ניתנים לשינוי - מהווים יותר מ-70 אחוזים מכל מקרי המוות ממחלות לב וכלי דם ברחבי העולם.

הנתונים המפתיעים הללו התגלו במחקר בינלאומי גדול בו השתתפו למעלה מ-155 אלף בני אדם ב-21 מדינות שונות. החוקרים עקבו אחרי המשתתפים במשך תשע שנים וחצי בממוצע. המחקר הוצג בשבוע שעבר בקונגרס האירופי הקרדיולוגי בצרפת, ופורסם בכתב העת The Lancet. לדברי החוקרים, מתוך כ-55 מיליון מקרי מוות בעולם בשנת 2017, כ-17.7 מיליון נבעו ממחלות לב וכלי דם - הכוללות אי ספיקת לב, תעוקת לב, התקף לב ושבץ מוחי. כ-70 אחוזים מכל המקרים האלה נבעו מסיכונים הניתנים לשינוי כגון לחץ דם גבוה, תזונה, עישון ועוד.

מהשמנה בטנית ועד זיהום אוויר

14 גורמי הסיכון נחלקים לגורמים מטבוליים, גורמים התנהגותיים, גורמים פסיכולוגים-סוציאליים וגורמים סביבתיים. הגורמים המטבוליים כוללים לחץ דם גבוה, שומנים בדם והשמנה בטנית. הגורמים התנהגותיים כוללים עישון, תזונה לקויה, חוסר בפעילות גופנית, צריכת אלכוהול, צריכת מלח וגם - כוח פיזי, שנמדד במחקר על ידי חוזק אחיזת הידיים. הגורמים הפסיכולוגים-סוציאליים כוללים חינוך ונטייה לדיכאון. הגורמים הסביבתיים כוללים זיהום אוויר, בבית ומחוצה לו.

לב אנושי. GettyImages
לחץ דם גבוה היה הגורם המשפיע ביותר מבין הגורמים המטבוליים. לב אנושי/GettyImages

בעוד שחלק מגורמי הסיכון זהים ברחבי העולם, יש כאלה, כמו זיהום אוויר, שמשתנים בהתאם לרמת התפתחות הכלכלית של המדינות השונות. יש לציין כי מבין כל הגורמים האלה, לחץ דם גבוה היה הגורם המשפיע ביותר מבין הגורמים המטבוליים. רמת השכלה נמוכה הייתה גורם הסיכון הגדול ביותר בגורמים הסביבתיים, וזיהום אוויר היה גורם הסיכון החשוב ביותר ברמת הקהילה.

"זה ברור כעת שמרבית המקרים של תמותה ממחלות לב וכלי דם נגרמים על ידי מספר מצומצם של גורמי סיכון שכיחים וניתנים לשינוי", אמר פיליפ ג'וזף, שנמנה עם מחברי המחקר. הוא הוסיף כי "מה שראוי לציון הוא שמספר גורמי סיכון שיש להם השפעה רבה - כמו חוזק, השכלה נמוכה וזיהום אוויר - לא הוערכו בעבר כגורמי סיכון, וכעת התבררו כחשובים יותר מאחרים שהיו במרכז הדיון בעבר, כמו השמנת יתר או צריכת מלח".

המחקר המדובר היה חלק מהמחקר העירוני והכפרי האפידמיולוגי (PURE), שהוצג השבוע בקונגרס ESC בפריז. במחקר אחר שהוצג בכנס הזה נמצא כי מחלת הסרטן עקפה את מחלות הלב כגורם המוות המוביל במדינות עשירות ועלולה להפוך לרוצח הגדול בעולם תוך מספר עשורים בלבד. לפי הממצאים, בעוד שמחלות לב וכלי דם נותרו, נכון לעכשיו, הגורם המוביל לתמותה ברחבי העולם בקרב מבוגרים בגיל העמידה - המהווים 40 אחוזים מכלל מקרי המוות - זה כבר לא המצב במדינות בעלות הכנסה גבוהה, שם סרטן הורג עכשיו פי שניים יותר מאשר מחלות לב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully