וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר הילדים במשפחה משפיע על בריאות הלב שלהם

עודכן לאחרונה: 28.5.2021 / 7:40

לבכורים יש סיכוי נמוך יותר לסבול ממחלות לב וכלי דם, וריבוי ילדים במשפחה דווקא מגדיל את הסיכון. מחקר ענק בשבדיה בדק מה הקשר בין סדר הילודה וגודל המשפחה על בריאות הלב בהמשך החיים

שלושה ילדים יושבים על מזח של נהר. ShutterStock
זה לא רק מספר האחים והאחיות שקובע, זה גם איפה אתם בסדר הילודה. אח ושתי אחיות/ShutterStock

לילדים בכורים יש סיכוי נמוך יותר ללקות בהתקף לב ביחס לאחיהם ואחיותיהם הצעירים יותר - כך קובע מחקר חדש, שבחן את הקשר בין מספר הילדים במשפחה וסדר הלידה שלהם על הסיכון למחלות לב בהמשך החיים.

החוקרים גילו שככל שלאדם יש מספר גדול יותר של אחים ואחיות, כך עולה הסיכון שלו לסבול במהלך חייו מאירועים בריאותיים הקשורים בלב ובכלי הדם.

המחקר הזה, שפורסם בכתב העת הרפואי BMJ, מעניין משום שכידוע, כאשר אדם מבוגר מגיע לרופא עם תלונות על בעיות הקשורות ללב או לכלי הדם, הרופא ישאל אותו על היסטוריה משפחתית של מחלות לב במשפחה בהקשר של ההורים או הסבים. ואילו המחקר החדש מציע שיש לברר גם כמה אחים ואחיות יש לפציינט ומה מיקומו בסדר הלידה במשפחה.

אישה סובלת מכאבים בחזה. ShutterStock
המחקר הגיע למסקנות שונות עבור גברים ונשים. אישה שמה ידיים על החזה/ShutterStock

המחקר הנוכחי שנערך בשבדיה, היה מקיף ונרחב למדי וניתח נתונים שנאספו בשנת 1990 מ-1.36 מיליון גברים ו-1.32 מיליון נשים בגילאי 30-58, במסגרת פרוייקט מחקר לאומי ארוך טווח שנקרא Multiple-Generation Register. החוקרים עקבו אחר משתתפי המחקר במשך 25 שנים (עד לשנת 2015) ותיעדו את כל האירועים הבריאותיים שלהם הקשורים בלב ובכלי דם, קטלניים ולא קטלניים כאחד.

אנליזה מקיפה של כל הנתונים העלתה את המסקנה שלילדים בכורים יש סיכון כללי נמוך יותר לסבול מבעיות לא קטלניות בלב ובכלי הדם, ביחס לאחיהם ואחיותיהם הצעירים יותר. בנוגע לסיכון התמותה ממחלות אלו, גילו החוקרים הבדלים מסויימים בין המינים. לבנים בכורים היה סיכון תמותה גבוה יותר ממחלות לב וכלי דם מאשר לילדים שניים ושלישיים. ואילו לבנות בכורות היה סיכון תמותה גבוה יותר רק בהשוואה לאח או האחות השניים בתור.

גם גודל המשפחה קובע

לגברים שלהם אח אחד או שניים בלבד היה את הסיכון הנמוך ביותר לסבול ממחלות לב, ואחריהם גברים שהיו ילדים יחידים (ללא אחים). לגברים עם ארבעה אחים ואחיות ומעלה היה את הסיכון הגבוה ביותר לחלות. ובאשר לסיכון התמותה ממחלות לב, החוקרים גילו תמונה דומה מבחינת חלוקת הסיכונים.

משפחת קרדשיאן קורטני קלואי קים קיילי קריס ג'נר. GettyImages
משפחה גדולה יותר מגדילה גם את סיכון התחלואה והתמותה. משפחת קרדשיאן/GettyImages

נשים ממשפחות שבהן 4 ילדים ומעלה נמצאו כבעלות סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם ביחס לנשים שהיו בנות יחידות. נשים עם 2-3 אחים ואחיות היו גם הם בסיכון גדול יותר למחלות אלה, ונשים שלהן אח או אחות אחת בלבד היו בעלות סיכון התמותה הנמוך ביותר ממחלות לב.

מכיוון שהמחקר הזה הוא תצפיתי במהותו, הוא אינו יכול לקבוע מה הסיבה שעומדת מאחורי המגמות שקושרות בין מספר האחים במשפחה וסדר הילודה והסיכון למחלות לב. לכך יש להוסיף השפעות של גורמים נוספים כמו מצב סוציואקונומי, השמנה, סוכרת, מחלות ריאה כרוניות, אלכוהוליזם ועוד, שמגדילים את הסיכונים לבעיות בריאותיות הקשורות בלב ובכלי הדם, ולא שוקללו לתוך תוצאות המחקר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully