וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה גורם לאנשים צעירים למות מדום לב?

ד"ר ליאורה ברזג פרו

עודכן לאחרונה: 1.7.2021 / 20:55

מותו של מפקד חטיבת הנח"ל, אל"מ שרון אסמן, שבר את לבם של רבים, והעלה את השאלה הכואבת - מה גורם למוות פתאומי ומהיר כל כך של אנשים צעירים. רופאה מסבירה מהו דום לב ומהם גורמי הסיכון

בווידאו: כוכבי ובנט ספדו למפקד הנח"ל שרון אסמן/צילום: ניב אהרונסון

אל"מ שרון אסמן, מפקד חטיבת הנח"ל הלך לעולמו היום לאחר שהתמוטט במהלך אימון בבסיס במרכז הארץ. אסמן, בן 43, היה בריא לחלוטין, ועל פי הערכות נראה כי לקה בלבו, ללא שום נורת אזהרה מוקדמת. פרטי המקרה הטרגי הזה עוד נלמדים, אך בינתיים רבים שואלים את עצמם כיצד אדם בריא, בכושר טוב, מת בגיל כל כך צעיר. מה זה בעצם אומר "לקה בלבו", והאם אפשר היה למנוע את זה?

בדרך כלל במקרים כאלה של מוות פתאומי בגיל צעיר מדובר בדום לב. דום לב הוא הפסקה פתאומית של הפעילות הלבבית וקריסה של מערכת הולכת הדם (המודינמית). דום לב נפוץ יחסית, וגורם לכ-15 אחוזים ממקרי המוות במדינות המתועשות, למרות שמחקרים קטנים מראים מספרים מעט נמוכים יותר. זוהי בכל מקרה הסיבה השכיחה ביותר למוות בעולם המערבי.

למרות הרושם שמוות פתאומי בצעירים נפוץ גם הוא, בפועל התופעה נדירה יחסית אך דרמטית מאוד בהופעתה, כך שכולנו זכור לפחות אירוע מתוקשר אחד שקשור למוות פתאומי בצעירים, ובעיקר בספורטאים ואנשים שעוסקים בפעילות פיזית (עובדים שעות רבות או מבצעים עבודה מאומצת). רק לפני כשלושה שבועות התמוטט כריסטיאן אריקסן, כוכב נבחרת דנמרק בטורניר היורו, ולמזלו הרב עבר החייאה מוצלחת שהביאה להתאוששותו.

דפיברילטור. ShutterStock
תופעה נדירה יחסית, למרות ששומעים עליה לא מעט. דפיברילטור/ShutterStock

מהם גורמי הסיכון לדום לב?
ישנם מספר גורמים שעלולים לגרום לדום לב, אך הנפוץ ביותר הוא הפרעת קצב של חדרי הלב. הסיכון לכך גדל במקרים של הפרעה לאספקת הדם ללב עצמו או שינויים מבניים של הלב (קרדיומיופתיה היפרטרופית- עיבוי שריר הלב). גורמי סיכון נוספים שנקשרו לדום לב הם לחץ קיצוני, נפשי או פיזי, שגורם לעלייה חריגה בקצב הלב בייחוד אצל אנשים עם בעיית לב בסיסית.

יש איך למנוע דום לב?
סיבות רבות עלולות לגרום למוות פתאומי, אך היות וברובן עוברות בתורשה חשוב מאוד לבדוק היסטוריה משפחתית על מנת לזהות אנשים בסיכון. כמו כן אנשים עם היסטוריה של התעלפויות שאינן מוסברות צריכים לעבור בירור רפואי מסודר הכולל בירור לבבי של מבנה ופעילות הלב.

איך מטפלים במקרה של דום לב?
מאחר שדום לב הוא אירוע פתאומי שלרוב מתבטא באובדן הכרה מהיר, חשוב לזהות מהר ובעיקר לטפל מהר במקרים של דום לב. דיווח מיידי למד"א והמתנה לקבלת הוראות דרך הטלפון היא הצעד הראשון, במקביל להתחלה מהירה של עיסויים בקצב של 100 לחיצות לדקה. אם מדובר במקום ציבורי, חשוב לבקש מאדם אחר להביא מכשיר דפיברילטור. מכשירי דפיברילציה אוטומטים נותנים הוראות ברורות לאחר הפתיחה שלהם לגבי מה בדיוק צריך לעשות כך שכל אדם יכול לסייע באמצעותם בהצלת חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully