זה מה שקורה לגוף שלכם כשחם בחוץ נורא

אתם לא טועים, הקיץ בישראל (ובעולם) הופך להיות יותר ויותר בלתי נסבל. אז בדקנו מה החום הזה עושה לגוף שלנו והאם יש לנו סיבה לדאגה. ד"ר ליאורה ברזג פרו עם התשובות וגם עם עצה אחת שיכולה לעזור לכם להתקרר

ד"ר ליאורה ברזג פרו
30/06/2021
בווידאו: שריפה בסאן דייגו (צילום: רויטרס)

הימים האחרונים היו חמים ולחים באופן בלתי נסבל, ולצערנו הרב לא צפויה הקלה משמעותית בחום הזה עד הסתיו. בעוד שהמצב אצלנו עוד נסבל יחסית, במדינות אחרות בעולם חווים גלי חום קיצוניים ומסוכנים. אין לנו איך לעזור עם החום הזה (חוץ מההמלצה הקבועה לשמור קצת יותר על כדור הארץ), אז החלטנו לבדוק איך החום הזה משפיע עלינו, ואיך אפשר להישמר מפניו.

עוד בוואלה!

אם נמשיך ככה, הקיץ יהיה "חם מדי עבור בני אדם"

לכתבה המלאה

יש סיבה שאתם כל כך עייפים השבוע

כשחם בחוץ כלי הדם מתרחבים, לחץ הדם יורד והלב פועם מהר יותר כדי לנסות להזרים יותר דם אל פני שטח העור. ירידת לחץ הדם הזו עלולה לגרום לתחושת סחרחורת, עייפות ובלבול, שכן פחות דם מוזרם אל המוח.

זיעה היא מערכת הקירור הטבעית של הגוף. כאשר האוויר יבש, הזיעה מתנדפת אליו, אך כאשר האוויר לח הזיעה נשארת על פני העור ומערכת הקירור שלנו פועלת באופן פחות מיטבי. לעיתים, בעיקר כשהלחות גבוהה, בלוטות הזיעה נסתמות ולא מצליחות לפנות את הנוזלים, המצב הזה עלול לגרום לדלקת מקומית שתתבטא באודם ובפריחה, בעיקר בקפלים - בתי שחי, מפשעות, צוואר, ומתחת לחזה.

סכנה משמעותית במיוחד בחום הזה היא כמובן התייבשות. הדיפת נוזלי הגוף אל פני העור וירידה בכמות הנוזלים בתוך הגוף עלולה לגרום לאיבוד נוזלים ולהתייבשות ואפילו למכת חום - מצב בו הגוף לא מצליח לקרר את עצמו. במצב כזה העור הופך לאדום ויבש, וייתכנו בלבול, עצבנות, דופק מהיר ובחילה. זהו מצב חירום רפואי ויש לפנות למד"א באופן מידי (101, כן?).

שתו כוס מים, פושרים

אז איך מתמודדים עם החום הזה? נשארים במזגן, או לפחות בצל, ממעטים בפעילות פיזית בחוץ וכמובן - שותים מים, הרבה.

עדיף פושרים. כוס מים(צילום: Giphy)

מחקר משנת 2013 בדק מהי טמפרטורת השתייה האופטימלית של מים לאחר אימון פיזי קל בחדר חם ולח. החוקרים בדקו שתיית מים בטמפרטורות שונות, וגילו כי טמפרטורת המים הטובה ביותר לשתייה היא של 16 מעלות צלזיוס (טמפרטורה של מי ברז קרירים).

החוקרים למעשה בחנו את הזיעה של הנבדקים כמדד לתגובת הגוף לעליית טמפרטורה. הם מצאו כי בטמפרטורת מים נמוכה (של מים מהמקרר) הגוף מגיב משמעותית פחות טוב לאיזון השינויים בחומו. כאשר הנבדקים שתו מים חמים יותר מ-16 מעלות הם צרכו פחות מים. לכן, בפעם הבאה שסבתא אומרת לא לשתות מים מהמקרר כשחם - תקשיבו לה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully